نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 7 اردیبهشت

طرح واقعی کردن دستمزد کارگران اجرایی می‌شود

کدخبر: ۵۶۹۵۹۳
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
طرح واقعی کردن دستمزد کارگران اجرایی می‌شود

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هفتم اردیبهشت 1353؛ هشدار ایران درباره توطئه علیه قیمت نفت

دکتر جهانگیر آموزگار در کنفرانس بررسی اوضاع جهانی انرژی که در نیویورک تشکیل شد، اخطار کرد: کشورهای تولیدکننده در مقابل کوشش‌های کشورهای مصرف‌کننده به‌منظور پایین نگه داشتن قیمت‌های نفتی که اعراب پیشنهاد می‌کنند، مقاومت خواهند کرد.

وی در این کنفرانس که اکثر شرکت‌کنندگان آن را مدیران اجرایی شرکت‌های نفت آمریکایی تشکیل می‌دادند، گفت: چنانچه فشار سیاسی مانورهای مختلف برای مقابله و یا توطئه در سطح بالا توسط کشورهای عمده مصرف‌کننده نفت بخواهد باعث پایین آوردن قیمت نفت گردد، امکان تحصیل نفت نظام به هر مقدار که باشد از میان خواهد رفت و سطح میزان صادرات نفت به میزان ناچیز خواهد رسید.

وی اضافه کرد: با توجه به میزان تورم در کشورهای عمده صنعتی که طبق بعضی برآوردها به 10 درصد در سال می‌رسد، نفت کشورهای تولیدکننده در زیرزمین بهتر از پول در بانک خواهد بود مگر آنکه قیمت نفت با افزایش روزافزون تورم متناسب و جبران گردد.

تولید موتور «بنز» در ایران به 40 هزار دستگاه می‌رسد

به موازات ورود اولین گروه سرمایه‌گذاران آلمانی به تهران گفته شد روز چهارشنبه اولین قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک به مبلغ 300 میلیون مارک در تهران امضا خواهد شد.

دکتر زول، رئیس اتحادیه صنایع آلمان غربی در رأس اولین گروه 60 نفری سرمایه‌گذاران آلمانی وارد تهران شد، بقیه اعضای کنفرانس سرمایه‌گذاری آلمان تا ساعت 12 شب وارد تهران خواهند شد.

گزارش خبرنگار ما حاکی است که اولین طرح مشترک ایران و آلمان که مذاکرات مقدماتی آن، در قالب کنفرانس سرمایه‌گذاری ایران و آلمان قبلا صورت گرفته است، با سرمایه‌گذاری حدود 300 میلیون مارک صبح روز چهارشنبه آینده در تهران بین مقامات ایران ناسیونال و مقامات مرسدس‌بنز به امضا خواهد رسید.

این سرمایه‌گذاری برای توسعه کارخانه موتورسازی بنز تبریز که در حال حاضر سالانه 15 هزار موتور بنز تولید می‌کند، صورت خواهد گرفت و ظرفیت سالانه آن را تا دو سال دیگر به ساخت 40 هزار موتور بنز خواهد رساند.

جمهوری آذربایجان از طریق ایران گازوئیل به ترکیه صادر می‌کند

«حکمت چتین» وزیر امور خارجه ترکیه در بازگشت از سفر یک روزه خود به باکو اعلام کرد: جمهوری آذربایجان مازاد احتیاج گازوئیل خود را از طریق جمهوری اسلامی ایران به ترکیه خواهد فروخت.

خبرگزاری آناتولی به نقل از سخنگوی هیات همراه وزیر خارجه ترکیه افزود: به‌منظور بررسی چگونگی و مقدار گازوئیل صادراتی آذربایجان هفته آینده یک هیات فنی از ترکیه به باکو سفر خواهد کرد.

هفتم اردیبهشت 1383؛ طرح واقعی کردن دستمزد کارگران اجرایی می‌شود

رئیس‌جمهوری در همایش ملی معرفی کارگران نمونه کشور گفت: در جامعه کمبود در زمینه‌های مختلف وجود دارد و بخش‌های حقوق‌بگیر جامعه نیز با کمبودهای فراوان مواجه هستند.

سیدمحمد خاتمی اظهار کرد: با هماهنگی‌های به عمل آمده مقرر شده در یک برنامه‌ریزی چهارساله بتوانیم حداقل‌های حقوق و معیشت جامعه کارگری را تامین کنیم.

وی ادامه داد: ما نیازمند اقتصاد توانمند و پویا هستیم و اگر می‌خواهیم در دنیا حضور داشته باشیم و از منافع و تمامیت ارضی خود دفاع کنیم، باید برای رسیدن به یک اقتصاد پویا تلاش کنیم.

وی نیل به این نوع اقتصاد را لازمه وجود عوامل متعددی ازجمله نیروی انسانی کارآمد و مبتکر، علم و فناوری، منابع مادی، مدیریت کارآمد و اطلاعات کافی دانست و افزود: سابقه گذشته ایران و وضعیت فعلی آن نشان می‌دهد که همه ظرفیت‌ها را برای برخورداری از اقتصاد پویا و جایگاهی بالاتر از امروز در عرصه جهانی در اختیار دارد.

صادرات گاز ایران از سال 1384 به امارات آغاز می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران اعلام کرد: صادرات گاز به امارات متحده عربی از اواخر سال 2005 میلادی از طریق خط لوله آغاز می‌شود.

رکن‌الدین جوادی در حاشیه برگزاری اولین همایش صادرات گاز ایران با اعلام این مطلب گفت: قرارداد صادرات گاز ایران به امارات متحده عربی سال گذشته بین دو کشور امضا شد و تا یکی دو هفته آینده نهایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از عملیات انتقال گاز به امارات متحده عربی شروع شده است، گفت: قیمت گاز ارسالی به این کشور تابعی از قیمت فرآورده نفتی خواهد بود.

گفته می‌شود، گاز طبیعی از سکوی «سلمان» در ایران به سکوی «مبارک» در امارات متحده عربی توسط یک خط لوله منتقل و در آنجا تحویل این کشور می‌شود.

توتال برنده مناقصه فاز 11 پارس جنوبی شد

شرکت نفتی «توتال» فرانسه برنده مناقصه مرحله یازدهم توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه برگزاری اولین همایش صادرات گاز ایران با اشاره به اینکه مذاکرات برای امضای قرارداد توسعه مرحله یازدهم میدان گازی پارس‌جنوبی در حال نهایی شدن است، خاطرنشان کرد: موثر و اجرایی شدن این قرارداد ارتباط مستقیمی با طرح «پارس ال.ان.جی» دارد.

مهندس سیدمهدی میرمعزی افزود: خوراک واحد پارس ال.ان.جی قرار است از این مرحله توسعه میدان پارس جنوبی تامین شود و گاز طبیعی مایع‌شده (ال.ان.جی) تولیدی به بازار اروپا ارسال خواهد شد.

وی درخصوص مراحل 12، 13 و 14 توسعه میدان گازی پارس جنوبی گفت: مذاکره در زمینه عقد قرارداد توسعه مرحله دوازدهم پارس جنوبی با شرکت ادامه دارد.

ستاری‌فر ماندنی شد

سیدمحمد خاتمی در جلسه دفاع از وزیران پیشنهادی برای وزارتخانه‌ای کار و امور اجتماعی و وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: من در همکاران خود ضعفی که به خاطر آن بخواهم قطع همکاری کنم، نمی‌بینم و از یکایک همکارانم دفاع می‌کنم و سپاسگزارم که در همه دوران‌ها و شرایط مختلف خدمات خود را انجام داده‌اند و همواره با خلوص و تدبیر، دولت و ملت را یاری کرده‌اند.

وی با اشاره به افرادی که در حوزه کارشان تغییراتی صورت گرفته است به عملکرد مظاهری و ستاری‌فر در حیطه کاری‌شان اشاره کرد و گفت: جز خدمت و تلاش ازسوی آنها چیزی نمی‌بینم. هر دو اینها از روز تصدی مسوولیت با کمال حدس مسوولیت در کنار من بوده‌اند و از فکر و تلاش و اندیشه‌شان استفاده کرده‌ام که حاصل کارشان در سال دوم مسوولیت من طرح ساماندهی اقتصادی بود که تقریبا مورد قبول همه از مقام معظم رهبری گرفته تا کارشناسان مختلف قرار گرفت.

ازسوی دیگر، سیدمحمد خاتمی با تقاضای کناره‌گیری دکتر ستاری‌فر از سمت ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به‌طور مشروط موافقت کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید