بازار سهام نزولی می شود؟/ پیش بینی بورس 22 فرودین 1402

کدخبر: ۵۶۶۵۸۷
دیروز پس از 3 روز پی در پی شاهد خروج پول حقیقی بودیم و هزار و 118 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار خارج شد. نکته جالب توجه اینکه ارزش تغییر مالکیت در سه روز اخیر بیش از هزار میلیارد تومان بوده و حجم معاملات خرد در سطح بالایی قرار گرفته است.
بازار سهام نزولی می شود؟/ پیش بینی بورس 22 فرودین 1402

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌شنبه می‌روند که در روز گذشته شاخص‌ کل  بورس تهران  برای اولین بار در سال جدید نزول کرد. برای  پیش بینی  بورس  امروز  –سه‌شنبه 22 فروردین- به روند  بازار سهام  در روز گذشته نگاه می‌کنیم. روز دوشنبه  شاخص کل بورس  22 هزار و 332 واحد افت کرد. شاخص هم وزن نیز 322 واحد پائین آمد و  شاخص کل  فرابورس رشد 65 واحدی را پشت سر گذاشت.  شاخص هم وزن  فرابورس نیز 752 واحد صعود کرد. 

در پایان معاملات ‌دیروز، 280 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 402 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 41 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 59 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

دیروز در بورس شرکت‌ ایران تایر (پتایر)، شرکت‌ مس باهنر (فباهنر) و شرکت رادیاتور ایران (ختور) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در  فرابورس  نیز شرکت بیمه زندگی خاورمیانه (بخاور)، شرکت‌ لیزینگ ایران و شرق (ولشرق) و شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد (زشگزا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای سخوز (شرکت سیمان خوزستان)، بکام (شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی) و کهمدا (شرکت شیشه همدان) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان (زگلدشت)، شرکت پتروشیمی ارومیه  (شاروم) و شرکت سرمایه گذاری هامون  صبا  (وهامون) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات دوشنبه، 117 نماد صف خرید داشتند و 69 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 57 درصدی نسبت به روز قبل به 878 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 13 برابری به 206 میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس

 پیش بینی بورس امروز 

شاخص کل بورس تهران پس از 14 روز صعود متوالی از 23 اسفند ماه به این سو، دیروز نزول کرد و در مدار تعدیل قرار گرفت. شاخص در این دوره زمانی بیش از 430 هزار واحد رشد کرد اما دیروز با افت 22 هزار واحد به کانال 2 میلیون و 100 هزار واحدی تنزل کرد. 

دیروز نمادهای فارس، فولاد، فملی، میدکو، تاپیکو و پارس بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند و کگل، شتران و  شبندر  مانع افت بیشتر شاخص شدند. 

علاوه بر این، پس از 3 روز پی در پی شاهد خروج  پول حقیقی  بودیم و هزار و 118 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار خارج شد. نکته جالب توجه اینکه ارزش تغییر مالکیت در سه روز اخیر بیش از هزار میلیارد تومان بوده و حجم معاملات خرد در سطح بالایی قرار گرفته است. دیروز  ارزش معاملات  خرد سهام با رشد 23 درصدی به 19 هزار و 563 افزایش یافته که بیشترین رقم در یک سال معاملاتی اخیر است. 

دیروز بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای شستا، فملی، ذوب،  فارس  و  فولاد  تعلق داشت. در مقابل فباهنر به همراه نمادهای خودرو، ولکار،  شجم  و وساپا بیشترین ورود سرمایه را داشتند. 

هرچند تعدیل شاخص‌ها پس از 3 هفته اتفاقی ناگوار و دور از انتظار نبود، اما خروج پول حقیقی به همراه رشد ارزش معاملات خرد نشانه مثبتی برای معامله گران نیست. به نظر می‌رسد بخشی از سهامداران ترجیح داده‌اند بخشی از سود حاصل شده در دوره صعود بازار را ذخیره کنند، اتفاقی که با توجه به در پیش بودن تعطیلی چند روزه، امروز نیز تکرار شود. با این حال همچنان تقاضا در بازار قدرتمند است و ریزش سنگین بازار احتمال کمی دارد. 

پیش بینی بورس

 
 در همین رابطه:
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید