آمار اولیه از اقتصاد 1401 منتشر شد/ رشد 4.8 درصدی اقتصاد ایران

کدخبر: ۵۸۰۳۷۳
در سال 1401 رشد اقتصادی ایران در کل برابر با 4.8 درصد بوده و مسیر صعودی خود را ادامه داده است.
آمار اولیه از اقتصاد 1401 منتشر شد/ رشد 4.8 درصدی اقتصاد ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، رشد اقتصاد ایران در سال گذشته در کانال 4 درصد بوده و حدودا در مرز سال 1400 قرار گرفته است. به طور کلی در دو سال گذشته وضعیت  رشد اقتصادی  در کشور در روایت‌های متعدد مثبت‌تر شده اما این رشد مشخصا از مسیر خالص صادرات در ایران بوده است.

رشد 4.8 درصدی اقتصاد ایران

در سال گذشته اقتصاد ایران حدودا 4.8 درصد بزرگ‌تر شده و در ادامه تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت سال پایه سال 1390 به 811 هزار و 932 میلیارد تومان رسیده است. حجم کیک اقتصادی در هر سال را باید با در نظر گرفتن سال پایه مورد نظر ارزیابی کرد. این شاخص در سال گذشته را مرکز آمار با توجه به روش محاسبه خود و با استناد به داده‌های سال پایه 1390 ارزیابی کرده است. 

واکنش همتی به ادعای مخبر درباره کنترل تورم

در میان عمده بخش‌های اقتصادی کشور هزینه مصرف خصوصی بالاترین سهم را داشته است.

۳۰۰ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند!

رشد اقتصادی

سهم بالای هزینه مصرف خصوصی از کیک اقتصادی ایران

در سال گذشته، حجم هزینه مصرف خصوصی در اقتصاد ایران برابر با 423 هزار و 984 میلیارد تومان بوده که سهم 52 درصدی را از کل کیک اقتصادی ایران داشته است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته این بخش از اقتصاد ایران حدودا 6.7 درصد رشد داشته و از سال قبل خود حدودا 6 واحد درصد کمتر شده است. با این حال مسیر رشد خود را در سال 1401 ادامه داده است.

هزینه مصرف دولتی به قیمت‌های ثابت نیز در این مقطع همچنان سرعتی ثابت داشته و برابر با 5.7 درصد ثبت شده است. رشدی که تقریبا معادل با سال قبل خود بوده است.

کمترین و بیشترین رشدهای اقتصادی در سال گذشته

در بررسی‌های آماری بخش‌های هزینه‌ای اقتصاد در سال گذشته مشاهده می‌شود تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در اقتصاد ایران برابر با 93 هزار و 690 میلیارد تومان به قیمت‌های ثابت سال 1390 بوده و کمترین رشد را در سال گذشته ثبت کرده است. 

طبق داده‌های مرکز آمار ایران، رشد این بخش در سال قبل 2.12 درصد بوده و از سال قبل خود حدودا 2 واحد درصد کمتر شده است.

این در حالی است که خالص صادرات ایران در سال قبل، حدودا 30 درصد بیشتر شده و در میان بخش‌های دیگر بالاترین رشد محسوب شده است. پس از سال 1395 (دوره توافق برجام) که خالص صادرات ایران رشدی 190 درصدی داشته رشد ثبت شده در این بخش در سال گذشته دومین رکورد در بازه 10 ساله شمرده می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت در سال گذشته بخش هزینه مصرف خصوصی و خالص صادرات بیشترین سهم را در بالا بردن  رشد اقتصادی  ایران داشته‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید