لیر سقوط می کند؟/ واکنش پول ترکیه به نتایج انتخابات

کدخبر: ۵۷۳۹۰۳
با وجود مداخله بانک های دولتی برای تثبیت نرخ ارز، در بازارهای آسیایی لیر کاهش پیدا کرده و در محدوده ۱۹.۶۵ قرار گرفت. این ارز در روز جمعه در محدوده ۱۹.۵۸ به ازای هر دلار بسته شد و تمام کاهش آن در سال جاری به ۴.۵ درصد رسید.
لیر سقوط می کند؟/ واکنش پول ترکیه به نتایج انتخابات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، معامله‌گران در انتظار نوسانات بیشتر لیر ترکیه هستند زیرا با موکول شدن نتیجه  انتخابات ریاست جمهوری  به دور دوم، لیر به شدت کنترل شده است.

ترکیه تحت فشار بیشتر قرار خواهد گرفت‌. با وجود مداخله بانک های دولتی برای تثبیت نرخ ارز، در بازارهای آسیایی لیر کاهش پیدا کرده و در محدوده ۱۹.۶۵ قرار گرفت. این ارز در روز جمعه در محدوده ۱۹.۵۸ به ازای هر دلار بسته شد و تمام کاهش آن در سال جاری به ۴.۵ درصد رسید.

IMG_20230515_111057_674

هیچ‌یک از دو نامزد اصلی موفق به کسب حداقل ۵۰ درصد از کل آرای موجود برای رسیدن به پیروزی نشدند.

اوگتای تاپکولار مدیر پولی رم کپیتال اس ای گفت این نتیجه انتخابات ریاست جمهوری یکی از بدترین نتایج را برای بازارها خواهد داشت و دو هفته سایه ابهام بر بازارها سنگینی خواهد کرد.

از سال ۲۰۱۸ اردوغان مجموعه ای از سیاست های غیر متعارف پولی را لحاظ کرد، با وجود تورم بالا نرخ بهره را کاهش داد و با مداخله در  بازار ارز  سعی کرد قیمت لیر را کنترل کند.

بلومبرگ اکنونومیکس برآورد کرده است که بانک مرکزی ترکیه در ۱۶ ماه گذشته بالغ بر ۱۷۷ میلیارد دلار در بازار برای کنترل لیر دخالت کرده است.

تحلیلگر ارشد تاچ کپیتال مارکت در لندن گفت: دو هفته آینده احتمالا بیشترین تنش ها اززمان به قدرت رسیدن رجب طیب اردوغان در دو دهه گذشته بر سیاست های ترکیه حاکم می شود، احتمالا مداخلات ارزی برای تثبیت ارز در این دو هفته ثابت باقی بماند.

تحلیلگران جی پی مورگان و بانک اچ اس بی سی پیش بینی کرده اند که احتمالا لیر تا محدوده ۲۴ تا ۲۵لیر به ازای هر دلار کاهش پیدا کند.

گلدمن ساکس نیز در هفته گذشته اعلام کرد که یک کاهش شدید ارزش لیر پیش بینی می شود که پیش بینی زمان آن دشوار است.

سیاست‌ها معکوس می‌شود

ائتلاف اپوزیسیون به رهبری کمال قلیچ دار اوغلو وعده داده است که بسیاری از سیاست های اقتصادی دولت فعلی را تغییر داده و عکس آن را انجام دهد، سیاست نرخ بهره را به شیوه رایج مانند سایر کشورها برگرداند،‌ بانک مرکزی مستقل ایجاد کند و رییس بانک مرکزی فردی مستقل در تصمیم گیری ها باشد. این وعده ها در مقابل اقدامات اردوغان رییس جمهور کنونی قرار می گیرد که از سال ۲۰۱۹ سه رییس بانک مرکزی را به خاطر کاهش  نرخ بهره بانکی  اخراج کرده است.

بر اساس داده های جمع آوری شده توسط بلومبرگ، تمام دارایی سرمایه‌ گذاران خارجی در سهام و اوراق قرضه ترکیه در روز جمعه کمتر از ۲۴ میلیارد دلار بوده که کاهش ۱۵۲ میلیارد دلاری را در طول یکدهه گذشته نشان می دهد.

IMG_20230515_111053_825

معکوس کردن سیاست های کنونی می تواند یک چرخش در سیاست گذاری برای بازگرداندن اعتماد سرمایه گذاران خارجی باشد و بخشی از ۱۱ میلیارد دلاری که در پنج سال گذشته از جریان سرمایه گذاری خارج شده را به اقتصاد ترکیه بازگرداند.

نیک استادتمیلر رییس بخش محصولات مشاوران جهانی مدلی در نیویورک اعلام کرد که تلاش های دولت برای تقویت ارزش لیر،  ذخایر بانک مرکزی  را کاهش داده و باعث شده لیر در سطوح ناپایدار قرار بگیرد.

او گفت که سیاست گذاران نمی توانند در برابر موج کاهشی لیر دوام بیاورند و احتمال کاهش ارزش لیر در سه ماهه آینده وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۰ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید