نمودار لبخندی دلار در شرایط رکود و تورم

تاج پادشاهی دلار سقوط می کند؟/معامله‌گران بر سر دوراهی

کدخبر: ۵۶۵۴۴۵
شاخص دلار در حال حاضر روند نزولی دارد به طوری که شاخص‌های بلومبرگ کاهش 10 درصدی را از قله ماه سپتامبر نشان می‌دهد.
تاج پادشاهی دلار سقوط می کند؟/معامله‌گران بر سر دوراهی

به گزارش اقتصادنیوز، برخی تحلیلگران باور دارند که پایان پادشاهی دلار نزدیک است و روند نزولی دلار ادامه خواهد داشت. این مساله چقدر حقیقت دارد؟

کاهش تقاضا برای نیروی کار در آمریکا

میزان فرصت‌های شغلی در ایالات متحده در ماه می به کمترین میزان از می سال ۲۰۲۱ رسیده است که نشان‌دهنده کاهش تقاضا برای نیروی کار در برخی از فرصت‌های شغلی است.

تعداد فرصت‌های شغلی در ماه قبل ۱۰.۶ میلیون نفر بوده که به ۹.۹ میلیون نفر کاهش پیدا کرده است. میزان مشاغل در دسترس بر اساس  گزارش منتشر شده کمتر از تمام برآوردهایی بوده که  بلومبرگ  برای تخمین فرصت شغلی ماه مورد بررسی انجام داده است. نسبت مشاغل خالی به کارگران بیکار به کمترین سطح در یک سال گذشته رسیده است.

فدرال رزرو به دنبال کاهش تورم تا محدوده هدف دو درصدی بدون ایجاد رکود است. به همین دلیل با انتشار این گزارش بازده اوراق خزانه کاهش پیدا کرد، معامله‌گران با این گزارش انتظارات از سیاست‌های انقباضی  فدرال رزرو  را تعدیل کردند.

پیش بینی سرنوشت دلار

دلار از سقف خود حدود 10 درصد کاهش پیدا کرده است. «استفن جن» مخترع تئوری لبخند برای دلار از شرکت مسئولیت محدود یوریزون اس ال جی کپیتال گفته است که دلار تا یک سال و نیم آینده می‌تواند 10 تا ۱۵ درصد دیگر کاهش پیدا کند، زیرا کاهش تورم به  فدرال رزرو  اجازه می‌دهد تا نرخ بهره را کاهش دهد.

نمودار لبخندی دلار در شرایط رکود و تورم

براساس نظریه لبخند، دلار در شرایط رکود و تورم جهانی تقویت می‌شود؛ به همین دلیل نمودار دلار در شرایط رکود و تورم شبیه لبخند می‌شود که به تئوری لبخند دلار معروف است.

جن و همکارانش در تحقیقی اعلام کردند که اگر نگوییم فدرال رزرو اوج سیاست‌های انقباضی را گذرانده، دست‌کم می‌توانیم ادعا کنیم که به اوج آن نزدیک شده است و حرکت بعدی آن کاهش هزینه‌های استقراض خواهد بود.

او و همکارانش اعلام کردند که با توجه به آنکه فدرال رزرو و جهان سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته‌اند، خطرات تورم در ایالات متحده و جهان به شدت نزولی شده است.

IATa6W8VjFQ7

آن‌ها اعلام کردند که سطح فعالیت‌های اقتصادی در جهان کاهش پیدا کرده و احتمالا از کاهش بیشتر تقاضا جلوگیری شود که منجر به تضعیف دلار خواهد شد.

جن استفن انتظار دارد که میزان تورم با همان سرعتی که در سال ۲۰۲۱ و نیمه اول سال ۲۰۲۲ رشد کرد کاهش پیدا کند.  شاخص دلار  در حال حاضر روند نزولی دارد به طوری که شاخص‌های  بلومبرگ  کاهش 10 درصدی را از قله ماه سپتامبر نشان می‌دهد.

تئوری لبخند دلار که جن استفن به همراه همکارانش در مورگان استنلی در سال ۲۰۲۱ ابداع کرده است پیش‌بینی می‌کند که دلار ایالات متحده در زمانی که اقتصاد ایالات متحده بسیار قوی یا ضعیف است تقویت می‌شود ولی زمانی که رشد متوسط باشد، کاهش پیدا می‌کنند.

در مقاله جن استفن و همکارانش که جدیدا منتشر شده، او پیش‌بینی می‌کند دلار در آستانه لبخند خود باقی بماند.

معامله گران بر سر دوراهی

در شرایطی که دلار در واکنش به گزارش فرصت‌های شغلی ضعیف شده و اونس طلا به دو هزار دلار افزایش پیدا کرده است لورتا مستر رییس فدرال رزرو کلیولند، اعلام کرد که با بروز نشانه‌هایی از مهار مشکلات اخیر در بخش بانکی، افزایش نرخ بهره بیشتری در پیش خواهد بود تا تورم به سمت هدف دو درصدی حرکت کند.

او انتظار دارد نرخ بهره به بالای پنج درصد افزایش یابد. این اظهارنظر، معامله‌گران را در شرایطی که گزارش فرصت‌های شغلی ایالات متحده ضعیف‌تر از انتظار بوده، در دوراهی قرار می‌دهد، ولی آنچه که تحلیلگران به آن باور دارند آن است که تضعیف دلار ادامه خواهد داشت و تاج پادشاهی دلار سقوط می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید