نیم قرن با اقتصاد ایران؛ اول خرداد

توافق ایران و فرانسه در کلیات نحوه بازپرداخت بدهی ایران

کدخبر: ۵۷۵۲۲۵
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم. :
توافق ایران و فرانسه در کلیات نحوه بازپرداخت بدهی ایران

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

اول خرداد 1353؛ ایران، قدرت اتمی می‌شود

نخستین دور مذاکرات همکاری‌های اتمی ایران و آمریکا با قول انعقاد یک قرارداد جدید همکاری میان دو کشور در زمینه استفاده از نیروی انرژی اتمی و تحقق برنامه وسیع اتمی ایران، دیشب پایان یافت و خانم دکتر دیکسی لی‌ری، رئیس کمیسیون انرژی اتمی آمریکا و اعضای هیات او امروز تهران را ترک گفتند.

دکتر ری درباره قرارداد منع گسترش اتمی و قابلیت این قرارداد در جلوگیری از این مسابقه گفت: این قرارداد فقط از نظر اخلاقی مانع کشورهای امضاکننده آن در اقدام به آزمایش‌های هسته ای می شود و در هر حال آنانکه بخواهند وارد باشگاه کشورهای هسته‌ای شوند و به آزمایش اتمی بپردازند، طبعا بهانه‌شان استفاده صلح‌آمیز از نیروی اتم است.

دکتر ری گفت: ایران علاقه‌مند است از انرژی هسته ای نه تنها برای تولید برق، بلکه برای شیرین کردن آب شور در سواحل خلیج فارس، تولید گرما برای فضا و صنایع و کاربرد آن در صنایع پزشکی، کشاورزی و زمینه های دیگر استفاده کنند.

ایران به سوریه 150 میلیون دلار وام می دهد

ایران و سوریه با استفاده از اراضی طرح رود فرات یک طرح مشترک به منظور تولید گوشت جرا خواهند کرد.

ایران به سوریه 150 میلیون دلار اعتبار با بهره مناسب می دهد و با استفاده از معادن سنگ فسفات سوریه، در زمینه ایجاد یک کارخانه کود شیمیایی در این کشور همکاری می کند.

براساس یادداشت تفاهم پایان مذاکرات که هوشنگ انصاری، وزیر امور اقتصادی و دارایی آن را از جانب ایران و دکتر محمود عمادی، وزیر اقتصاد و بازرگانی خارجی سوریه امضا کردند؛ طرفین موافقت نمودند برای تهیه و تولید گوشت با استفاده از اراضی طرح فرات در سوریه اقدام به اجرای یک طرح مشترک نمایند.

قسمت اعظم تولیدات این طرح به ایران صادر خواهد شد.

اول خرداد 1373؛ توافق ایران و فرانسه در کلیات نحوه بازپرداخت بدهی ایران

ایران و فرانسه در کلیات قرارداد تقسیط مجدد بدهی‌های ایران به آن کشور به توافق رسیدند.

سخنگوی سفارت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: مذاکرات مالی در ارتباط با قسط‌بندی مجدد بدهی‌های ایران طی روزهای چهارشنبه، پنجشنبه هفته گذشته بین نمایندگان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت اقتصاد فرانسه در پاریس برگزار شد.

این سخنگو افزود: در مذاکرات مزبور، مهم‌ترین نکات مطروحه در چارچوب کلی قرارداد قسط‌بندی مجدد بدهی‌ها مورد توافق طرفین قرار گرفت.

به گفته وی، طرفین توافق کردند که نکات جزئی باقی‌مانده و ترتیبات پرداخت در آینده بسیار نزدیک مجددا مورد مذاکره قرار گیرد و پس از آن قرارداد مربوطه نهایی امضا خواهد شد.

اول خرداد 1393؛ امضای قرارداد 400 میلیارد دلاری میان روسیه و چین

در جریان سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به چین، شرکت دولتی گازپروم روسیه توافقنامه‌ای را که ماه‌ها مذاکره بر سر آن ادامه یافته بود با چین امضا کرد.

گرچه در مورد این توافق اشاره ای رسمی به جزئیات قیمت‌ها نشده است، اما بر سر آن قرار است سالانه 38 میلیارد مترمکعب گاز روسیه از طریق خط لوله‌ای که بین دو کشور کشیده می شود، به چین منتقل شود.

این حجم گاز یک چهارم نیاز کنونی چین را تامین می کند. منابع غیررسمی ارزش این قرارداد را بیش از 400 میلیارد دلار اعلام کرده اند.

منابع غیررسمی ارزش این قرارداد را بیش از 400 میلیارد دلار اعلام کرده‌اند. مدت این قرارداد 30 ساله است. این اولین سفر پوتین به چین از زمان به قدرت رسیدن شی جین پینگ است.

پوتین به شینهوا، خبرگزاری رسمی چین گفت: توسعه همکاری های روسیه با چین، اولویت دیپلماتیک کشورش است. او چین را دوستی معتمد و شریک اصلی تجارت خارجی روسیه خوانده است.

به اعتقاد ناظران، کرملین با امضای قراردادهای اقتصادی با چین این پیام را به غرب می دهد که به دنبال متحدان تازه است.

گفته می شود، روسیه تلاش می‌کند با امضای قرارداد صادرات گاز به چین، خود را از قید وابستگی به بازار اروپا تا حدی برهاند.

چین، بزرگ ترین شریک تجاری روسیه است و حجم روابط تجاری دو کشور در سال 2023 به 90 میلیارد دلار رسید و دو کشور درصدد هستند که آن را تا پایان دهه فعلی به 200 میلیارد دلار برسانند.

از سرگیری پرداخت تسهیلات بانک جهانی به ایران

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از آغاز رایزنی‌ها برای دریافت تسهیلات جدید از بانک جهانی پس از چهار یا پنج سال اخیر خبر داد و گفت: تاکنون دو گروه از بانک جهانی برای انجام رایزنی در حوزه فنی و مشاوره ای به ایران سفر کرده‌اند و برنامه‌ کاری نیز در این زمینه تدوین شده است.

بهروز علیشیری با بیان اینکه بانک جهانی در چهار یا پنج سال گذشته به ایران تسهیلات جدیدی ارائه نکرده است، افزود: با وجودی که ایران در چند سال گذشته نتوانسته از بانک جهانی تسهیلات جدیدی دریافت کند و تاکنون دلایل آن ازسوی مسوولان این بانک اعلام نشده، اما غیرمستقیم احساس می‌شود که این امر به دلیل وجود تحریم‌ها بوده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: طی 5 یا 6 ماه اخیر برای نخستین بار دو هیات بانک جهانی وارد ایران شدند که چندین پرونده و طرح توسعه این هیات‌ها بررسی و ارزیابی شده است.

خروج «دلار» از زیر فشار

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به «بهبود شرایط ارزی بانک مرکزی» اعلام کرد: «نوسان های محسوس ارزی در سه ماه گذشته، لزوما توسط عوامل بنیادین اقتصاد حمایت نمی شود.» ولی الل سیف نوسان های ارزی اخیر را تحت تاثیر «برخی عوامل محدودکننده عرضه یا تحریک کننده تقاضا و نیز برخی اخبار و شایعات» عنوان کرد و گفت: این عوامل در روزهای آینده، قدرت اثرگذاری خود را از دست می دهند. به گفته سیف عواملی مثل «اصلاح انتظارات عمومی درخصوص چشم انداز بین المللی»، «افزایش صادرات غیرنفتی و نفتی و بازگشت ارز پتروشیمی‌ها»، «اصلاح رویکردهای دولت»، «افزایش ظرفیت های تولید داخلی»، «عملیاتی شدن بخش های مالی و بانکی تفاهم ژنو»، «کاهش انگیزه نگهداری ارز با کاهش تورم» و «کاهش مدت انتظار در مرکز مبادلات ارزی برای دریافت ارز» موجب می شود چشم انداز آینده بازار ارز در سال جاری با ثبات و تعادلی باشد. به گفته او جریان عرضه ارز در اقتصاد در حال تقویت است و این روند مستمرا بهبود خواهد یافت. رئیس‌کل بانک مرکزی موضوع مهم در زمینه نرخ ارز را نه «سطح قیمت» که «تعادل و ثبات بازار» دانست و تاکید کرد: بانک مرکزی از نرخی که توسط عوامل بنیادین بازار حمایت شود، دفاع می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید