نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 3 مرداد

روزی 80 اتومبیل توسط مسافران وارد کشور می‌شود!

کدخبر: ۵۸۷۹۱۳
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
روزی 80 اتومبیل توسط مسافران وارد کشور می‌شود!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

سوم مرداد 1353؛ با گرانفروشان و محتکران مانند قاچاقچیان رفتار می‌شود

امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر در اجماع روسا و نمایندگان اتاق‌های اصناف سراسر کشور اخطار کرد که اگر در پایان یک ماه مهلتی که به اصناف برای کاهش قیمت‌ها داده شده نتایج رضایت‌بخشی به‌دست نیاید، دولت به وظایفی که قانون مبارزه با محتکرین و گرانفروشان تعیین کرده است، عمل خواهد کرد.

نخست‌وزیر با تاسف بسیار گفت: از تشکیل و فعالیت اتاق‌های اصناف نتایج معکوسی گرفته شده و هیچ مورد درخشانی از فعالیت‌های آنها به دست نیامده است تا جایی که نه مردم از کار آنها راضی هستند و نه دولت.

آقای نخست‌وزیر اشاره کرد که روز پنج‌شنبه گذشته هنگامی که برنامه اقتصادی دولت به منظور رفاه بیشتر مردم و مبارزه با تورم وارداتی اعلام می‌شد، یک ماه به اصناف سراسر کشور فرصت داده شد تا اگر در این فرصت نتوانستند جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرند و کالاها را با قیمت‌های عادله عرضه کنند، دولت طبق قانون (توزیع کالاهای مورد احتیاج عامه و مقررات مبارزه با محتکرین و گرانفروشان) از پیشگاه شاهنشاه استدعا خواهد کرد که رسیدگی به جرایم مذکور در این قانون به دادگاه‌های نیروهای مسلح شاهنشاهی ارجاع شود.

نخست‌وزیر چندین بار در سخنان خود به اصناف هشدار داد که دولت وضع فعلی قیمت‌ها را به هیچ وجه تحمل نخواهد کرد و ضمن انتقاد شدید از طرز کار اتاق‌های اصناف به اقدام فرمانداری آبادان در مورد آزاد گذاشتن قیمت‌های میوه و تره‌بار اشاره کرد و افزود با این اقدام نرخ میوه و تره‌بار در آبادان بلافاصله تنزل کرد معنی این کار این بود که متاسفانه اتاق‌های اصناف نتوانستند کاری برای پایین آوردن قیمت‌ها انجام دهند.

نخست‌وزیر تاکید کرد که دولت وظایف خود را انجام می‌دهد و امکانات لازم برای توزیع مواد اساسی فراهم می‌سازد و کالاهای لازم را وارد می‌کند و به قیمت عادله در اختیار مردم می‌گذارد تا اجازه ندهد که اصناف با افزایش قیمت‌ها به مردم اجحاف کنند.

وی افزود: اتاق‌های اصناف نشان دادند که نتوانستند کار وظایفی را که در قانون اتاق‌های اصناف بدان‌ها محول شده بود انجام دهند به همین دلیل به قوه مقننه پیشنهاد خواهد شد که این قانون را تغییر دهد؛ ولی در هر حال به موجب قانون (توزیع کالاهای مورداحتیاج عامه و مبارزه با محتکرین و گرانفروشان) هر کسی بخواهد عامدا وضع ارزاق عمومی را به خطر اندازد یا توزیع کالاهای موردنیاز مردم را مختل کند به مانند یک قاچاقچی به اشد مجازات محکوم خواهد شد.

نخست‌وزیر در انتقاد از اتاق‌های اصناف مجدداً گفت با اینکه امکانات زیادی در اختیار این اتاق‌ها گذاشته شده بود متاسفانه آنها جز ایجاد دستگاه‌های عریض و طویل اداری کاری برای مردم انجام ندادند و اگر در این بیست و چند روزی که به پایان مهلت یک ماه مانده است نتوانند قدم مثبتی در جهت کاهش قیمت‌ها بردارند دولت از تمام امکانات خود برای درهم شکستن قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها استفاده خواهد کرد انتظار ما این است که شما در این فرصت کوتاه یورشی به قیمت‌ها ببرید و قیمت‌ها را در تمام شهرها پایین بیاورید وگرنه سروکار گرانفروش با قانونی خواهد بود که به شدت مورد اجرا گذاشته می‌شود.

روزی 80 اتومبیل توسط مسافران وارد می‌شود

ورود اتومبیل توسط مسافران افزایش یافت. روزانه بین 50 تا 80 اتومبیل از گمرکات کشور ترخیص می‌شود، گمرک برای آنکه ترخیص اتومبیل با سهولت انجام گیرد و مراجعه مسافران به درازا نکشد تصمیم گرفت که محاسبه سود بازرگانی و حقوق گمرکی اتومبیل‌های مسافری را به ماشین‌های کامپیوتر واگذار کند در نتیجه ظرف مدتی که اتومبیل از مرز به تهران می رسد، کلیه حقوق و عوارض گمرکی این نوع اتومبیل‌ها را محاسبه کرده و با مراجعه صاحبان اتومبیل برگ ترخیص آن بدون معطلی صادر خواهد شد.

صاحبان اتومبیل پس از ورود به گمرک مرزی و اسناد و مشخصات اتومبیل را تهیه می‌کنند این مشخصات بلافاصله در اختیار گمرک مقصد قرار می‌گیرد و گمرک قبل از رسیدن اتومبیل به تهران میزان حقوق و عوارض گمرکی را محاسبه خواهد کرد.

سوم مرداد 1373؛ اختصاص بیش از 100 میلیارد ریال اعتبار برای طرح بزرگ کشتی‌سازی

بیش از 100 میلیارد ریال و 100 میلیون دلار اعتبار به طرح بزرگ کشتی‌سازی خلیج فارس طی دو سال گذشته اختصاص یافت.

5 درصد اعتبار دلاری و 45 میلیارد ریال اعتبار ریالی توسط مجری طرح شرکت بین‌المللی صنعتی دریایی ایران هزینه شده است.

محمدهادی نژادحسینیان، وزیر صنایع سنگین اعلام کرد و گفت: با استفاده از اعتبارات هزینه‌شده معادل 71 درصد از ساخت پروژه پارکینگ کشتی‌ها به مساحت 120 هزار مترمربع، 42 درصد از پروژه فونداسیون‌های کارگاه‌ها، 41 درصد از ساخت انبارهای سوله و 90 درصد از پروژه‌های جنبی طرح کشتی‌سازی خلیج فارس به اتمام رسیده است.      

سوم مرداد 1383؛ ال‌90 با قیمت 6 میلیون و 750 هزار تومان عرضه می‌شود

با ورود خودروی ال90، تولید تمام خودروهای با تکنولوژی قدیمی مانند پراید ظرف سه سال با رسیدن تولید ال90 به 300 هزار دستگاه قطع می‌شود.

رضا ویسه، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: در سال آینده (1384) که خودروی پیکان دیگر تولید نخواهد شد پراید با کاهش قیمت جایگزین پیکان شده و با ورود ال90 این خودرو جایگزین خودروهای اقشار متوسط شده و پراید و خودروهای با تکنولوژی قدیمی نیز از گردونه مصرف خارج می‌شوند.

وی تاکید کرد: با افزایش تیراژ پراید به بالای 1000 دستگاه در روز می‌توان قیمت آن را کاهش داد و جایگزین مناسبی در خلأ تولید پیکان تا ورود لوگان باشد.

وی در واکنش به این سوال که برخی تولید خودرو با تکنولوژی روز مانند ال90 را با قیمتی در حدود پیکان و پراید تنها یک فریبکاری می‌دانند، گفت: قطعا خودروی استاندارد ال90 که دارای تجهیزات ازجمله کولر و فرمان هیدرولیک است؛ قیمت 6 میلیون و 750 هزار تومان خواهد داشت که این قیمت با روش‌های نوین مهندسی و تیراژ تولید در اندازه اقتصادی به‌وجود آمده است.

تولید در تیراژ 500 هزار دستگاه سبب تولید اقتصادی می‌شود و با استفاده از مهندسی نوین هزینه تولید به اندازه زیاد کاهش می‌یابد.

گروه فرانسوی-ژاپنی رنو-نیسان برای رسیدن به چنین قیمتی پنج سال کارکرد و این خودرو در کلاس +B (اندازه 405) در دنیا ارزان‌ترین خودرو به اندازه پنج هزار یورو است. البته به دلیل اعمال عوارض و مالیات‌های مختلف قیمت این خودرو در ایران 6 میلیون و 750 هزار تومان خواهد شد.

لندن خواستار حضور شرکت‌های انگلیسی در طرح‌های نفت و گاز ایران است

اداره تضمین‌های اعتباری انگلیس موسوم به «ای.سی.جی.دی» در گزارش سالانه خود از علاقه بیشتر دولت این کشور در تضمین اعتبار برای فعالیت شرکت‌های نفت و گاز در ایران خبر داد.

در این گزارش تصریح شده است که اداره تضمین‌های اعتباری در بخش نفت و گاز، ایران، قزاقستان و کشورهای آمریکای لاتین را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است. به این ترتیب ابراز امیدواری شده است که شرکت‌های بیشتری از انگلیس در پروژه عظیم گاز پارس جنوبی فعال شوند.

اداره تضمین‌های اعتباری، دلیل کسب موفقیت بیشتر در افزایش حمایت از شرکت‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند را وجود تفاهم ویژه با شرکت ملی پتروشیمی ایران اعلام کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید