نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 13 خرداد

اجاره «2 ساله» مسکن استارت خورد!

کدخبر: ۵۷۷۸۲۶
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
اجاره «2 ساله» مسکن استارت خورد!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

13 خرداد 1353؛ افزایش قیمت بنزین رسما تکذیب شد

در چند روز اخیر به شدت شایع شد که دولت در نظر دارد قیمت بنزین را افزایش دهد.

از آنجایی که در این مورد تلفن های مکرری به روزنامه اطلاعات می‌شد، ما برای تعیین صحت و سقم شایعه مساله را با سخنگوی دولت در میان گذاردیم. آقای کیانپور، وزیر اطلاعات و جهانگردی و سخنگوی دولت رسما اعلام کرد: شایعه افزایش قیمت بنزین از طرف دولت صحت ندارد دولت هیچ طرحی و تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

بنزین به همان قیمت قبلی فروخته خواهد شد و شایعات مربوط به افزایش قیمت بنزین کذب محضل است.

کاوش برای یافتن آب در منطقه تهران شروع شد

وزارت آب و برق (نیرو) به وسیله کارشناسان خود در سازمان آب تهران، تلاش وسیعی را برای دستیابی به ذخایر آب بیشتر در منطقه تهران آغاز کرد.

کاوش کارشناسان آب، منطقه وسیعی از رشته جبال البرز را که از حدود سفیدرود شروع می‌شود و تا 70-60 کیلومتری شرق تهران ادامه می‌یابد دربرمی‌گیرد.

نظر مقدماتی برخی از مطلعین حاکی است که کارشناسان سازمان آب تهران در این منطقه خواهند توانست به موجودی آب قابل توجه برخورد کنند.

این آب‌ها می توانند با حفر کانال به تهران منتقل شود و مورد استفاده قرار گیرد.

کوشش وسیع وزارت آب و برق در این جهت متمرکز شده است که آب بیشتری برای تهران آینده که جمعیت آن به مرز 5 تا 5.8 میلیون نفر خواهد رسید، تهیه کند.

13 خرداد 1363؛ تکلیف اراضی موقوفه آستان قدس در شمیرانات، شهر ری و میدان آزادی بزودی تعیین می‌شود

عباس واعظ طبسی، نماینده امام و تولیت آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس در ردیف سازمان‌ها و اداراتی بوده که رژیم شاهنشاهی بیشترین کار و استفاده مالی را روی این تشکیلات داشته است.

به خاطر پایگاه فکری و دینی که این سازمان داشته، دستگاه هم سعی می‌کرده که حداکثر استفاده را ببرد. بنابراین قبول مسوولیت و مدیریت یک تشکیلاتی و سازمانی که کاملا مورداستفاده و بهره‌برداری رژیم منحوس شاهنشاهی بوده، کاری بسیار دشوار است و ما با توجه به این بینش و سیاست و به سرمایه های موجود در این سازمان که بیت‌المال است و باید در جهت مصالح انقلاب و مسلمین مورداستفاده و بهره‌برداری رژیم منحوس شاهنشاهی بوده کاری بسیار دشوار است.

وی افزود: پس از کسب تکلیف مقرر شد در مورد بخش مهمی از اراضی موقوفات آستان قدس واقع در شمیرانات، اوینف ورامین، شهر ری و میدان آزادی از طریق محاکم قانونی اقدام شود بدون آنکه مشکلی برای مردم به وجود بیاید.

13 خرداد 1383؛ طرح توسعه تغلیظ مجتمع مس سرچشمه افتتاح شد

سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری برای افتتاح طرح توسعه تغلیظ مجتمع مس سرچشمه وارد فرودگاه رفسنجان شد و مورد استقبال استاندار کرمان و سایر مسوولان محلی قرار گرفت.

هدف از افتتاح این طرح رسیدن به ظرفیت تولید 350 هزار تن کاتد در سال در برنامه چهارم توسعه کشور است که مشتمل بر طرح گوگردزدایی، هیدرومتالوژی، ساخت پالایشگاه جدید، توسعه ذوب مس خاتون‌آباد، مرحله دوم طرح مس سونگون، مرحله دوم طرح توسعه تغلیظ مس سرچشمه و ادامه طرح توسعه معدن سرچشمه است.

سرمایه گذاری انجام‌شده در این طرح به میزان 520 میلیارد ریال و 127 میلیون دلار است.

13 خرداد 1393؛ اجاره «2ساله» مسکن استارت خورد

با دائمی شدن روند کاهشی نرخ تورم و توقف شتاب فزاینده در میزان رشد قیمت‌ها، یک تحول دور از انتظار در بازار اجاره مسکن کلید خورد.

عبور شرایط اقتصادی کشور از بحران جهش لحظه‌ای تورم، باعث شده مالکان آپارتمان‌های اجاره ای بدون نگرانی از کاهش سریع ارزش دارایی خود، به تثبیت تدریجی قیمت‌ها اطمینان پیدا کنند و درنتیجه با اظهار تمایل به امضای قراردادهای بلندمدت با مستاجران، انتخاب تازه‌ای تحت عنوان «اجاره 2 ساله مسکن» را پیش‌روی بازار اجاره‌نشین‌ها قرار دهند.

مشاوران املاک می‌گویند: در چند روز اخیر، قراردادهای 2 ساله مبنای اجاره تعدادی از واحدهای مسکونی نوساز در مناطق مختلف شهر تهران قرار گرفته و توافق سریع طرفین معامله را به همراه داشته است.

فرمولی که در حال حاضر برای اجاره‌نامه‌های 2 ساله رایج است، براساس «رهن کامل واحد مسکونی به صورت متری یک میلیون تومان برای کل مدت قرارداد» محاسبه می‌شود و ضریب تورمی برای افزایش رهن در سال دوم نیز منظور نمی شود.

محاسبه رهن کامل متری یک میلیون تومان در سال گذشته – زمان اوج تورم اجاره بها – برای اجاره‌های معمولی و یکساله مورداستفاده قرار می‌گرفت اما امسال متوسط مبلغ رهن کامل یکساله آپارتمان‌ها در تهران به 700 هزار تا 900 هزار تومان رسیده است. با این حال، اگرچه ارزش اجاره های 2 ساله در حال حاضر 10 درصد بیشتر از قراردادهای یکساله به نظر می رسد اما از آنجا که موجران در اجاره‌نامه‌های 2 ساله، رقمی برای افزایش مبلغ رهن در سال دوم منظور نمی کنند، این مدل به نفع اجاره‌نشین ها خواهد بود.

احتمال واگذاری سهام سایپا به چانگان

مراسم اعلام اسامی دو خودرو جدید سایپا در حالی برگزارش د که سعید مدنی، مدیرعامل این شرکت در حاشیه مراسم مذکور از احتمال واگذاری سهام دومین خودروساز بزرگ کشور به چینی ها و همچنین راه‌اندازی قریب الوقوع خط تولید کیا سراتو خبر داد.

اوایل سال جاری بود که خبر امضای مذاکرات سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ ایران با شرکت چینی چانگان منتشر شد و حالا آن‌طور که مدنی می‌گوید ممکن است کار به انتقال سهام نیز بکشد.

هرچند انتظار می رفت با توجه به همکاری سایپا با بزرگانی مانند نیسان و رنو و کیا و همچنین لغو تحریم‌ها علیه صنعت خودرو سایپایی‌ها شریکی اروپایی را برای خود برگزینند، اما ظاهرا هدف اصلی از شراکت با «چانگان» کمک به رشد تیراژ سایپا و در اختیار گرفتن بخشی دیگر از بازار خودرو کشور است.

درواقع سایپایی‌ها قصد دارند به کمک شریک چینی جدیدشان، هم تیراژ خود را افزایش دهند و هم دستی بر سر و روی سبد محصولات خود کشیده و تنوعی به آن ببخشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید