حق عائله‌‎مندی برخی از کارکنان دولت کم شد! / ماجرا چیست؟

کدخبر: ۵۷۱۶۵۰
اقتصادنیوز: در احکام افرادی که در سال۱۴۰۱ ازدواج کردند و یا صاحب اولاد شدند، ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نه تنها اعمال نشده بلکه کم هم شده است.
حق عائله‌‎مندی برخی از کارکنان دولت کم شد! / ماجرا چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، نماینده جمعی از اعضای کادر سلامت گفت: در احکام افرادی که در سال۱۴۰۱ ازدواج کردند و یا صاحب اولاد شدند، ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نه تنها اعمال نشده بلکه کم هم شده است.

پشت پرده عدم تعیین قیمت رسمی گندم! / ماجرا چیست؟

محمدرضا سقائیان فرد (نماینده جمعی از اعضای کادر سلامت)، با اشاره به ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: طبق این ماده قانونی، «دولت مکلف است برای کلیه گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاههای مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی (به استثنای مشمولین قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات، از ابتدای سال ۱۴۰۱، به مدت پنج سال، افزایش حقوق سالانه را در سقف ردیف حقوق و جبران خدمت به گونه‌ای اعمال نماید که هرساله، کمک هزینه اولاد و حق عائله‌مندی مشمولین این ماده در چهارچوب افزایش سنواتی حقوق و دستمزد به ترتیب به میزان صد درصد و پنجاه درصد افزایش یابد». 

وی ادامه داد: از طرفی، طبق بند۴ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری امتیازبندی برای حق عائله‌مندی و اولاد لحاظ شده است. طبق این بند، کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد به کارمندان مرد شاغل و بازنشسته و وظیفه بگیر مشمول این قانون که دارای همسر می‌باشند معادل (۸۰۰) امتیاز و برای هر فرزند معادل (۲۰۰) امتیاز و حداکثر سه فرزند تعلق می‌گیرد. 

سقائیان فرد گفت: با این توضیح، در احکام افرادی که در سال۱۴۰۱ ازدواج کردند و یا صاحب اولاد شدند، ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نه تنها اعمال نشده بلکه کم هم شده است. ضرایبی که برای این افراد در احکام ۱۴۰۱ طبق ماده ۱۶ اعمال شده در سال ۱۴۰۲ کم شده است. 

وی گفت: توضیح بیشتر اینکه، در قانون لایحه بودجه ۱۴۰۲ جز ۳ بند الف تبصره ۱۲، حق اولاد و حق عائله‌مندی به ترتیب امتیازهای ۲۲۸۰ و ۱۰۵۰ و معادل ریالی امتیاز مذکور ثابت تعیین شده است. یعنی در حالیکه باید طبق قانون جوانی جمعیت هم ضرایب و هم امتیازات این افراد افزایش پیدا می‌کرد ولی این اتفاق نیفتاده و نه تنها ضرایب بلکه مبالغ ریالی هم کم شده است. 

سقائیان فرد گفت: قانون لایحه بودجه ۱۴۰۲ عملا ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده را خنثی کرده است و دیگر حق عائله‌مندی و حق اولاد که قرار بود از سال ۱۴۰۱ به مدت ۵ سال هرساله مشمول افزایش ۱۰۰٪ و ۵۰٪ گردد، اجرایی نمی‌شود. 

نماینده جمعی از اعضای کادر سلامت گفت: نه تنها این مهم از سوی دولت و نمایندگان مجلس مورد توجه قرار نگرفته، بلکه با کاهش ضریب نسبت به سال ۱۴۰۱ عملا قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را برای کارکنان دولت، که کادر سلامت مزدوج و صاحب اولاد در سال ۱۴۰۱ نیز جزو آن‌ها می‍‌‌‌شوند، بلااثر کرده است. 

سقائیان فرد گفت: طبق قانون، اگر دو قانون با هم متعارض بودند، قانون جدید ملاک می‌شود. با این اوصاف یعنی ماده ۱۶ قانون جوانی جمعیت یک سال بیشتر دوام نیاورد که این خلاف مشوق‌های جوانی جمعیت است. از دولت و مجلس انتظار داریم به شعارها و وعده‌های خود پایبند باشند و با اصلاح این بند از لایحه بودجه، امتیازی را که که پیشتر برای جوانان در نظر گرفته بودند را به آن‌ها برگردانند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید