چرا فهرست کالاها بعد از گذشت ۴ ماه آماده نشد ؟

کم کاری وزارت بهداشت و صمت در صدور مجوز ترخیص تجهیزات پزشکی

کدخبر: ۵۸۰۳۷۱
اقتصادنیوز: معطلی در ترخیص کالاهای سلامت محور به دلیل کوتاهی و کم کاری وزارت بهداشت و صمت وارد فاز جدیدی شده است .
کم کاری وزارت بهداشت و صمت در صدور مجوز ترخیص تجهیزات پزشکی

به گزارش اقتصادنیوز این وزارتخانه باید ۴ ماه قبل این فهرست را تهیه و جهت تصویب کاهش حقوق ورودی از ۴ به یک درصد به دولت اعلام می کردند تا کالاهای سلامت محور با توجه به نیاز شدید مردم دچار معطلی در گمرکات نشوند اما این اقدامات انجام نشده است .

به نظر می رسد ،  وزارت بهداشت و صمت در تهیه به موقع فهرست تجهیزات پزشکی مشمول کاهش حقوق ورودی از ۴ به یک درصد کم کاری کرده اند و باید پاسخگو باشند .

 بنابراین گزارش اوایل سال جاری  از سوی مقامات ارشد دولتی  به وزیر بهداشت و وزیر صمت تکلیف شده با  توجه به بند «ز» ذیل تبصره 6 ماده واحده قانون بودجه سال 1402 ، تجهیزات و ملزومات پزشکی مشمول کاهش تعرفه از 4 درصد به یک درصد گردند و تعرفه های این بند توسط دو وزارتخانه مذکور باید به گمرک اعلام گردد که این اقدام صورت نگرفته نگرفته است.

همچنین در بهمن ماه 1401   گمرک ایران در زمان بررسی متن لایحه پیشنهادی بودجه 1402  طی مکاتبه ای با عضو هیئت رئیسه مجلس،  جهت کاهش حقوق ورودی برخی اقلام از 4 به یک درصد هم علاوه بر کالاهای اساسی و  دارو بر کاهش  حقوق ورودی تجهیزات پزشکی  اشاره کرده و نظر تخصصی و کارشناسی ارائه کرده است.

بعد از گمرک، وزارت اقتصاد در دهم فروردین 1402 مکاتبه  جدیدی با رئیس جمهور  صورت می‌دهد و  صراحتا  بحث تعیین تکلیف حقوق ورودی تجهیزات پزشکی  در این این مکاتبه هم تاکید شده است.

لازم به ذکر است، بسیاری از چالش‌های مرتبط با ترخیص کالا و گمرکات ناشی از کم‌ کاری و عدم تسریع دستگاه‌های دخیل در تجارت خارجی  از جمله وزارت صمت، جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت  است که مستندات کاملا روشن و شفاف است و باید کوتاهی دستگاه‌ها در تهیه و آماده سازی فهرست تجهیزات پزشکی پیگیری و شفاف سازی شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید