کم رنگ شدن کشاورزی در اشتغال روستایی

کدخبر: ۵۷۲۰۶۳
اقتصادنیوز: اصلی ترین فعالیت اقتصادی روستاها با کاهش اقبال نیروی کار مواجه شده است. سهم بخش کشاورزی از جمعیت شاغل روستا ها قبل از سال 98 عموما بیش از 50 درصد بود ولی در حال حاضر حتی به کمتر از 40 درصد نیز رسیده است.
کم رنگ شدن کشاورزی در اشتغال روستایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران سهم بخش کشاورزی از اشتغال روستایی هرساله در حال کاهش است. بخش کشاورزی سال هاست که مهم ترین بخش اشتغال در مناطق روستایی بوده است. تا سه سال گذشته بیش از 50 درصد جمعیت شاغل در نقاط روستایی، مشغول فعالیت در این بخش بوده‌اند.

این سهم در سال های اخیر روند نزولی در پیش گرفته و سهم شاغلین بخش صنعت و کشاورزی درحال همگرایی هستند. به بیان ساده تر سهم صنعت از شاغلین جمعیت روستایی در حال افزایش است.

 در سال 98 تعداد شاغلین این بخش بیش از 3 میلیون نفر بود و اکنون بیشتر از 800 هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

کاهش سهم بخش کشاورزی از اشتغال روستایی

بررسی ها نشان می‌دهد که در سال های گذشته سهم اشتغال در بخش کشاورزی روند نزولی را تجربه کرده است. با وجود اینکه  نرخ مشارکت  کل کشور افزایش یافته اما انگیزه ها برای ورود به بخش کشاورزی محدود تر شده است.

بنابراین علاوه بر اینکه افراد جدید عموما به مشاغل موجود در بخش های صنعت و خدمات تمایل دارند، عده‌ای هم که در بخش کشاورزی مشغول بوده‌اند در سال های گذشته شغل خود را رها کره و به بخش های دیگر برای دستیابی به شغل مراجعه کرده اند. می‌توان دلیل اصلی این اتفاقات را رشد منفی تولید در بخش کشاورزی در اثر خشکسالی های دو سال اخیر عنوان کرد.

 هرچند هنوز هم اصلی ترین سهم اشتغال روستایی متعلق به بخش کشاورزی است اما این سهم در سال های اخیر رو به افول بوده است. در سال 98 نزدیک 50 درصد از جمعیت شاغل، در بخش کشاورزی مشغول ایفای نقش بوده اند. این سهم در سال های اخیر کاهش پیدا کرده و به کمتر از 40 درصد رسیده است.

سهم اشتغال کشاورزی به دلیل تغییرات فصلی و بارندگی در فصل های مختلف تغییر می‌کند. معمولا این شاخص در فصل های پر بارش مثل بهار، افزایش یافته و با تغییر فصل کاهش می‌یابد. معمولا در طول سال بین پر بارش ترین و کم بارش ترین فصل، بیشتر از 5 درصد تغییر در نرخ اشتغال روستایی مشاهده می‌شود.  به عبارت دیگر در فصل هایی مانند زمستان و پاییز نرخ اشتغال در مناطق روستایی به طور میانگین 5 درصد پایین تر از فصل بهار و تابستان است.

photo_2023-05-05_15-00-43

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید