بررسی بازار طلا و سکه در نیمه اول خرداد

سقوط آزاد قیمت طلا و سکه در بازار/شناسایی علت ریزش قیمت سکه

کدخبر: ۵۷۸۰۹۹
اقتصادنیوز: در این گزارش به بررسی تحولات بازار طلا و سکه در نیمه اول خرداد ۱۴۰۲ پرداخته شده است.
سقوط آزاد قیمت طلا و سکه در بازار/شناسایی علت ریزش قیمت سکه

به گزارش اقتصادنیوز ،نگاهی به بازار سکه در نیمه اول خرداد ۱۴۰۲ نشان می دهد که قیمت انواع سکه در ۱۳ روز گذشته کاهشی بوده است. 

علت ریزش قیمت سکه / ردپای اخباری سیاسی در بازار سکه

تحلیلگران سیاسی و اقتصادی معتقدند که چند عامل مهم باعث شده‌ بود که سکه با سر زمین بخورد.

دسته ای فعالان می گویند بازار سکه در ۱۳روز ابتدای خرداد زیر رگبار اخبار مثبت سیاسی و گمانه زنی های خوش بینانه قرار گرفت.

بررسی ها حکایت از این دارد که با سفر سلطان عمان به ایران صحبت برگشت به مذاکرات برجامی  در بازار داغ شد و گمانه‌زنی‌ها هم جو بازار را فروشنده کرد و به دل بازار ترس انداخت.

سفری که یکی از نتایج آن آزادی زندانیان دوتابعیتی بود،بهبود روابط دیپلماتیک ایران و مصر،احتمال آزادسازی ارزهای بلوکه شده و در کنار آن همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی، ... موجب شد عده ای از سکه بازان تصور کنند که در نشست شورای حکام احتمال صدور قطعنامه علیه ایران تا حدودی خنثی خواهد شد.

کاهش قیمت دلار و سقوط آزاد قیمت اونس طلا

البته کاهش قیمت دلار نیز یکی از دلایل افت قیمت سکه بود.از سوی دیگر سقوط آزاد قیمت طلا جهانی دست کاهشی ها در بازار سکه ایران را بالا برد.

قیمت طلا جهانی در ۵ خرداد به پایین‌ترین سطح خود در دو ماه گذشته سقوط کرد زیرا خوش‌بینی در مورد مذاکرات سقف بدهی آمریکا باعث کاهش تقاضای پناهگاه امن طلا شده بود و داده‌های اقتصادی مثبت آمریکا موجب دامن زدن به پیش‌بینی‌هایی درباره افزایش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو شد.قیمت اونس طلا که در ابتدای خرداد تا ۱۹۸۲ دلار هم بالا رفته بود در پنجمین روز ماه جاری تا ۱۹۴۰ دلار پایین آمد، البته در ادامه روزهای نیمه اول دوباره به سمت ۱۹۸۰ دلار جهش پیدا کرد؛ با این حال دوباره در واکنش  به گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی(NFP) وزارت کار ایالات متحده بیش از ۳۰ دلار کاهش یافت و به محدوده ۱۹۴۸ دلار برگشت.

کاهش ۲ میلیون تومانی سکه در ۱۳ روز

قیمت سکه امامی که در اولین روز ماه جاری در محدوده ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار داشت در سیزدهمین روز خرداد در حول حول و حوش ۲ میلیون تومان ارزان شده بود و برروی ۳۰ میلیون و ۳۰۰  هزار تومان ایستاد.

حباب سکه امامی کوچک شد

بررسی ها نشان می دهد همزمان با کاهش قیمت سکه امامی ، حباب آن نیز کوچک شده است. حباب سکه که در ۲ خرداد  تا محدوده ۸ میلیون و ۳۵۹ هزار تومان بالا رفته بود در روز ۱۳ خرداد با کاهش ۱ میلیون و ۳۸۷ هزار تومانی بر روی ۶میلیون و ۹۷۲ هزار تومان قرار گرفت.

نیم سکه ۷۰۰ هزار تومان ارزان شد

نیم سکه هم در نیمه اول خرداد تقریبا ۷۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و از ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ۱۶ میلیون و۶۰۰ هزار تومان برگشت. حباب نیمه سکه در نیمه اول خرداد نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

ربع سکه عقب نشینی کرد

ربع سکه هم با کاهش تقریبا ۳۵۰ هزار تومانی در محدوده ۱۱ میلیون ۱۵۰ هزار تومان به فروش رسید و حباب آن نیز در حول و حوش ۱۰۰ هزار تومان افت کرد.

دنده معکوس سکه گرمی در بازار

سکه گرمی هم ۳۲۰ هزار تومان کاهش را ثبت کرد و در ۱۳ خرداد  با ۶ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان به فروش رسید، حباب آن نیز تقریبا ۲۰۰ هزار تومان پایین آمده بود.

حباب انواع سکه در ۱۳ خرداد ۱۴۰۲

حباب قیمت سکه امامی در ۱۳ خرداد ۳۰ درصد، قیمت نیم سکه ۴۲ درصد ، قیمت ربع سکه ۹۱ درصد و قیمت سکه گرمی هم نزدیک به ۱۳۰ درصد بدست آمد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید