در اختتامیه دوازدهمین وی‌سی‌کاپ شریف چه گذشت؟

کدخبر: ۵۷۶۴۸۹
اقتصادنیوز: دوازدهمین وی‌سی‌کاپ شریف، در ۲۱، ۲۲ و ۲۳ اسفندماه گذشته برگزار شده بود و در تاریخ سوم خرداد رویداد اختتامیه آن برگزار شد.
در اختتامیه دوازدهمین وی‌سی‌کاپ شریف چه گذشت؟

به گزارش اقتصادنیوز ، اختتامیه دوازدهمین وی‌سی‌کاپ شریف، مورخ سوم خردادماه در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف، با حضور کارآفرینان برتر، حامیان و تیم وی‌سی‌کاپ برگزار شد.

این رویداد، با صحبت‌های دکتر بهنام طالبی، رئیس پارک علم و فناوری شریف آغاز شد. او پس از تشکر از عاملان این رویداد گفت: امسال پارک علم و فناوری شریف، رشد ارگانیک داشته، مرکز کارآفرینی شریف نیز اولین مرکز کارآفرینی‌ای بود که بازگشایی شد، اکنون این مرکز با پارک ارتباط خوبی گرفته است و هدف این است که چرخه نوآوری به راه افتد.

وی در خصوص برنامه توسعه پارک افزود: هر چه که بزرگ‌تر می‌شویم، مشکلات هم با ما بزرگ‌تر می‌شوند، الان دیگر تیم‌های ما به امکانات اولیه استارتاپ‌ها نیاز ندارند، از همین‌روست که برنامه‌های توسعه و صادرات و… را در نظر داریم.

پس از آن امید خلج، دبیر وی‌سی‌کاپ، ضمن ارائه گزارش دوازدهمین دوره اظهار داشت: ما از بین ۱۷۰ تیمی که بررسی کردیم ۵۰ تیم را به دمودی آوردیم. ۵-۶ تیم به جلسات سرمایه‌گذاری وارد شدند و ۲ تیم هم به مذاکرات نهایی با سرمایه‌گذار رسیده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که ۱۰-۱۵ میلیارد جذب سرمایه در ۴ ماه انجام شود.

وی در خصوص اختتامیه رویداد توضیح داد: تشکیل یک صندوق سرمایه‌گذاری را در برنامه داریم تا این اختتامیه پایان کار ما با تیم‌ها نباشد.

پس از آن فرصاد جان‌احمدی، مدیر امور سیاست‌گذاری اقتصادی و تامین مالی صندوق حمایت از صنایع پیشرفته وزارت صمت، پس از معرفی صندوق سرمایه‌گذاری صمت، وی‌سی‌کاپ را امیدوارکننده دانست و گفت: این رویداد باعث شد تا تیم‌ها به زنجیره سرمایه‌گذاری و جذب مالی وصل شوند. سرمایه‌گذاری خطرپذیر فرآیند جدیدی است و مثل تسهیلات یا وام نیست.

وی آماری از سرمایه گذاری منطقه منا، پاکستان و ترکیه ارائه کرد و توضیح داد: این کشورها رفتارهای متفاوتی در خصوص وی‌سی‌ها دارند. امارات در سرمایه‌گذاری خطرپذیر رشد ۳ برابری و ترکیه رشد ۴ برابری داشته است.

وی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید ایران در این زمینه چه اقداماتی کرده است، گفت: اولین صندوقی که می‌خواهیم وارد فرابورس شود را با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی در دست داریم.

پس از آن پنل اول با حضور آقایان زرنوخی (مدیرعامل صندوق توسعه تکنولوژی ایران)، اولیایی (عضو هیئت مدیره کانون مشاوره مدیریت اتاق بازرگانی ایران) و یونچی (عضو سابق صندوق صادرات و واردات) برگزار شد.

زرنوخی در این پنل گفت: کسب‌وکارها، در کنار روزهای خوب، روزهای سخت هم پشت سر می‌گذارند، سال ۹۴-۹۵ با شکل‌گیری اکوسیستم استارتاپی شور و هیجان زیادی را شاهد بودیم، اما امروز آن شور و حال را نمی‌بینیم، چرا که اکوسیستم کارآفرینی ما در حال پوست‌اندازی است. در حال حاضر می‌خواهد به حوزه‌های جدید ورود کند. چیزی که من در جمع سرمایه‌گذاران دیدم این بود که بیشتر آن‌ها به دنبال تیم خوب بودند تا تیم به دنبال سرمایه‌گذار. این اکوسیستم احیا خواهد شد.

پنل دوم با حضور بهروز فروتن (موسس هولدینگ بهروز)، آقای شیرمحمدی‌فرد (رئیس هیئت مدیره مرکز دائم صادرات) و آقای کشفی (موسس مجموعه فلایتیو) برگزار شد.

کشفی در این پنل گفت: بازار کار بهترین آموزگار است. ما در تلاش برای توانمندی منابع انسانی هستیم.

بهروز فروتن هم ادامه داد: هیجان و احساس داشته باشید، اما عقلانی جلو بروید، از به دست آوردن موفقیت، مهم‌تر، حفظ آن است. شوخ طبعی، خواستن خوبی دیگران و نشاط، از ویژگی‌های اصلی هر کارآفرین است، چرا که امید در شادی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به مسائل سیاسی و اجتماعی کشور، باید مهاجرت کرد یا تجربه‌ای وجود دارد که بتوان به شرایط پایدار رسید، تشریح کرد: اینجا سرزمین ماست، این خواسته هر کارآفرینی است که اثرگذار باشد و شرایط را بهتر کند. این نقش‌ آفرینان باید خود را باور داشته باشند و نشاط ایجاد کنند.

کشفی اضافه کرد: بیایید در نظر بگیریم که در ایران و چین دو بنگاه اقتصادی در حال شکلگیری است؛ در ایران دیدگاه افراد برای خدمات یا محصول صرفا بومی است ولی در چین بین‌المللی است. با این دیدگاه‌هاست که برای محصولات بازار پیدا می‌کنند و بر طبق آن پیش می‌روند. در بسیاری از کشورها، مدل‌های اقتصادی آن‌ها اجازه استفاده از اپلیکیشن‌های بومی را نمی‌دهد.

شیرمحمدی‌فرد هم در ادامه افزود: نسل Z دیدگاه کاملا متفاوتی نسبت به نسلی دارد که هم اکنون بنگاه‌های اقتصادی را در دست دارند. دنیا با شتاب زیادی پیش می‌رود و می‌شود به این نسل امیدوار بود.

در رویداد اختتامیه از حامیان و اسپانسرهای وی‌سی کاپ از جمله تپسل، رسانه ایران دکونومی، منتورها و… تقدیر شد.

در پایان رویداد نیز جایزه ایده برتر به استارتاپ متاکارت تعلق گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید