فقرا و نابرابری در تحمل فشار تورم

شناسایی سهم دخانیات در تورم فقرا

کدخبر: ۵۷۹۲۸۷
اقتصادنیوز: بررسی آمارهای دو ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد سهم دخانیات از تورم ماهانه در دهک فقیر جامعه چندین برابر این سهم در دهک‌ مرفه جامعه است.
شناسایی سهم دخانیات در تورم فقرا

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی آمارهای دو ماه ابتدایی امسال نشان می‌دهد سهم دخانیات از  تورم ماهانه  برای دهک فقیر جامعه چندین برابر سهمی است که برای هزینه‌های ثروتمندان جامعه دارد.

 

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، در اردیبهشت امسال سهم دخانیات در  تورم ماهانه  دهک‌های پایین جامعه حدود 3 تا 4 برابر دهک‌های بالایی جامعه بوده است.

در اردیبهشت امسال  تورم ماهانه  در دهک اول جامعه برابر با 2.54 درصد بوده که 0.08 واحد درصد از آن ناشی از بخش دخانیات بوده است. در واقع می‌توان گفت طی این دوره دخانیات سهمی معادل 3.14 درصدی (معادل تقسیم سهم تورم دخانیات به تورم ماهانه) از کل  تورم ماهانه  را به خود اختصاص داده که نسبت به دهک دهم جامعه بیش از 4 برابر است.

در اردیبهشت امسال سهم دخانیات از  تورم ماهانه  در دهک دهم معادل 0.74 درصد بوده است.

این وضعیت در فروردین امسال نیز صدق کرده و به مراتب وضعیت وخیم‌تری از سهم دخانیات در دهک‌های کم‌درآمد جامعه را نشان می‌دهد.

در نخستین ماه سال جاری 1.9 درصد از تورم ماهانه دهک اول جامعه مربوط به دخانیات بوده که بیش از 8 برابر دهک دهم جامعه محسوب می‌شود.

تورم ماهانه دهک اول جامعه در فروردین امسال حدود 3.11 درصد بوده که که 0.06 واحد درصد از این 3.11 درصد ناشی از بخش دخانیات بوده است.

photo_2023-06-05_14-04-01

برخی عوامل اجتماعی و فرهنگی ممکن است باعث شود که مصرف این محصولات در دهک‌های فقیر بیشتر شود و در نتیجه افزایش قیمت این محصولات تاثیر بیشتری در تورم سبد مصرفی آنها بگذارد.

به اعتقاد برخی کارشناسان عوامل مختلفی موجب شده مصرف دخانیات در بین جوامع فقیر و محروم شایع‌تر باشد. این عوامل می‌تواند شامل فرهنگ، تبلیغات، قیمت، دسترسی و نیاز به فرار از واقعیت‌های سخت زندگی باشد؛ اما شاید مهمترین عامل، همان درآمد پایین دهک‌های اول جامعه باشد که در نتیجه، خرید محصولات دخانی سهم بیشتری از کل هزینه‌های آنها را شامل می‌شود.

تورم برای کلیه لایه‌های جامعه تاثیرات منفی دارد، اما در دهک‌های پایین جامعه به دلیل عدم توانایی در تامین نیازهای روزمره و عدم دسترسی به کالاهای ارزان‌تر، تاثیرات آن بیشتر است.

افرادی که در دهک‌های پایین جامعه زندگی می‌کنند، درآمد ثابت و کمتری نسبت به دهک‌های بالاتر دارند؛ بنابراین سهم هزینه‌های صرف‌شده برای دخانیات از درآمد دهک‌های پایین جامعه در مقایسه با دهک‌های بالایی وزن بیشتری دارد و به همین دلیل افزایش قیمت دخانیات اثر بیشتری در تورم دهک‌های پایین جامعه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید