رصد بازار خودرو؛

رونمایی از غول جدید سانتافه+ تصاویر

کدخبر: ۵۸۸۲۳۵
این هفته در جهان خودرو نسل جدید هیوندای سانتافه، اولین تصاویر از اتاق مینی جدید، فراری سفارشی که فقط یک دستگاه از آن ساخته می‌شود و همکاری آئودی با یک خودروساز چینی برای تولید مدل‌های الکتریکی بررسی می‌شود.
رونمایی از غول جدید سانتافه+ تصاویر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بی‌بی سی، هیوندای تصاویری از مدل سانتافه منتشر کرده که نشان می‌دهد نسل جدید این ماشین با تغییرات زیادی به بازار عرضه خواهد شد. این تصاویر در آستانه رونمایی از نسل پنجم سانتافه منتشر شده که قرار است به زودی در کانال یوتیوب این خودروساز معرفی شود.

هیوندای سانتافه

ظاهر ماشین با تغییر زیاد نسبت به نسل قبل به جای خطوط منحنی با خطوط زاویه‌دار و به سبکی طراحی شده که مدل‌های جدید لندروور طراحی شده‌اند. ماشین به مدل‌های دیگر هیوندای شباهتی ندارد، اما چراغ‌هایش با ترکیبی از لامپ‌های کوچک مربع طراحی شده که امضای مدل‌های جدید خودروساز کره‌ای است.

هیوندای سانتافه

نسل جدید هیوندای سانتافه

هیوندای می‌گوید در طراحی اتاق ماشین بر جادار بودن و کاربردی بودن تمرکز کرده است. با خواباندن ردیف دوم و سوم صندلی‌ها فضایی با کف کاملا مسطح در عقب خودرو ایجاد می‌شود که می‌توان در شرایط مختلف مثلا هنگام طبیعت‌گردی از آن استفاده کرد.

خودروساز کره‌ای می‌گوید سانتافه به جدیدترین فن‌آوری‌ها مجهز شده که مهم‌ترین آن، نمایشگر منحنی بزرگی روی داشبورد است. بخش‌هایی از اتاق از جمله پوشش سقف از پلاستیک بازیافتی ساخته شده است و اتاق مدل‌های لوکس‌تر با ترکیبی از چرم و چوب تزیین خواهد شد.

هیوندای سانتافه

در طراحی اتاق بر جادار بودن و کاربردی بودن تمرکز شده است

هنوز معلوم نیست چه موتورهایی برای سانتافه در نظر گرفته شده، اما به گفته هیوندای علاوه بر موتور بنزینی، این ماشین با قوای محرکه هیبرید و هیبرید-الکتریکی هم ساخته خواهد شد. قیمت ماشین هم به طور رسمی اعلام نشده، اما قیمت پایه ارزان‌ترین مدل بنزینی نسل کنونی در آمریکا ۲۸ هزار و ۷۵۰ دلار است. قیمت پایه گران‌ترین مدل با موتور هیبرید-الکتریکی در حال حاضر نزدیک ۵۰ هزار دلار است.

هیوندای سانتافه

اتاق نسل جدید هیوندای سانتافه

هیوندای سانتافه

اتاق نسل جدید هیوندای سانتافه

اتاق مینی؛ نسل جدید مدل کوپر الکتریکی

کوپر الکتریکی

اتاق نسل جدید مدل کوپر الکتریکی؛ همه اطلاعات در مینی جدید روی نمایشگری گرد نشان داده می‌شود

مینی اولین عکس از اتاق نسل جدید مدل کوپر الکتریکی را منتشر کرد. این ماشین اولین مدل از سری جدید محصولات مینی است و قرار است چند هفته دیگر در نمایشگاه خودروی مونیخ رونمایی شود.

تصاویری که مینی منتشر کرده نشان می‌دهد اتاق ماشین ساده‌تر از قبل طراحی شده است. الهام‌بخش این سادگی، اولین مدل مینی است که در سال ۱۹۵۹ تولید شد و روی داشبورد به جز فرمان، یک ردیف کلید و سرعت‌سنج چیز دیگری نبود.

کوپر الکتریکی

اتاق مینی کوپر از اولین نسل این مدل الهام گرفته که در سال ۱۹۵۹ ساخته شد

مهم‌ترین بخش اتاق، نمایشگر گردی است که در وسط داشبورد قرار دارد. همه اطلاعات از جمله سرعت، نقشه و اطلاعات تلفن همراه راننده روی این صفحه نمایش داده می‌شود. روکش داشبورد پارچه‌ای است که با چراغ نورانی شده است. راننده می‌تواند رنگ این چراغ را تغییر دهد. مثلا اگر حالت اسپرت را برای ماشین انتخاب کند، چراغ‌های روی داشبورد قرمز می‌شود.

این چهارمین نسل از مینی کوپر است که تحت مالکیت ب‌ام‌و تولید می‌شود. ب‌ام‌و برای ساخت این ماشین با کارخانه چینی گریت‌وال همکاری می‌کند و قرار است مدل الکتریکی در چین و مدل بنزینی در انگلستان تولید شود. رسانه‌ها عکس‌هایی از ماشین منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد طرح چراغ‌ها و جلوپنجره عوض شده، اما فرم ماشین نسبت به قبل تغییر زیادی نکرده است.

فراری سفارشی

فراری KC23

فراری KC23؛ قرار است این فراری پیش از تحویل به مشتری در موزه کارخانه نمایش داده شود

فراری از مدل جدیدی رونمایی کرد که توسط بخش «پروژه‌های ویژه» کارخانه برای یکی از کلکسیونرهای فراری ساخته شده است. از این ماشین که نامش KC23 است، فقط یک دستگاه ساخته شده و قرار است پیش از تحویل به مشتری برای مدتی در موزه فراری در ایتالیا نمایش داده شود.

KC23 براساس مدل ۴۸۸ GT3 کارخانه ساخته شده که در سال ۲۰۲۰ برای شرکت در مسابقات آماده شده بود. بدنه ماشین کاملا از نو طراحی شده و فراری می‌گوید هدف طراحانش نمایش ایده‌ای از ماشین‌های مسابقه آینده است. این کارخانه همچنین می‌گوید ایده‌هایی که در این ماشین استفاده کرده را در آینده در مدل‌های جدیدش به کار خواهد گرفت.

درهای ماشین از سوپرکار کارخانه به نام لافراری گرفته شده و رو به بالا باز می‌شود. همچنین بال‌هایی از کنار ماشین بیرون می‌آید تا کنترل ماشین در سرعت‌های بالا برای راننده راحت‌تر باشد. رنگ ماشین هم ویژه است. در فرمول رنگ ماشین از فلز مایع استفاده شده و در نتیجه با تغییر نور رنگ ماشین هم عوض می‌شود.

بدنه فراری KC23

بدنه فراری KC23 کاملا از نو طراحی شده است

فراری KC23 مجوز رانندگی در جاده را ندارد و فقط می‌توان با آن در پیست رانندگی کرد. قدرت ماشین هم اعلام نشده است. فراری ۴۸۸ GT3 موتور هشت سیلندر با قدرت ۶۰۰ اسب بخار دارد و توانایی‌اش به خاطر قوانین مسابقات محدود شده بود. اما KC23 نیازی به رعایت این محدودیت‌ها ندارد و در نتیجه قدرتش بیشتر است.

فراری KC23

فراری KC23 براساس مدل ۴۸۸ GT3 ساخته شده که برای مسابقه طراحی شده است

طراحان فراری تا حد امکان تلاش کرده‌اند اتاق ماشین به مدل ۴۸۸ GT3 شبیه بماند. با این حال پنل‌های در، داشبورد و صندلی‌ها همه از نو برای KC23 طراحی شده است.

فراری نام سفارش‌دهنده و قیمت ماشین را اعلام نکرده، اما ماشین‌های قبلی که توسط بخش «پروژه‌های ویژه» ساخته شده همه قیمت‌هایی میلیونی دارند. مثلا قیمت مدل SP12 که سال ۲۰۱۲ برای اریک کلپتون، خواننده و نوازنده گیتار انگلیسی ساخته شد بین چهار تا پنج میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

پلتفرم چینی برای آئودی

آئودی

آئودی قصد دارد برخی محصولاتش را با همکاری با یک خودروساز چینی تولید کند

آئودی برای ساخت ماشین‌های الکتریکی با SAIC، خودروساز چینی همکاری خواهد کرد. خودروساز لوکس آلمانی جزییات زیادی از این همکاری اعلام نکرده، اما پیش‌تر گزارش شده بود که آئودی برای استفاده از پلتفرم الکتریکی SAIC در حال مذاکره با این کارخانه است.

پلتفرمی که در گزارش‌ها از آن نام برده شده متعلق به کارخانه آی‌ام موتورز، یکی از زیرمجموعه‌های SAIC است که ماشین‌های الکتریکی می‌سازد. یکی از مدیران SAIC بعد از اعلام خبر همکاری این شرکت با آئودی اعلام کرد که دو کارخانه تولید مشترک و استفاده از پلتفرم‌های SAIC را در نظر دارند.

خودروسازان برای به صرفه‌تر کردن سرمایه‌گذاری در ساخت پلتفرم‌های جدید، آن‌ها را به شرکت‌های دیگر می‌فروشند. فولکس‌واگن پیش از این با فورد برای استفاده از پلتفرم‌های شاسی‌بلند خودروساز آمریکایی قراردادی امضا کرده بود. در این همکاری فورد هم از پلتفرم‌های الکتریکی فولکس‌واگن برای ساخت مدل‌های جدید استفاده می‌کند.

گزارش شده که آئودی به دنبال استفاده از پلتفرم کارخانه آی‌ام موتورز است

آئودی با همکاری پورشه در حال ساخت یک پلتفرم برای ماشین‌های الکتریکی لوکس است، اما همزمان نیاز دارد به سرعت مدل‌های جدید الکتریکی به بازار چین عرضه کند و نمی‌تواند تا آماده‌شدن پلتفرم مشترکش با پورشه صبر کند.

قرارداد آئودی و SAIC نقطه عطفی برای صنعت خودرو در چین است. پیش از این کارخانه‌های چینی برای دریافت فن‌آوری‌های جدید به دنبال همکاری با خودروسازان بزرگ جهان بودند، اما این بار یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان به دنبال فن‌آوری است که توسط یک کارخانه چینی ساخته می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید