اردوغان کوتاه آمد؛ اما نه خیلی!

افزایش نرخ بهره ترکیه به 17.5 درصد /نرخ بهره حقیقی همچنان منفی است

کدخبر: ۵۸۷۲۹۴
نرخ بهره در ترکیه با پشت‌پا زدن به سیاست‌های دو سال اخیر ، امروز دوباره صعودی شد و 2.5 واحد درصد افزایش یافت.
افزایش نرخ بهره ترکیه به 17.5 درصد /نرخ بهره حقیقی همچنان منفی است

به گزارش اقتصاد نیوز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سالیان اخیر بر سیاست کنترل نرخ بهره تاکید داشت اما رییس جدید بانک مرکزی این کشور توانست در آخرین تصمیم‌گیری این بانک که امروز اعلام شد، نرخ بهره را به 17.5 درصد برساند. 

ساعاتی پیش، کمیته سیاست پولی بانک مرکزی ترکیه تصمیم گرفت که نرخ حراج یک هفته‌ای ریپو را از 15 درصد به 17.5 درصد افزایش دهد.

این کمیته اعلام کرده است که این سیاست انقباضی را ادامه خواهد داد. همچنین در بیانیه این کمیته آمده است که روند قوی «تقاضای داخلی» این کشور، «فشارهای هزینه ناشی از دستمزدها  و نرخ ارز» و «چسبندگی تورم خدمات»، محرک اصلی رشد قیمت‌ها بوده است.

علاوه بر این عوامل، کمیته پیش بینی می‌کند که مقررات مالیاتی و بدتر شدن رفتار قیمت گذاری فشار بیشتری بر تورم وارد کند و سرمایه گذاری مستقیم خارجی، بهبود قابل توجه شرایط تامین مالی خارجی، افزایش مستمر ذخایر ارزی و بهبود تراز حساب جاری ناشی از افزایش درآمدهای گردشگری کمک قابل توجهی به ثبات قیمت ها خواهد کرد.

حفیظه غایه ارکان، رییس بانک مرکزی ترکیه اگرچه سیاست انقباضی را در پیش گرفته است اما هنوز از عملکردی که بازار انتظار داشته است، عقب‌تر است و نرخ بهره حقیقی همچنان منفی است. انتظار می‌رود که احتمالا نرخ بهره باز هم بالاتر خواهد رفت اما در ساعات اخیر، تا حدودی نرخ دلار در ترکیه کاهش یافته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید