خبر فوری از دریافت وام با حساب یارانه و سهام عدالت /چقدر ارز و سکه در دست مردم است؟

کدخبر: ۵۶۶۵۶۹
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به میزان سکه و ارزی که نزد مردم وجود دارد، عنوان کرد: برآوردم از میزان سرمایه ارزی نزد مردم ۱۶ میلیارد دلار است و از میزان سکه برآوردی نداریم.
خبر فوری از دریافت وام با حساب یارانه و سهام عدالت /چقدر ارز و سکه در دست مردم است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب، مورخ 21 فروردین ماه به تشریح سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی در جهت ثبات ارزی و کاهش نرخ تورم پرداخت.

راه‌اندازی صندوق تثبیت ارزی

او با اشاره به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی اظهار کرد: صندوق تثبیت ارزی ایجاد می‌کنیم تا در مواقع لازم برای ثبات ارز در بازار دخالت کنیم. سلف ارزی را هم با مدت زمان بیشتر طراحی کرده‌ایم تا پیش‌بینی پذیری و اطمینان ایجاد شود. سوآپ ارزی نیز در کشور ما بسیار ضروری است چرا که باید با دیگر کشورها موازنه ارزی در تجارت کالایی داشته باشیم.

فرزین افزود: مساله دیگر تنظیم مقررات است که اساس بازار را شکل می‌دهد و نظارت و ثبات مقررات اقدام تکمیل‌کننده آن است. مثلا در سامانه نیما پشت خط معاملاتی صورت می‌گیرد که تخلف است و اگر نظارت تقویت شود می‌توان جلوی آن‌ها را گرفت و به قوه قضاییه معرفی‌شان کرد. بازار طلا نیز مهم است چرا که به نوعی جایگزین آن است و در مرکز مبادله برای آن برنامه داریم.

۶۵ میلیارد دلار ارز در سال ۱۴۰۱ برای متقاضیان تامین شد

رییس کل بانک مرکزی در این گفتگو با بیان اینکه با اعمال سیاست‌های جدید تمام نیازهای ارزی مردم را رفع می‌کنیم عنوان کرد: در سال جدید سیاست جدیدی در حوزه اسکناس لحاظ کردیم که باعث آرامش و برچیده شدن صف‌ها شد. بر این اساس تمام متقاضیان باید حساب ارزی داشته باشند و نقل و انتقالات در سیستم بانکی انجام شود‌؛ با این روش تمام نیازهای واقعی مردم به اسکناس ارز را به سهولت تامین می‌کنیم.

او ادامه داد: در سال گذشته در سامامه نیما و مرکز مبادله ۶۵ میلیارد دلار ارز تخصیص دادیم که ۱۰ میلیارد دلار بیش از سال قبل و ۲۱ میلیارد دلار بیشتر از سال ۹۹ بود و این رویه در سال جاری تقویت خواهد شد.

انحلال بانک‌های ناتراز

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به آخرین وضعیت نقدینگی کشور، اظهار کرد: تقریبا 6 هزار و 400 همت نقدیندگی در کشور وجود دارد. ما در سال گذشته در کنترل نقدینگی موفق بودیم.  منشا تورم در اثر قیمت ارز و نااطمینانی است. برنامه بانک مرکزی رشد نرخ ۲۵ درصدی نقدینگی است. پایه پولی در سال گذشته ۳۳.۹ درصد بوده است. 

فرزین با تاکید بر کاهش اضافه برداشت بانک‌ها اعلام کرد: در سال جاری کمیته‌ای برای ناترازی بانکی تشکیل دادیم و در حال طراحی برنامه‌ای  برای اضافه برداشت بانک‌ها هستیم. دولت حدودا ۱۱۷ همت به بانک‌ها بدهی دارد. اگر ناترازی بانکی رفع نشود حتما به سمت انحلال آن بانک خواهیم رفت و برنامه آن را به دولت تقدیم کرده‌ایم‌. بانک مرکزی ضامن پول مردم است و هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد.

دولت مشکلی در تامین مخارج ندارد

فرزین با تاکید بر اینکه دولت هیچ مشکلی برای مخارج خود ندارد، گفت: دولت ارز را با نرخ ۲۸۵۰۰ به ما می‌فروشد و ما هم با همین نرخ به تجار می‌دهیم، در عین حال بودجه دولت با نرخ ۲۳ هزار تومان بسته شده بنابراین هیچ مشکلی برای مخارج دولت ایجاد نخواهد کرد.

او همچنین افزود: عمده منابع دولت در بانک‌هاست اما طبق قانون دولت و شرکت‌های دولتی اجازه سپرده‌گذاری در بانک‌های تجاری ندارند. این مبلغ از سیستم بانکی به بانک مرکزی منتقل شد که خود این موضوع به ناترازی سیستم بانکی دامن زد و به دنبال تجدیدنظر در آن هستیم.

نرخ تورم امسال 25 درصدی می‌شود!

فرزین اعلام کرد: هدف‌گذاری نرخ تورم برای امسال ۲۵ درصد است، نقش نقدینگی بر تورم غیرقابل انکار است. در حال حاضر نقدینگی کشور ۶۴۰۰ همت است. تا ۱۱ اسفند نرخ رشد نقدینگی ۲۷.۸ درصد بوده درحالی که نرخ تورم ۴۶ درصد بوده است. 4 سال است که نرخ رشد حقیقی ما منفی است بنابراین منشا اصلی تورم، نرخ ارز است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به میزان سکه و ارزی که نزد مردم وجود دارد، عنوان کرد: برآوردم از میزان سرمایه ارزی نزد مردم ۱۶ میلیارد دلار است و از میزان سکه برآوردی نداریم.

او همچنین نسبت به علت عدم اعلام لیست کامل بدهکاران کلان بانکی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: فردا بررسی می‌کنم و اطلاع‌رسانی می‌کنم.

استفاده از حساب یارانه و سهام عدالت برای دریافت وام

رییس کل بانک مرکزی در گفتگوی شب گذشته همچنین اعلام کرد: مردم می‌توانند حساب یارانه و سهام عدالت خود را به عنوان وثیقه برای دریافت وام از بانک‌های دولتی استفاده کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید