سعید لیلاز: دولت رئیسی در 23ماه اخیر، به اندازه کل دولتهای قبل، نقدینگی اضافه کرده است

کدخبر: ۵۷۹۸۵۲
اقتصادنیوز: سعید لیلاز تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‎ وگوی خود با هم میهن به انتقاد از ادولت ابراهیم رئیسی پرداخت.
سعید لیلاز: دولت رئیسی در 23ماه اخیر، به اندازه کل دولتهای قبل، نقدینگی اضافه کرده است

به گزارش اقتصادنیوز سعید لیلاز گفت:در سال 1401 بدون تردید رکورد تورم 80ساله شکسته شده است. نرخ تورم 1401 از مرز 50 درصد عبور کرده که این نرخ بالاترین تورم از سال 1322 تاکنون بوده است.

*برای اینکه مشخص نشود دولت سیزدهم رکورد تورم دولت هاشمی‌رفسنجانی را شکسته است، دولت آقای رئیسی با عجله در نیمه سال مالی، سال پایه را عوض کرد. اما با یک محاسبه ساده می‌توان فهمید که رکورد 80 ساله تورم در اسفندماه شکسته شده است.

روحانی پناهنده شد

*تا بهمن 1401 متوسط نرخ تورم 12ماهه، 7/47 درصد بوده است. در اسفندماه، نرخ تورم ماهانه 6/6 درصد اعلام شده که بیش از 5 برابر تورم اسفند سال 1400 است. بنابراین با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که رکورد نرخ تورم ایران در سال 1401 شکسته شده است. در ادامه نرخ تورم فروردین 1401 نیز از تورم فروردین 1400 بالاتر بود. به این ترتیب بدون تردید متوسط تورم سال 1401 و 12ماهه منتهی به فروردین 1402 رکورد تاریخی تورم بعد از جنگ جهانی دوم (سال‌های 1321- 1322 خورشیدی) را شکسته است. به عقیده من نرخ تورم برای سه دهک اول جامعه نیز در سال گذشته سه رقمی بوده است.

*در مجموع این کاری که دولت انجام داد یعنی دستکاری نرخ تورم در وسط سال مالی، به لحاظ اخلاقی و علمی کار نادرستی بود و اینکه تصور شود مردم متوجه این دستکاری و رکوردشکنی تورم نمی‌شوند، تصور کاملاً اشتباهی است.

*اگر ما نقدینگی امروز ایران را از وسط نصف کنیم، نصف آن از دوره ناصرالدین‌شاه تا پایان دولت روحانی ایجاد شده و نصف دیگر آن در 23 ماهه دولت آقای رئیسی. یعنی یک غارت کامل و تمام‌عیار از ملت ایران در پنج سال گذشته به‌ویژه در 23 ماه اخیر اتفاق افتاده است.

*چهار ماه اخیر یعنی از بهمن سال قبل تا امروز هم نقدینگی را محاسبه کنید. چهار تا سه درصد به 6 هزار و 100 هزار اضافه کنید. بنابراین امروز حدود 7 هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم. درحالی‌که آخر تیرماه که آقای روحانی دولت را تحویل داد نقدینگی حدود 5/3هزار هزار میلیارد تومان بود. به این ترتیب در طول 23 ماه به اندازه کل دولت‌های قبل نقدینگی منتشر کردیم. این در حالی است که درآمدهای نفتی کشور چهار برابر شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید