سال طلایی تجارت تهران - دمشق

ارزش دلاری صادرات ایران به سوریه

کدخبر: ۵۷۲۸۳۹
بررسی وضعیت صادرات و واردات ایران به کشور سوریه طی شش سال اخیر نشان می‌دهد همواره ارزش دلاری صادرات ایران بالاتر از وارداتی بوده که از این کشور صورت گرفته است.
ارزش دلاری صادرات ایران به سوریه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، تراز تجاری ایران با سوریه همواره مثبت بوده است. بالاترین تراز تجاری مثبت ایران طی شش سال اخیر مربوط به سال 1396 و بیش از 300 میلیون دلار به ثبت رسیده است.

سال طلایی تجارت

پس از سال 1396 با وجود آنکه میزان صادرات وزنی کالاها تا حدود زیادی بیشتر شد، اما درآمد دلاری حاصل از صادرات در سطح پایین‌تری قرار گرفت.

در نقطه مقابل میزان واردات از سوریه طی 6 سال اخیر به طور میانگین روند صعودی داشته و حجم واردات از نظر وزنی در سال 1400 به اوج خود رسیده که معادل 295 هزار تن بوده است.

طی دوره سه ساله 1396 تا 1399 میزان صادرات به سوریه به لحاظ وزنی همواره بیشتر از واردات از سوریه بوده، اما با تغییر این روند طی سه سال اخیر (1397 تا 1401)، حجم وزنی واردات از سوریه از میزان صادراتی آن پیشی گرفته است.

عمده کالاهای وارداتی ایران از سوریه در سال گذشته شامل فسفات کلسیم طبیعی، فسفات آلومینوکلسیک طبیعی و گل سفید فسفاته آسیاب شده بوده است.

photo_2023-04-30_19-55-02

کالاهای مهم وارداتی از سوریه

از لحاظ دلاری بیشترین صادرات به سوریه در سال گذشته مربوط به کالاهای اجزا و قطعات توربین‌های بخار و دارو بوده است.

از سوی دیگر بالاترین هزینه‌ای که برای واردات از سوریه صورت گرفته مربوط به فسفات کلسیم طبیعی، اجزا و قطعات وسایل نقلیه هوایی و اسید بریک بوده است.

اسید بریک، یک اسید ملایم است که بیشتر به منظور ضدعفونی کردن و گندزدایی و همچنین برای کنترل سرعت شکافت هسته‌ای در کارخانه‌های انرژی هسته‌ای استفاده می‌شود.

photo_2023-04-30_19-58-11

سال طلایی تجارت ایران با سوریه

بررسی آمارها همچنین حاکی از آن است که بالاترین تراز تجاری مثبت مربوط به سال 1396 بوده است؛ بطوریکه در این سال درآمد کشور از محل صادرات 326 میلیون دلار بوده در حالی‌ که کمتر از 4 میلیون دلار بابت واردات هزینه شده است.

طی 6 سال اخیر، بیشترین هزینه بابت واردات هر تن کالا از سوریه در سال 1396 رخ داده، بطوریکه متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی از سوریه معادل 3.6 هزار دلار بوده است.

بیشترین ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی به سوریه طی دوره مورد اشاره نیز مربوط به سال 1396 بوده، به طوری که ایران از محل صادرات هر تن کالا به سوریه به طور متوسط بیش از 7 هزار دلار دریافت کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید