فوری/ رئیس جمهور وزیر پیشنهادی صمت را معرفی کرد

کدخبر: ۵۷۹۵۰۲
رییس جمهور، «عباس علی‌آبادی» را به عنوان وزیر پیشنهادی صمت، به مجلس معرفی کرد؛ فردی که همه او را با مپنا می‌شناسند.
فوری/ رئیس جمهور وزیر پیشنهادی صمت را معرفی کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،  نامه آیت الله سید ابراهیم رییسی به محمدباقر قالیباف رییس مجلس شواری اسلامی درباره معرفی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، اعلام وصول شد.

در این نامه آمده است: بر اساس اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، عباس علی آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به همراه برنامه‌ها، سوابق و رئوس برنامه‌های وی برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود.

وزیر پیشنهادی صمت کیست و چه سوابقی دارد؟

عباس علی‌آبادی، (زاده ۱۳۴۰، اراک) استاد دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است و همه او را با مپنا می‌شناسند.

وی فارغ‌التحصیل کارشناسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مکانیک دانشگاه تهران بوده و دکترای خود را از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با رشته کنترل گرفته است.

علی‌آبادی استادیار دانشگاه امام حسین بوده و مدتی نیز ریاست دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر را عهده‌دار بود، البته وی بیشتر ترجیح داده است در صنعت و بخش اجرایی فعالیت کند.

وی فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی خود را از جهاد سازندگی شروع و سپس به وزارت نیرو رفت و در بخش پروژه‌های برق‌آبی وزارت نیرو ادامه فعالیت داد و در بخش مدیریتی پروژه‌های سد و نیروگاه کرخه و کارون ۳ حضور داشت.

علی‌آبادی، سوابق اجرایی بسیاری در هر دو بخش دولتی و خصوصی دارد که از آن جمله می‌توان به فعالیت به‌عنوان معاون برق و انرژی وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مجری بسیاری از طرح‌های صنعتی برای صنایع مختلف اعم از نیرو، معادن، فلزات، نفت، گاز و پتروشیمی، ریلی، هوایی و ... و همچنین رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل گروه بزرگ صنعتی مپنا برای مدت بیش از ۱۵ سال - که این سال‌ها مقارن با رشد فزاینده این گروه صنعتی بوده است- اشاره کرد.

وی در دی ۱۳۸۸ از وزارت نیرو به گروه مپنا رفت و در ۱۵ سال گذشته نیز در همین شرکت به فعالیت و مدیریت مشغول بوده است؛ شرکت مپنا در زمان مدیریت علی‌آبادی روند صعودی و روبه رشد را طی کرده است به طوری که امروز یکی از شرکت‌های حائز رتبه در صنایع پیشرفته جهانی است.

وزیر پیشنهاد صمت تاکید داشت که مپنا باید به فناوری‌های جدید ورود و نیروگاه‌های بادی و خورشیدی احداث کند و مپنا را به‌عنوان سازنده توربین مطرح کرد و ایران در این زمینه به حد خودکفایی رسیده است.

علی‌آبادی تلاش کرد مپنا را از فعالیت صرفاً در حوزه نیروگاهی، به حوزه‌های دیگر نیز سوق دهد و به موفقیت‌هایی نیز دست یافت.

علی‌آبادی با تاکید بر تحقیقات و راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، قرارداد‌های خوبی با دانشگاه‌ها منعقد کرد و در زمان وی قرارداد‌های خوبی در زمینه نفت و گاز و صنایع ریلی کشور بسته شد و ورود به ساخت دستگاه‌های پزشکی برای حوزه سلامت، خودرو‌های برقی و ... در دستور کار قرار گرفت.

وی همیشه تاکید داشت که باید به حوزه‌های نوین و جدید تولید برق ورود داشته باشیم و افرادی که با او کار کرده‌اند وی را مدیر جسوری می‌دانند.

علی‌آبادی برنده جایزه اختراع خوارزمی و همچنین یکی از اعضای شورای‌عالی استاندارد کشور و شورای‌عالی علوم و تحقیقات و فناوری، صاحب ایده و مدیر توسعه بسیاری از فناوری‌های راهبردی مانند توربین‌های هوایی، موتور‌های رفت و برگشتی بزرگ، برقی‌سازی (خودروی‌های برقی و هوشمند و تولید باتری‌های پیشرفته لیتیومی و ذخیره‌ساز‌های انرژی)، توربین گازی کلاس F ملی و بسیاری دیگر از طرح‌های پیشران در کشور بوده است.

وی همچنین استاد دانشگاه و دارای مقاله‌های متعدد در مجلات و کنفرانس‌های معتبر علمی داخلی و خارجی است و اقدام به تالیف و ترجمه کتاب‌های فنی و تخصصی کرده و مسوولیت‌های اجرایی بسیاری را نیز در کارنامه خود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید