نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 2 اردیبهشت

نحوه عرضه گوشت به مردم تغییر کرد!

کدخبر: ۵۶۸۴۴۰
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
نحوه عرضه گوشت به مردم تغییر کرد!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

دوم اردیبهشت 1353؛ نحوه عرضه گوشت تغییر کرد

شیوه عرضه گوشت منجمد از امروز در مغازه‌های قصابی تغییر کرد و این نوع گوشت به صورت بسته‌بندی در اختیار مصرف‌کننده قرار گرفت.

تغییر روش توزیع گوشت منجمد برای تسهیل کار فروشندگان که اکثرا به علت نداشتن وسایل کافی، مجبور بودند گوشت را به‌صورت غیربهداشتی از حالت انجماد خارج کنند، انجام گرفته است.

مهندس منصور روحانی، وزیر کشاورزی و منابع طبیعی در مورد علت «مساله شدن» گوشت در ماه فروردین گفت: برای مصرف‌کننده، قیمت گوشت سرد ارزان‌تر از گوشت تازه تعیین شده است، اما چون برای قصاب‌ها بیشتر صرف می‌کند که ظاهر گوشت «سرد» را به‌صورت «گوشت گرم» درآورند و به‌عنوان فروش گوشت تازه پول بیشتری از خریداران دریافت کنند، بدین جهت مساله «گران فروختن» را در زیر پوشش گوشت منجمد قرار داده‌اند و ما هم ناگزیر برای آنکه از این جهت اجحافی به خریداران گوشت وارد نشود، فعلا گوشت سرد در اختیار تمام قصابی‌ها و سوپرمارکت‌ها گذارده‌ایم و این موضوع را هم مکررا اعلام کرده‌ایم تا قصاب‌ها نتوانند گوشت سرد را به جای گوشت گرم با نرخ بیشتر به خریداران بفروشند.

بانک ملی وام خرید خانه می‌دهد

بانک ملی پرداخت وام خرید خانه و بدهی ناشی از خرید خانه و متفرقه را آغاز کرد، ولی پرداخت وام احداث ساختمان همچنان متوقف خواهد ماند تا سیاست ساختمانی دولت روشن شود.

حداکثر میزان وام خرید خانه و بدهی ناشی از خرید خانه و متفرقه بانک ملی یک میلیون ریال، مدت بازپرداخت آن 4 سال و بهره آن 12 درصد است.

نفت ایران در مقابل واردات مواد اولیه از کانادا

الستر گیلسپای، وزیر صنایع و بازرگانی کانادا اعلام کرد که کانادا در قبال خرید نفت از ایران به طرح انرژی اتمی ایران کمک می‌کند و همچنین تامین مواد اولیه صنایع سنگین ایران را یاری دهد.

وی در زمینه خرید نفت یادآور شد که در حال حاضر کانادا روزانه 240 هزار بشکه نفت به‌طور غیرمستقیم از ایران خریداری می‌کند، ولی با انجام مذاکرات تهران، این میزان افزایش خواهد یافت و در برابر اینکه خود کانادا صادرکننده نفت است، آمادگی دارد تا در قبال دریافت نفت به تامین مواد خام موردنیاز صنایع سنگین ایران کمک کند.

دوم اردیبهشت 1363؛ قاضی می‌تواند خانه‌های خالی را از طرف مالکان اجاره دهد

دادستان کل کشور پیرامون اقدامات دادگاه‌ها در زمینه مسائل مربوط به مالک و مستاجر و اجاره منازل مسکونی خالی گفت: در مورد بیرون کردن مستاجران توسط موجرین ماده واحده عسر و حرج از تصویب مجلس گذشته است و اما در زمینه اجاره‌خانه‌های خالی قاضی محکمه مجاز است از طرف شورای‌عالی قضایی بررسی‌های لازم را معمول و با یک شرایط معینی خانه‌های خالی بدون عذر را از طرف مالکین اجاره دهد که این به نفع خود مالکین بود؛ چراکه طرف دولت خواهد بود و در موقع معین نسبت به تخلیه ساختمان نیز اقدام خواهد کرد که این مساله فعلا در تهران اجرا می‌شود.

اصلاحیه لایحه دولتی کردن بازرگانی خارجی به تصویب رسید

با تصویب اصلاحیه ماده 5، وزارت بازرگانی موظف شده است به‌منظور صدور کالا و نظارت بر امر صدور سایر بخش‌های تعاونی، خصوصی، مراکز را پس از تصویب اساسنامه آنها حداکثر تا چهار ماه بعد از تصویب آیین‌نامه اجرایی این قانون تشکیل دهد.

وزار بازرگانی عنداللزوم شرکت‌های خدمات بازرگانی صدور را به‌منظور انجام قسمتی از وظایف همچون برآورد پیش‌بینی امکانات صادراتی، همکاری و انجام اقدامات لازم در جهت ارشاد، حمایت و توسعه تولیدات به‌منظور صدور، همکاری در انجام امور مربوط به استاندارد و کالاهای صادراتی که توسط وزارت بازرگانی تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید، تشکیل خواهد داد.

دوم اردیبهشت 1383؛ حکم برکناری مظاهری

یکشنبه گذشته رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به رئیس مجلس ضمن برکناری مظاهری از پست وزارت امور اقتصادی و دارایی، صفدر حسینی را برای جایگزینی او معرفی کرد.

منابع آگاه دلایل عمده‌ این تغییر را اختلاف با ستاری‌فر، شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌های دولتی، اصلاحات بانکی و مالیاتی، موضع‌گیری‌های تند در قبال برخی فشارها از جمله دادن تضمین‌های بیشتر به سرمایه‌گذاران Bot، ارائه گزارش درخصوص مفاسد اقتصادی و پاره‌ای عزل و نصب‌های او در این وزارتخانه باعث شد ا تعدادی از چهره‌های سیاسی و اقتصادی فشارهایی را به رئیس جمهور در مورد این تغییر وارد کنند. در عین حال طهماسب مظاهری درباره برکناری خود از وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: من خودم از این تعویض اطلاع نداشتم و رئیس‌جمهوری این تغییر را از قبل به من اطلاع نداده بود.

وی همچنین شایعه استعفای خود را نیز تکذیب کرد و گفت: نه کسی به من گفت استعفا دهم و نه خودم این کار را کردم.

معاون حقوقی و پارلمانی رئیس‌جهوری، علت ترمیم کابینه را رسیدن به هماهنگی و انسجام دانست و گفت: واقعیت این است که دولت به علت عدم‌هماهنگی میان وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دچار مشکل جدی شده بود.

وام 360 میلیون دلاری بانک جهانی به ایران

براساس قراردادهایی که در تهران بین نمایندگان بانک جهانی و مسوولان ایرانی به امضا رسیده است، بانک جهانی برای توسعه شبکه‌های آب و فاضلاب و نوسازی مسکن در چند شهر ایران مبلغ 359 میلیون دلار وام در اختیار جمهوری اسلامی قرار خواهد داد. 279 میلیون دلار از این وام برای توسعه شبکه فاضلاب شهری و بازسازی و بهبود و توسعه آبرسانی شهری در شهرهای اهواز و شیراز و 80 میلیون دلار نیز برای توسعه و نوسازی بخش مسکن در شهرهای زاهدان، کرمانشاه و بندرعباس هزینه خواهد شد.

دوم اردیبهشت 1393؛ آمار ثبت‌نام دریافت یارانه «ناخوشایند» است

با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه، معاون اجرایی رئیس‌جمهور، آمارهای اولیه به‌دست آمده در این باره را اعلام کرد.

محمد شریعتمداری نتایج حاصل از این ثبت‌نام را «ناخوشایند» دانست و گفت که تعداد کمی از خانوارها درآمد خود را بالای 2 میلیون و 500 هزار تومان اعلام کرده‌اند.

وی در «نخستین گردهمایی معاونان برنامه‌ریزی و اشتغال و مدیران کل دفاتر هماهنگی امور اقتصادی استانداردهای سراسر کشور» سخن می‌گفت، افزود: در اظهارنامه‌ها مردم حداقل دستمزدشان را اعلام کرده‌اند و رویکردی که داشتند اعلام حداقل دستمزد و درآمدها بود. اگر این موضوع صد درصد درست باشد، نامطلوب است و اگر هم واقعیت نداشته باشد، باز هم مطلوب نخواهد بود.

خبرگزاری مهر به نقل از شریعتمداری نوشت که تمامی ثبت‌نام‌کنندگان در سایت رفاهی در اردیبهشت‌ماه یارانه نقدی می‌گیرند. ظاهرا دولت بنا دارد در ماه نخست اجرای قانون هدفمندی به تمامی متقاضیان یارانه بپردازد و آنگاه اقدام به پالایش ثبت‌نام‌کنندگان کرده و پس از راستی‌آزمایی اطلاعات ثبت‌شده در سایت رفاهی، مشمولان دریافت یارانه را مورد شناسایی قرار دهد و با ارسال پیامک‌هایی از پردرآمدها بخواهند که انصراف دهند.

وی خاطرنشان کرد: درباره نرخ تورم و کاهش آن فعالیت‌ها آغاز شد و به‌رغم اینکه دولت قبل، نرخ ارز مرجع 2500 تومانی را عملی نکرد، اما دولت یازدهم این کار را عملیاتی کرد و آثار آن نیز پیداست. سیاست‌های پولی و مالی دولت تدبیر و امید به‌گونه‌ای عمل شد که با وجود افزایش نرخ پایه ارز شاهد کاهش نرخ تورم بودیم و امروز شاهد محقق شدن وعده رئیس‌جمهوری درباره کاهش نرخ تورم هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید