کاهش تورم در اقتصاد ایران؛ توهم یا واقعیت؟

کدخبر: ۵۸۲۹۹۴
اقتصادنیوز: یک کارشناس اقتصادی گفت: ۴۲ درصد تورم پس از دو سال که دولت قول داده بود که تورم را کاهش می دهد، رقمی بالا است.
کاهش تورم در اقتصاد ایران؛ توهم یا واقعیت؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، «مرتضی افقه» کارشناس اقتصادی درباره آمار تورم در اقتصاد کشور و این که کاهش نرخ تورم واقعیت دارد؟ گفت: به هر حال یک منبع رسمی این آمار را اعلام کرده و فعلا گریزی از آن نداریم و فقط می توانیم آن را تحلیل کنیم.

جزییات کارمزد خدمات بانکی اعلام شد

وی افزود: گریزی نداریم از این که بپذیریم که این آمار درست است، اما شما باید بدانید که کاهش تورم به معنای کاهش قیمت ها نیست، فقط سرعت افزایش قیمت کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: از نظر من تورم ۴۲ درصدی پس از سال ها تلاش همچنان رقم بالایی است؛ ۴۲ درصد تورم پس از دو سال که دولت قول داده بود که تورم را کاهش می دهد، رقمی بالا است. این در حالی است که انتظار این بود که نرخ تورم زیر ۱۰ درصد و تک رقمی باشد.

افقه متذکر شد: پس از دو سال از دولت سیزدهم، حتی اگر تورم ۴۲ درصد هم درست باشد، به این معناست که سالانه مردم ۴۲ درصد از قدرت خریدشان کم می شود.

وی عنوان کرد: تورم ۴۲ درصد به این معنا نیست که دولت کار برجسته ای انجام داده است. اگر دولت به جای افزایش تولید، از روش هایی چون کاهش نقدینگی بتواند سرعت رشد تورم را کاهش دهد، به رکود دامن زده است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: البته خیلی از اقتصاددانان، بین رکود و تورم ترجیح می دهند که تورم را کاهش دهند، اما در شرایط عادی رکود هم به معنای افزایش بیکاری و کاهش تولید است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید