این زن جوان می‌خواهد اقتصاد ترکیه را نجات دهد

کدخبر: ۵۷۹۳۹۲
اقتصادنیوز: حفیظه ارکان، پنجمین رئیس کل بانک مرکزی ترکیه در دوران ریاست جمهوری اردوغان، زن جوانی است که گفته می‌شود شهرتش بخاطر توان رهبری و دستاوردهایش است.
این زن جوان می‌خواهد اقتصاد ترکیه را نجات دهد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، رجب طیب اردوغان «حفیظه گایه اِرکان»، بانکدار کارکشته را به عنوان رئیس کل بانک مرکزی ترکیه منصوب کرد. ارکان جایگزین «شهاب کاوجی اوغلو» می‌شود که از سال ۲۰۲۱ سکان‌دار این بانک بود.

روایتی از چند آمار نگران‌کننده / حذف طبقه متوسط در اقتصاد ایران؟

هفته گذشته نیز «مهمت شیمشک» - وزیر دارایی و خزانه‌داری اسبق ترکیه - به عنوان وزیر جدید این وزارتخانه معرفی شد. این انتصاب نشان‌دهنده عقب‌نشینی اردوغان از سیاست‌های اقتصادی غیرمتعارف بود؛ از جمله این باور که افزایش نرخ بهره باعث افزایش تورم می‌شود. در سال‌های اخیر، ترکیه یکی از بالاترین تورم‌ها را تجربه کره و هزینه‌های زندگی به طور سرسام‌آوری افزایش یافته است. بر اساس داده‌های رسمی اواخر ماه می، ذخایر خالص خارجی بانک مرکزی ترکیه برای اولین‌بار از سال ۲۰۰۲ به زیر صفر رسیده است. تورم سالانه ترکیه در ماه می به ۳۹.۵۹ درصد رسید.

اِرکان پنجمین رئیس بانک مرکزی ترکیه در دوران ریاست‌جمهوری اردوغان خواهد بود. رئیس پیشین یعنی شهاب کاوجی اوغلو، ستون‌نویس یک روزنامه حامی دولت بود که پس از انتقاد شدید از تصمیم رئیس قبلی بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره، به ریاست بانک منصوب شد. منتقدان دولت اردوغان را متهم کرده‌اند که استقلال بانک مرکزی را تضعیف کرده و  ذخایر ارزی  آن را برای جلوگیری از بحران ارزی، تخلیه کرده است.

انتصاب اِرکان احتمالاً وجهه بانک مرکزی به عنوان یک بازیگر مستقل اقتصادی را احیا خواهد کرد. شیمشک که مانند اِرکان از اعتبار بین‌المللی برخوردار است، در همین ابتدای راه بر لزوم بازگشت به سیاست‌های اقتصادی منطقی تأکید کرد.

 

تحصیلات و سابقه فعالیت

ارکان پس از گذراندن تحصیلات اولیه در دانشگاه بغازیچی، برای تکمیل تحصیلات به آمریکا رفت و حرفه خود را در حوزه خدمات مالی آغاز کرد. امروزه، او جوان‌ترین پرفسور رشته مالی در آمریکاست. او همچنین اولین دانشجویی بود که در تاریخ ۲۴۶ ساله دانشگاه پرینستون، توانست دوره پی‌اچ‌دی خود را یک‌ساله به پایان برساند.

ارکان نقش مهمی در تأسیس و رشد «بانک فِرست ریپابلیک»، یک مؤسسه مالی برجسته که در سال ۱۹۸۵ تأسیس شد، ایفا کرد. او در طیف گسترده‌ای از خدمات مالی از جمله بانکداری، سرمایه‌گذاری، مدیریت ریسک، فناوری و نوآوری دیجیتال فعالیت کرده است.

ارکان در طول تقریباً هشت سال تصدی خود در بانک فرست ریپابلیک، سمت‌های مهمی از جمله رئیس و مدیر ارشد سرمایه‌گذاری داشت. قبل از حضور در فرست ریپابلیک، ارکان به مدت تقریباً یک دهه در مؤسسه «گلدمن سَکس» به عنوان مدیرعامل و رئیس دپارتمان استراتژی و تحلیل مؤسسات مالی فعالیت کرد.

تخصص او در زمینه‌هایی مانند مدیریت ترازنامه، تست استرس و برنامه‌ریزی سرمایه، مدیریت ریسک و ادغام‌ها، او را به مشاوری ارزشمند در این حوزه تبدیل کرده است.

نفوذ ارکان فراتر از فعالیت‌های او در مؤسسات مالی است. در مارس ۲۰۲۲، او به هیأت مدیره «مارش مک‌لِنِن» پیوست. علاوه بر این، او از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ در هیأت مدیره «تیفانی» خدمت کرد.

اشتیاق ارکان به فضای آکادمیک، او را به عضویت در شورای مشورتی گروه تحقیقات عملی و مهندسی مالی دانشگاه پرینستون سوق داد.

او که به خاطر دستاوردها و توان رهبری‌اش شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۹ در میان زنان برتر بانکداری و امور مالی و لیست برترین زنان بانکدار آمریکایی قرار گرفته بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید