معمای کسری بودجه سال ۱۴۰۱

میرکاظمی می گفت کسری بودجه نداریم، اما برخی ارقام ، عدد 800 هزار میلیارد تومان کسری را نشان می دهد

کدخبر: ۵۷۶۵۸۴
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر کسری حدود ۸۰۰هزار میلیارد تومانی بودجه ۱۴۰۱ که توسط معاون سازمان برنامه و بودجه مطرح شده صحت داشته باشد ،در واقع ادعایی خلاف اظهارات آقای میرکاظمی،‌ رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه، است که اعتقاد داشت بودجه سال گذشته کسری نداشته است.
میرکاظمی می گفت کسری بودجه نداریم، اما برخی ارقام ، عدد 800 هزار میلیارد تومان کسری را نشان می دهد

به گزارش اقتصادنیوز، دنیای اقتصاد نوشت:

هرچند که نهادهای کارشناسی کسری بودجه را حدود ۴۷۰هزار میلیارد تومان عنوان می‌کنند، اما بسته به تحقق درآمدهای نفتی و میزان انتشار اوراق این رقم می‌تواند حتی تا ۷۰۰ همت نیز برآورد شود. 

در سال‌های اخیر، پولی کردن تامین کسری بودجه یکی از موتورهای اصلی افزایش تورم بوده است. حال اگر این کسری بتواند از منابع غیرتورمی مانند اوراق یا درآمدهای نفتی تامین شود، اثر تورمی کمتری خواهد شد، اما این خطر وجود دارد که استقراض مستقیم از بانک مرکزی یا استقراض غیرمستقیم به وسیله بانک‌ها، شرایط را برای تورم سخت کند.

 کسری بودجه و روش‌های تامین آن توسط دولت به عنوان یکی از اصلی‌ترین متهمان تورم‌های بالا در ایران شناخته می‌شود. به همین دلیل است که برآورد ناترازی درآمدها و هزینه‌های دولت یا همان کسری بودجه اهمیت بالایی دارد. برای جبران کسری بودجه دولت‌ها در ایران معمولا به سراغ استقراض می‌روند. این استقراض یا به صورت مستقیم از بانک مرکزی صورت می‌گیرد یا به صورت غیرمستقیم و از محل منابع بانکی انجام می‌شود. در هر دو صورت به دلیل چاپ پول بدون پشتوانه و تشدید رشد نقدینگی،‌ افزایش تورم اتفاق می‌افتد.

یکی دیگر از راه‌های پیش روی دولت برای تامین کسری بودجه خود، انتشار و فروش اوراق است که آن هم به دلیل افزایش نرخ بهره نگرانی‌هایی را در رابطه با توان دولت برای بازپرداخت این بدهی‌ها ایجاد کرده است.بنابراین در چنین شرایطی کنترل کسری بودجه دولت یک ضرورت برای سیاستگذار به شمار می‌رود. معمولا روایت‌های متفاوتی از کسری بودجه توسط مسوولان اعلام می‌شود؛ اما مطابق اعلام رسمی دیوان محاسبات در گزارش‌های تفریغ بودجه،‌ کسری بودجه سال ۹۹، ۱۸۳هزار میلیارد تومان و سال ۱۴۰۰،‌ ۲۰۵هزار میلیارد تومان بوده است. به عبارتی نسبت کسری بودجه به منابع عمومی آن در این دو سال به‌ترتیب ۴/ ۳۲ و ۵/ ۱۶درصد بوده است.

برآوردهای سال ۱۴۰۱

هرچند هنوز گزارش دیوان محاسبات از عملکرد بودجه ۱۴۰۱ منتشر نشده است اما مطابق محاسبات مرکز پژوهش‌های مجلس از عمکلرد مالی دولت، پیش‌بینی کسری بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰۰هزار میلیارد تومان بوده که نسبت ۸/ ۲۱درصدی را به منابع آن نشان می‌دهد. با این وجود مسعود میرکاظمی،‌ رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه، سال گذشته بارها بر کسری نداشتن بودجه ۱۴۰۱ تاکید کرده بود. این ادعا در حالی از سوی او مطرح می‌شد که محمدرضا پورابراهیمی،‌ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، کسری بودجه ۱۴۰۱ را ۴۰۰هزار میلیارد تومان عنوان کرد. هرچند بلافاصله پس از آن حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اظهارات پورابراهیمی را تکذیب کرد.

برخی نیز  مجوزی را که میرکاظمی برای برداشت ۱۵۰هزار میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی در پایان سال ۱۴۰۱ اخذ کرد، دلیلی بر وجود کسری بودجه می‌دانند. البته میرکاظمی معتقد بود این کسری به دلیل تکالیفی مثل حقوق فرهنگیان که بر سازمان برنامه تحمیل شده بود رخ داده است. با این حال معمای کسری بودجه سال ۱۴۰۱ هنوز حل نشده و اخیرا نیز رحیم ممبینی، معاون سازمان برنامه و بودجه، اظهار کرده که کسری بودجه واقعی سال ۱۴۰۱،‌ ۷۹۴هزار میلیارد تومان بوده است. به گفته او، کسری بودجه عمومی در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰۴هزار میلیارد تومان،‌ کسری هدفمندسازی حدود ۱۹۰هزار میلیارد تومان و تعهدات سال ۱۴۰۱ دولت به تامین اجتماعی و بانک‌ها هم حدود ۳۰۰هزار میلیارد تومان بوده است. اگر کسری حدود ۸۰۰هزار میلیارد تومانی که معاون سازمان برنامه به آن استناد کرده صحت داشته باشد، به این معناست که حدود ۹/ ۵۶درصد از منابع تحقق نیافته که بیش از نیمی از بودجه دولت محسوب می‌شود.

بودجه تراز بود؟

در همین رابطه احسان ارکانی،‌ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر کسری حدود ۸۰۰هزار میلیارد تومانی بودجه ۱۴۰۱ که توسط معاون سازمان برنامه و بودجه مطرح شده صحت داشته باشد ،در واقع ادعایی خلاف اظهارات آقای میرکاظمی،‌ رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه، است که اعتقاد داشت بودجه سال گذشته کسری نداشته است. این نماینده در رابطه با برآورد مجلس از کسری بودجه ۱۴۰۱ افزود: مجلس اظهارات آقای میرکاظمی را قبول دارد و مطابق محاسبات ما در کمیسیون،‌ منابع و مصارف در بودجه سال گذشته تقریبا سر به سر بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید