نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 14تیر

دبیرکل اوپک باید از ایران انتخاب شود

کدخبر: ۵۸۴۳۰۰
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
دبیرکل اوپک باید از ایران انتخاب شود

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

14 تیر 1363؛ دبیرکل اوپک باید از ایران انتخاب شود

مهندس میرحسین موسوی، نخست‌وزیر اعلام کرد: موضع دولت ما در قبال قیمت نفت همان موضع سابق است. ما معتقد به 29 دلار نیستیم و قیمت نفت در حال حاضر بسیار پایین تر از قیمت واقعی آن است و باید مشخص شود که 5 دلار اختلاف 29 دلار تا 34 دلار به جیب چه کسانی می‌رود.

وی افزود: ما بار دیگر اعلام می‌کنیم که دبیرکل اوپک یا باید از ایران انتخاب شود یا اصلا انتخاب نشود.

مهندس غرضی، وزیر نفت نیز در جلسه هیات دولت اعلام کرد: باید مشخص شود که آیا به واقع استدلال بعضی از کشورهای ارتجاعی صحیح بوده که کم کردن قیمت نفت باعث رونق اقتصادی و درنتیجه فروش بیشتر نفت می‌باشد یا اینکه این پول به جیب اربابان مستکبر این کشورها ریخته می شود.

14 تیر 1383؛ ایران دومین کشور دارای ذخایر گاز و نفت جهان است

با توجه به اکتشافات جدید، ایران دومین کشور از نظر ذخایر نفت و گاز جهان است. میدان بزرگ نفتی با نام «یادآوران» در منطقه خوزستان کشف شده است.

در جزیره لاوان یک میدان گازی اخیرا کشف کرده‌ایم. ذخایر نفت ایران به 132.3 میلیارد بشکه افزایش یافت.

مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت با خبرنگاران آخرین اخبار مربوط به اکتشافات جدید و نیز میزان ذخایر نفت و گاز کشور را تشریح کرد.

وی گفت: در سال 82 حفاری اولین چاه را در منطقه لاوان در خوزستان شروع کردیم که خوشبختانه اخیرا به نتیجه مثبت رسید و حجم گاز آن 251 میلیارد مترمکعب تخمین زده می‌شود و گاز قابل برداشت آن 176 میلیارد با 442 میلیون بشکه میعانات گازی است.

وزیر نفت اظهار کرد: سال‌های اخیر (7 سال گذشته) جزو سال‌های استثنایی بعد از انقلاب از نظر میزان اکتشاف نفت و گاز است.

طی این سال‌ها، از نظر نفت درجا بیش از 100 میلیارد بشکه نفت و میعانات اکتشاف شده است که 18 میلیارد بشکه آن قابل استحصال است و میزان نفت قابل استحصال کشور در ابتدای سال 83 به 132.3 میلیارد بشکه رسیده است.

نرخ فروش طلا، سکه و ارز در بازار تهران (1383.4.13)

سکه بهار آزادی (طرح قدیم)

962000 ریال

یک گرم طلای 18 عیار

85250 ریال

سکه بهار آزادی (طرح جدید)

848.000 ریال

دلار آمریکا

8680 ریال

نیم‌سکه بهار آزادی

436.000 ریال

یورو

10550 ریال

ربع سکه بهار آزادی

276.000 ریال

پوند

15800 یرال

 

 

 

 

 

 

 

 

14 تیر 1393؛ مطالبات معوق نظام بانکی به 15 درصد رسید

رئیس‌کل بانک مرکزی از عزم این بانک برای وصول مطالبات جاری خبر داد.

ولی‌ا... سیف در گفت‌و‌گویی با سایت رسمی این بانک نسبت به سخنان سخنگوی کمیسیون اصل 90 و دادستان کل کشور واکنش نشان داد.

این دو مسوول در قوه‌ مقننه و قضائیه هفته گذشته اظهاراتی درخصوص موضوع موسوم به رانت 650 میلیون یورویی و مطالبات غیرجاری بیان کرده بودند.

دادستان کل کشور در نشست خبری خود درباره مطالبات غیرجاری اظهار کرده بود: تعدادی به بانک‌ها مراجعه می‌کنند و درخصوص بدهی‌ها در حال صحبت کردن هستند و برای برخی به توافق رسیده و این بخش خوشحال‌کننده موضوع است، اما کماکان عزم جدی برای اینکه بخش‌های بانکی و بانک مرکزی بدهی را وصول کرده و این بدهی تکرار نشود، نمی‌بینم و این بخش ناراحت‌کننده پرداخت معوقات است.

سیف ادامه داد: توضیحاتی حضور ریاست محترم قوه قضائیه ارائه و تقاضا شد با توجه به تخصصی بودن و اهمیت پرونده‌های مطالبات غیرجاری بانک‌ها، رسیدگی به آنها به محاکم تخصصی ارجاع شود. خوشبختانه این تقاضا مورد استقبال ایشان قرار گرفت و دستور لازم را صادر فرموده‌اند و اخیرا اطلاع حاصل کردم که قرار است یک مجتمع تخصصی برای این امر شروع به فعالیت کند.

رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: حجم مطالبات معوق نظام بانکی از نسبت‌های قابل قبول به مراتب بیشتر است؛ اصولا حداکثر تا 5 درصد می تواند طبیعی جلوه کند، ولی در مورد کشور ما به 15 درصد رسیده است که البته دلایل خاص خود را دارد و باید نظام بانکی کشور  در این خصوص مورد حمایت قرار گیرد تا بتواند هرچه بیشتر با وصول این‌گونه مطالبات حمایت جدی‌تری از رشد و توسعه اقتصادی کشور به عمل بیاورد.

فاز جدید احیای بورس از کانال پتروشیمی

جرقه های یکی از بزرگ‌ترین ریزش‌های بورس در سال‌های اخیر در شرایطی در میانه دی‌ماه سال گذشته زده شد که صنعت پتروشیمی به دلیل قرار گرفتن در شرایط افزایش قیمت خوراک گاز با روندهای منفی در بازار مواجه شد؛ روندهایی که مهم‌ترین و پیشروترین گروه بازار را از مطلوبیت انداخت و باعث شد تصویر حضور خریداران در این صنعت معکوس شده و صف‌های خرید سهام این گروه مهم بازار به فروش تبدیل شود.

بر این اساس شاخص کل بورس از رقم نزدیک به 90 هزار واحد تا 70 هزار واحد کاهش یافت و زیانی در حدود 21 درصد را عایدمعامله‌گران کرد.

در جلسه هفته گذشته وزرای اقتصاد، صنعت، نفت، رئیس‌کل بانک مرکزی و ئیس سازمان بورس، پیشنهاد جدیدی مطرح شد که پس از موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرا به بورس کالا ابلاغ شده و از امروز لازم‌الاجرا است.

براساس این تصمیم، محاسبه قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا از امروز براساس ارز آزاد صورت می‌گیرد. پیش از این قیمت محصولات پتروشیمی براساس 95 درصد فوب خلیج فارس و ارز اتاق مبادله‌ای تعیین و به بورس کالا ابلاغ می‌شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید