روزنامه دولت: بانکها تحلف کردند؛ 28هزارمیلیارد تومان وام مستاجران را ندادند!

کدخبر: ۵۶۴۹۰۱
اقتصادنیوز: ایران ارگان دولت در گزارشی به سرنوشت وام ودیعه مسکن پرداخت.
روزنامه دولت: بانکها تحلف کردند؛ 28هزارمیلیارد تومان وام مستاجران را ندادند!

به گزارش اقتصادنیوز در این گزارش آمده است: با وجود تقاضای بالا برای وام ودیعه، بانک‌ها به تعهد خود برای پرداخت 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات مصوب این برنامه عمل نکرده‌اند و از این مبلغ تنها 12 هزار میلیارد تومان به مستأجران پرداخت شده است.گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در سال گذشته از تاریخ ۶ تیر ( زمان ارسال دستورالعمل وزارت راه‌و‌شهرسازی و ابلاغ به بانک‌ها ) تا 14 اسفندماه در قبال تسهیلات ودیعه مسکن 248 هزار و 824 پرونده تشکیل شد که از این تعداد 217 هزار و 577 نفر به میزان 12 همت تسهیلات دریافت کردند. بسیاری از مستأجران متقاضی دریافت تسهیلات ودیعه مسکن حتی نتوانستند پرونده تشکیل دهند و بانک‌ها به آنها اعلام کردند اعتباری برای پرداخت این وام ندارند.

در خصوص خودداری بانک‌ها از پرداخت وام ودیعه مسکن، خلیل محبت‌خواه، مدیرکل راه‌وشهرسازی استان تهران  گفت: باید تمامی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن همکاری کنند و از ابتدای سال گذشته بسیاری از متقاضیان با تکمیل پرونده خود و ثبت‌نام در سامانه ثمن‌ به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

با توجه به اینکه سال گذشته بسیاری از بانک‌ها اعلام کردند منابع ندارند تا وام ودیعه بپردازند، به نظر می‌رسد در این مدتی که پرداخت این تسهیلات تمدید شده بازهم متقاضیان زیادی از دریافت آن محروم شوند.

در 3 سال اخیر مهم‌ترین سیاست حمایت از مستأجران در برابر رشد قیمت اجاره، پرداخت وام ودیعه مسکن و همچنین تعیین سقف برای افزایش اجاره‌بها در قراردادهای تمدیدی بوده است. بر اساس برنامه تعیین محدودیت سقف افزایش اجاره‌بها، حداکثر میزان افزایش اجاره 25 درصد در نظر گرفته شده است. مشخص نیست امسال این برنامه تکرار می‌شود یا خیر، اما تا کنون متولیان بخش مسکن برنامه‌ای جایگزین برای حمایت از مستأجران اعلام نکرده‌اند. اجرای برنامه‌ای پایدار برای حمایت از مستأجران نگرانی آنان را در شرایطی که قیمت مسکن روند افزایشی دارد کمتر خواهد کرد.

افزایش قیمت مسکن در دهه گذشته باعث شده بسیاری از متقاضیان مصرفی نتوانند مسکن خریداری کنند و به همین دلیل بر تعداد مستأجران افزوده شده است. از سوی دیگر افزایش قیمت مسکن و تحت‌تأثیر نرخ تورم، قیمت اجاره‌بها افزایش یافته و تورم اجاره‌بها را بالا برده است. نرخ تورم اجاره‌بها از 6.9 درصد در سال 96 به 26.9 درصد در سال 1400 افزایش یافت و آخرین آمار مربوط به بازار اجاره (بهمن سال قبل) نشان می‌دهد تورم سالانه اجاره در شهر تهران به بیش از 40 درصد رسیده است. نرخ تورم عمومی در این مدت از 8.2 درصد در سال 96 به 40.2 درصد در سال 1400 رسیده است. به این ترتیب همزمان با افزایش تورم عمومی تورم اجاره‌بها نیز افزایش یافته است. نزدیک به 30 میلیون نفر در کشور مستأجر هستند که از افزایش بی‌ضابطه نرخ اجاره تأثیر می‌پذیرند. بیشترین هزینه خانوار بر اساس اطلاعات مرکز آمار مربوط به مسکن و اجاره‌بها است. یکی از برنامه‌هایی که در طرح‌های بالادستی مسکن بر آن تأکید شده ساخت مسکن متناسب با شرایط مستأجران است. این برنامه که اجاره‌داری حرفه‌ای نامیده شده است هیچ‌گاه به اجرا نرسیده و دولت‌ها تعهد خود را در این زمینه اجرا نکرده‌اند. تولید مسکن و عرضه آن به بازار نقش مؤثری در کنترل تورم بازار مسکن دارد، اما افزایش قیمت مسکن احتکار مسکن را افزایش داده و خانه‌های ساخته شده یا به بازار عرضه نمی‌شوند یا متناسب با شرایط متقاضیان مصرفی و مستأجران نیستند. تعداد واحدهای خالی در کشور از 1.6 میلیون واحد در ابتدای دهه 90 به 2.5 میلیون واحد در نیمه این دهه رسیده است و فعالان بازار مسکن تعداد واحدهای خالی را بیشتر از این عدد ارزیابی می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید