قیمت سکه تعدیل می شود؟ /اقدام دفاعی در برابر افزایش قیمت دلار

کدخبر: ۵۶۷۳۲۰
با طولانی تر شدن دوره تورم و کاهش ارزش ریال در برابر دلار تمایل مردم ایران برای پس انداز کاهشی شده و مردم بیشتر مصرف گرا شده اند و این مسئله تا زمان احساس کاهش محسوس تورم توسط مردم ادامه خواهد داشت.
قیمت سکه تعدیل می شود؟ /اقدام دفاعی در برابر افزایش قیمت دلار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در جوامعی که تورم بالا اپیدمی می‌شود و چند سال ادامه پیدا می‌کند، مردم کشورها با مشکلات بیشتری نسبت به کسانی که تازه با تورم مواجه شده‌اند رو‌به‌رو می‌شوند. در چنین شرایطی افزایش تورم کاهش  ارزش پول ملی  را رقم می زند و در ادامه  کاهش ارزش پول ملی  موتور تورم را شارژ می‌کند و تا زمانی که متغیرهای سیاسی و اقتصادی در جهت کنترل تورم و  ارزش پول ملی  اصلاح نشود این این موارد یکدیگر را شارژ می‌کنند.

در چنین موقعیتی مردم که تلخی تورم بالا را به تازگی تجربه کرده‌اند، با ادامه‌دار بودن تورم بالا شروع به اقداماتی می‌کنند که از درآمد و قدرت خرید در حال تضعیف خود محافظت کنند، چون در موقعیتی که درآمد ثابت است افزایش تورم یا  کاهش ارزش پول ملی  قدرت خرید عموم مردم مانند کارگران و کارمندان را کاهش می‌دهد.

چگونگی انعکاس تورم در شیوه زندگی مردم را می‌توان در رفتار مردم آرژانتین و ترکیه به خوبی مشاهده کرد. مردم ترکیه با شیوع کرونا، قرار گرفتن ترکیه در لیست خاکستری اف‌ای‌تی‌اف و مدل نامتعارف اقتصادی رجب طیب اردوغان، برای مدتی تورم بالا را تجربه کردند.

بر اساس گزارش اکونومیست، آنها برای حفظ قدرت خرید خود به خرید انواع کالاها روی آوردند و مصرف ترکیه افزایش یافت. اردوغان اقدامات زیادی از جمله بیمه سپرده‌های ارزی ارزپاشی و افزایش سپرده ارزی بانک‌های تجاری نزد بانک مرکزی را برای حفظ ارزش لیر و جلوگیری از سقوط لیر انجام داده است، ولی تحلیلگران بر این مسأله اتفاق نظر دارند که با توجه به زلزله ترکیه و اقدامات نامتعارف اقتصادی اردوغان و تورم بالایی که ترکیه تجربه کرده، احتمال یک سقوط در مسیر ارزش لیر پس از انتخابات وجود دارد و مردم ترکیه شرایط سخت‌تر اقتصادی را برای رسیدن متغیرهای اقتصادی به تعادل باید تحمل کنند.

افزایش مصرف در شرایط تورمی بالا نیز مردم آرژانتین را به مصرف‌گرایی هدایت کرده است. مردم آرژانتین که به کاهش ارزش پول و تورم بالا عادت کرده‌اند با دریافت حقوق، تمام دریافتی خود را برای خرید انواع کالا استفاده می‌کنند و کالاها اگر تاریخ انقضای طولانی‌تر داشته باشند، بیشتر برای خرید انتخاب می‌شوند تا انبار شوند. این رویکرد مردم آرژانتین در برابر تورم باعث شده تا دیدن قفسه های خالی در فروشگاه ها طبیعی باشد.

بر اساس گزارش اکوایران میانگین رشد مصرف خصوصی ایران در دو سال گذشته حدود ده درصد رشد کرده که بیشتر از میانگین  رشد اقتصادی  در این بازه است.

این مسئله نشان می دهد با طولانی تر شدن دوره تورم و  کاهش ارزش ریال  در برابر دلار تمایل مردم ایران برای پس انداز کاهشی شده و مردم بیشتر مصرف گرا شده اند و این مسئله تا زمان احساس کاهش محسوس تورم توسط مردم ادامه خواهد داشت.

سکه تعدیل می شود؟

 سکه امامی در هفته قبل تحت تأثیر  طلای جهانی  نوسان می کرد و رشد ارزش اونس  قیمت سکه امامی  را در پایان هفته مثبت کرد. حال ارزش اونس در پایان معا ملات هفته با تقویت  شاخص دلار  کاهش پیدا کرده است که در صورتی که دلار رشد نکند باعث تعدیل  قیمت سکه  در روز جاری خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید