سیگنال های سیاسی جدید به بورس /بازار سهام قبل از تعطیلات صعودی می شود یا نزولی؟

کدخبر: ۵۷۷۸۶۶
برخی فعالان بازار معتقدند چون در روزهای تعطیل احتمال انتشار اخباری وجود دارد که بر بازار اثرگذار باشد، معامله گران عمدتا در روز آخر هفته و یا پیش از تعطیلات به ذخیره سود و فروش بخشی از سبد سهام اقدام می‌کنند.
سیگنال های سیاسی جدید به بورس /بازار سهام قبل از تعطیلات صعودی می شود یا نزولی؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز شنبه می‌روند که روز چهارشنبه حجم معاملات پایین بود و شاخص کل بورس تهران ریزش کرد. انتظار می‌روند این روند امروز هم تداوم داشته باشد.

معامله گری در میان تعطیلی

برای پیش بینی بورس امروز –شنبه 13 خرداد- به روند بازار سهام در روز چهارشنبه نگاه می‌کنیم. در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل کاهش 17 هزار و 382 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن نیز 8 هزار و 383 واحد پایین آمد. شاخص کل فرابورس  202 واحد ریزش کرد و شاخص هم وزن فرابورس هزار و 78 واحد کاهش پیدا کرد.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 264 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 416 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 39 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 61 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت سرمایه گذاری نیرو (ونیرو)، شرکت سیمان غرب (سغرب) و شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران (وساخت) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ پخش رازی (درازی)، شرکت محصولات کاغذی لطیف (لطیف) و شرکت کشت و صنعت دشت خرم دره (زدشت) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا)، کماسه (شرکت تامین ماسه ریخته گری) و خزر (شرکت فنرسازی زر) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت مبین وان کیش (اوان)، شرکت بیمه زندگی خاورمیانه (بخاور) و شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی (سمگا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات چهارشنبه، 106 نماد صف خرید داشتند و 52 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 23  درصدی نسبت به روز قبل به هزار و 171 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 48 درصدی به 390 میلیارد تومان رسید. 

 

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز 

روز چهارشنبه شاخص‌ کل و شاخص هم وزن بورس تهران از ابتدا روند نزولی داشتند، با این حال در مجموع کل معاملات چهارشنبه، ارزش صف‌های خرید 781 میلیارد تومان بیشتر از صف‌های فروش بود. 

اما حجم معاملات پایین بود و ارزش معاملات خرد با افت 7 درصدی به 9 هزار و 108 میلیارد تومان سقوط کرد که سومین رقم کمینه در معاملات سال جاری است. همچنین شاهد خروج پول حقیقی به میزان 778 میلیارد تومان بودیم. نمادهای شپنا، وبصادر، وبملت، خاور، خزامیا، فولاد، شتران، شستا، خساپا و فملی بیشترین خروج پول را را ثبت کردند.

بدین ترتیب تعداد نمادهای قرمز بازار بیشتر از سبزها بود و 61 درصد نمادها افت قیمت داشتند. روز چهارشنبه نمادهای فولاد، شپنا، شبندر، اخابر، فملی و خودرو بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. در مقابل، نمادهای فارس، کچاد و کگل مانع ریزش بیشتر شاخص کل شدند. 

 از سوی دیگر سرانه خرید هر کد معاملاتی حقیقی اندکی بیشتر از سرانه فروش بود. سرانه خرید هر حقیقی به طور میانگین 30 میلیون و 800 هزار تومان و میانگین سرانه فروش 30 میلیون و 700 هزار تومان بود. 

بنابراین به نظر می‌رسد بازار در یک تعلیق به سر می‌برد. برخی از ناظران حجم پایین معاملات را به علت تعطیلی روزهای یکشنبه و دوشنبه دانستند. این دسته از فعالان بازار معتقدند چون در روزهای تعطیل احتمال انتشار اخباری وجود دارد که بر بازار اثرگذار باشد، معامله گران عمدتا در روز آخر هفته و یا پیش از تعطیلات به ذخیره سود و فروش بخشی از سبد سهام اقدام می‌کنند. در روزهای اخیر اخبار سیاسی بسیاری منتشر شد که حاکی از مصالحه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی بود. مبادله زندانیان، سفر سلطان عمان و آزادی سه شهروند اروپایی از این جمله اخبار بودند.

در هر حال انتشار خبرهایی که حاکی از افزایش مراودات سیاسی و اقتصادی میان ایران و کشورهای دیگر خصوصا غربی‌ها باشد برای بازار سرمایه سیگنال مثبتی است. برخی از تحلیلگران معتقدند سطح بالای نارضایتی و ناکامی دولت از کنترل تورم، ایران را به سمت مصالحه با جهان متمایل کرده است. از سوی دیگر در بازار سهام، خبر تجدید ارزیابی خودرویی‌ها و رشد قیمت خودرو در بازار این احتمال را قوی کرده که خودرویی‌ها در روزهای پیشِ رو لیدر بازار شوند و بازار را بالا بکشند. هرچند که با توجه به تعطیلی روزهای یکشنبه و دوشنبه، به نظر می‌رسد امروز بازار با رکود نسبی معاملات مواجه باشد. 

 

پیش بینی بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید