جزییات کارمزد خدمات بانکی اعلام شد

کدخبر: ۵۸۲۹۸۶
مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ کارمزد ساتنا و پایا نسبت به سال ۹۹ تغییر نکرده است، گفت: برداشت وجه نقد از خودپردازها به هیچ وجه کارمزد ندارد.
جزییات کارمزد خدمات بانکی اعلام شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، محمدرضا مانی یکتا در مورد کارمزد خدمات و تراکنش‌های مالی گفت: بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار بانک مرکزی نرخ خدمات حضوری و الکترونیکی شبکه بانکی را به‌روزرسانی کرد که آخرین به‌روزرسانی آن در سال ۹۹ بود. در سال ۱۴۰۰ هیچ تغییری پیدا نکرد و در سال ۱۴۰۱ تغییراتی انجام شد و آنچه که الان ابلاغ شده، مربوط به تغییر نرخ خدمات کارمزد بانکی در سال ۱۴۰۱ است که در ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد.

وی افزود: بعد از ابلاغ بانک مرکزی، نرخ خدمات حضوری بانک‌ها از ۱۷ اردیبهشت امسال اجرا شد، اما یک مجموعه از خدمات بانکداری الکترونیکی و بین شبکه بانکی نیاز به فراهم شدن زیرساخت‌هایی داشت که اجرا و ابلاغ آن از ۴ تیرماه ۱۴۰۲ عملیاتی شد.​

به گفته وی؛ میانگین نرخ خدمات بانکداری الکترونیک در شبکه بانکی با ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ همراه شد.

مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در مورد نرخ انتقال وجه کارت به کارت اظهار داشت: قبلاً کف این نرخ ۶۰۰ تومان بود که با ۲۰ درصد افزایش به ۷۲۰ تومان افزایش یافته و سقف آن هم بستگی به میزان مبلغ جابجایی دارد.

مانی یکتا همچنین در مورد کارمزد تراکنش‌های خرید مربوط به پایانه‌های اینترنتی فروش یا فروش حضوری با استفاده از دستگاه کارتخوان (پوز) هیچ مبلغی از مشتری به عنوان کارمزد کم نمی‌شود، بلکه از دارنده دستگاه پوز کسر می‌شود که آن هم مبلغ ناچیزی است.

به گفته این مقام بانک مرکزی؛ به صورت میانگین ۴۰ درصد افراد دارنده دستگاه پوز روزانه فقط هزار تومان کارمزد می‌پردازند و ۶۰ درصد دارندگان دستگاه پوز روزانه کمتر از ۲ هزار تومان کارمزد می‌پردازند. بر اساس تعداد تراکنش‌ها، کسانی که میانگین روزانه ۱۰ تراکنش داشته باشند، ضربدر ۱۲۰ تومان؛ یعنی روزانه ۱۲۰۰ تومان و کسانی که ۲۰ تراکنش داشته باشند، ضربدر ۱۲۰ تومان یعنی ۲۴۰۰ تومان کارمزد تراکنش پوز می‌دهند که ۶۰ درصد فروشندگان دارای پوز را شامل می‌شود. بنابراین اثر نگران‌کننده‌ای بر تراکنش‌ها نخواهد داشت.

مانی یکتا گفت: در همه جای دنیا طبق استانداردهای بانکی ۳ درصد از مبلغ تراکنش‌ها به عنوان کارمزد گرفته می‌شود. در کشور ما اصل این کارمزد را بانک می‌دهد و به میزان ۲ از ۱۰ هزار یا ۲ ده‌هزارم، به عنوان کارمزد دریافت می‌شود.

مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در مورد اینکه برخی از مخاطبان می‌گویند برای انتقال پول بین یک بانک واحد مثلا ملی به ملی یا سپه به سپه مبالغی گرفته می شود، گفت: درمورد انتقال وجه بین بانکی یا سامانه کارتی مبلغ کف به میزان ۲۰ درصد اضافه شده، یعنی از ۶۰۰ تومان به کارمزد ۷۲۰ تومان افزایش یافته و برای بقیه مبالغ به صورت پلکانی اعمال می‌شود.

مانی یکتا در مورد انتقال وجه بین بانکی به روش ساتنا، پایا و پل (پرداخت لحظه‌ای) درواقع بدون تغییر مانند کارمزد سال ۹۹ اعمال می‌شود، درحالی‌که سقف انتقال مبلغ در این سامانه‌ها افزایش پیدا کرده است.

وی در توضیح بیشتر گفت: در مورد حواله‌های ساتنا ۲ صدم درصد از مبلغ تراکنش بوده است که امسال هم به همان میزان گرفته می‌شود و سقف کارمزد ساتنا ۲۵ هزار تومان برای انتقال مبلغ ۱۲۵ میلیون تومان بود که الان هم همان ۲۵ هزار تومان کارمزد اما برای دریافت تا مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان در روز به میزان ۲ صدم درصد کارمزد دریافت می‌شود.

مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اظهار داشت: از مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان به بالا در سامانه ساتنا باید ۳۰ هزار تومان کارمزد پرداخت شود که سقف روزانه در پرداخت‌های غیرحضوری برای انتقال وجه ۱۰۰ میلیون تومان و از شعبه بدون مدارک مانند سند معاملاتی، ۲۰۰ میلیون تومان و با ارائه مدارک بالای ۲۰۰ تومان امکان‌پذیر است.

مانی یکتا همچنین در مورد کارمزد انتقال وجه پایا گفت: کارمزد آن هم مبلغ یکصدم درصد تراکنش‌ها ثابت مانده است، البته سقف انتقال پایا قبلاً ۵۰ میلیون تومان بود، الان تا سقف تا ۱۰۰ میلیون تومان در روز قابل انتقال است.

در مدیر سامانه پرداخت لحظه‌ای (پل) کارمزد ۲ صدم درصد مانند قبل ثابت مانده و البته سقف انتقال در سامانه پل به شکل غیرحضوری ۱۰ میلیون تومان و به شکل حضوری ۱۵ میلیون تومان در روز در نظر گرفته شده است.

وی تأکید کرد: این موارد مربوط به کارمزد شبکه بانکی از ۴ تیرماه ۱۴۰۲ اجرا می‌شود و فرقی بین بانک خصوصی و دولتی وجود ندارد و همه نرخ‌ها در بانک‌ها یکسان است.

مانی یکتا اضافه کرد: بانک‌ها مجاز هستند در مورد همه نرخ‌های اعلام‌شده بانک مرکزی تا سقف ۳۰ درصد برای همه مشتریان تخفیف بدهند، تا سقف ۴۰ درصد برای شرکت‌های دانش‌بنیان و تا صد درصد برای مستمری‌بگیران کمیته امداد امام خمینی(ره) تخفیف برای مشتریان قائل شوند.

وی در مورد دریافت پول نقد از عابربانک‌ها گفت: برداشت وجه نقد از عابربانک‌ها تحت هیچ شرایطی کارمزد ندارد؛ یعنی فرق ندارد از عابربانک کارت همنام باشد یا عابربانک دیگری صورت گیرد. البته دریافت وجه نقد از شعبه به شرط اینکه کارت بانک دیگری باشد به عنوان مثال بخواهد با کارت بانک ملی بخواهد از بانک سپه حضوری دریافت کند، تا سقف ۱۵ میلیون تومان می‌تواند از شعبه با پرداخت کارمزد پول دریافت کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید