نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 9 اردیبهشت

بنزین و گازوئیل به قیمت خلیج فارس عرضه می‌شود!

کدخبر: ۵۷۰۲۳۲
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
بنزین و گازوئیل به قیمت خلیج فارس عرضه می‌شود!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

شوک بزرگ به خریداران خودرو در سامانه یکپارچه خودرو 

خبری خوش درباره واریز سود سهام عدالت

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

نهم اردیبهشت 1383؛ بنزین و گازوئیل به قیمت خلیج فارس عرضه می‌شود

بررسی 7 ماده دیگر از لایحه برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در جلسه‌های علنی صبح و بعد از ظهر پایان یافت و به موجب ماده 4 آن دولت، مکلف شد ضمن فراهم کردن مقدمات گسترش حمل‌و‌نقل عمومی و اجرای سیاست‌های مستقیم جبرانی، از ابتدای برنامه چهارم (1384) نفت کوره، نفت گاز و بنزین را بر مبنای قیمت‌های عمده‌فروشی خلیج فارس قیمت‌گذاری و درآمد آن را در موارد زیر هزینه کند؛

- کمک مستقیم و جبرانی از طریق نظام تامین اجتماعی به اقشار آسیب‌پذیر.

- مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و مسکن شهری و روستایی در برابر زلزله و بهینه‌سازی ساخت‌و‌سازها در مصرف انرژی.

- کمک به گسترش و بهبود کیفیت حمل و نقل عمومی (درون‌شهری، برون‌شهری، راه‌آهن و جاده‌ای، تولید خودروهای دوگانه‌سوز و توسعه عرضه گاز طبیعی فشرده با قیمت‌های یارانه‌ای به حمل و نقل عمومی درون‌شهری.

طولانی‌ترین بزرگراه آسیایی از ایران می گذرد

موافقت‌نامه احداث طولانی‌ترین بزرگراه آسیایی طی مراسمی در جریان اجلاس وزرای کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوس آرام (اسکاپ) در شهر بندری شانگهای به امضا رسید.

«حمید شرکاء» معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جمهوری اسلامی به نمایندگی از کشور ایران این موافقت‌نامه بین دولت‌های منطقه را امضا کرد.

براساس این موافقت‌نامه طولانی‌ترین بزرگراه آسیایی با 141 هزار کیلومتر طول از اندونزی آغاز و با عبور از مالزی، سنگاپور، ژاپن، کره جنوبی، چین، نپال، آذربایجان و ایران به ترکیه ختم و به اروپا وصل می‌شود.

چهار هزار کیلومتر از این بزرگراه آسیایی در ایران خواهد بود و ورودی‌های اصلی آن از بندرعباس، دوغارون، سرخس، میرجاده، باجگیران، چابهار و عبور از داخل ایران به سمت ترکیه است.

نهم اردیبهشت 1393؛ شاخص فقط در بخش مسکن

گروهی که سال گذشته از عباس آخوندی ماموریت گرفت تا سند بالادست وزارت راه و شهرسازی در سه حوزه «شناسایی و تفکیک خانوارهای نیازمند مسکن»، «ساخت و تامین مسکن برای اقشار هدف» و همچنین «مدیریت بازار زمین» را تهیه کند، هم‌اکنون بخش پایه‌ای این سند را به امام رسانده است.

این سند بالادست که پس از تکمیل مراحل مطالعه و نگارش سایر بخش‌ها، به فصل‌الخطاب و کتابچه راهنمای دولت یازدهم و دولت‌های بعدی برای موضوع سیاست مرتبط با بازار مسکن، تبدیل خواهد شد «طرح جامع مسکن» نامگذاری شده است.

فردین یزدانی، رئیس گروه تدوین و تهیه طرح جدید جامع مسکن اعلام کرد: این سند تصویری است که برای اولین بار، شاخص جهانی و معروف «فقط مسکن» را در ایران محاسبه می‌کند و بنیه مالی خانوارهای فاقد مسکن، اجاره‌نشین، بدمسکن و همچنین طول دوره انتظار برای صاحب‌خانه شدن دهک های مختلف را نیز اعلام می‌کند.

مجموع شرایط موجود نشان می‌دهد که چشم‌انداز آتی چندان جالب نیست.

وی افزود: در موضوع رابطه خط فقر و شاخص دسترسی گفت: «شاخص دسترسی» یعنی نسبت متوسط قیمت مسکن به درآمد سالانه خانوار.

سال 84 متوسط شاخص دسترسی خانوار به مسکن در کل کشور، 8 سال بوده است. سال 91 این شاخص به 12 سال رسیده است.

این در حالی است که شاخص دسترسی به مسکن در یک نرم جهانی ایده‌آل به طور متوسط پنج سال است. بین پنج تا 10 سال را وضعیت نامطلوب و بیش از 10 تا 12 سال را وضعیت بحرانی می‌گویند.

این در شرایطی است که فرد تمام درآمد خود را پس‌انداز کند، اما در یک شرایط طبیعی، اگر فردی یک سوم درآمد خود را در سال پس‌انداز کند، برای خرید یک خانه باید 36 سال انتظار بکشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید