چرا قیمت مسکن در پردیس و پرند ارزان شد؟

کدخبر: ۵۸۸۳۳۵
اقتصادنیوز: متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکن مهر در شهر جدید پرند به 18 میلیون تومان و در پردیس به 27میلیون تومان رسیده است.
چرا قیمت مسکن در پردیس و پرند ارزان شد؟

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: این میزان برای شهر جدید پرند در زمستان گذشته در بازه 20 تا 23 میلیون تومانی و در شهر پردیس در بازه 30 تا 35 میلیون تومانی قرار داشت.

تحقیقات میدانی همچنین از رسیدن متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکن شخصی‌‌‌ساز(غیر مسکن مهر) در شهر جدید پرند به بازه 30 میلیون تومانی خبر می‌‌‌دهد. در شهر جدید پردیس نیز واحدهای شخصی‌‌‌ساز و غیرمسکن مهر به طور متوسط مترمربعی 50 میلیون تومان معامله می‌شود.

کف میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکن مهر شخصی‌‌‌ساز در شهر جدید پردیس براساس مشخصات فایل‌‌‌های عرضه شده به بازار مسکن این شهر جدید و اظهارات واسطه‌‌‌های معاملات فروش مسکن، هم‌‌‌اکنون حول و حوش 40 میلیون تومان قرار دارد.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد متوسط قیمت واحدهای مسکن مهر در هر دو شهر جدید بیش از واحدهای شخصی‌‌‌ساز افت داشته است. فعالان بازار مسکن دلیل این موضوع را رشد نامتعارف و غیرواقعی سطح قیمت واحدهای مسکن مهر در زمستان سال گذشته به دنبال هجوم تقاضای سرمایه‌‌‌ای و خریدهای غیرمصرفی به بازار واحدهای مسکن مهر پرند وپردیس اعلام کردند.

هجوم تقاضای سرمایه‌‌‌ای به بازار مسکن حومه در زمستان سال گذشته در حالی منجر به سبقت تورم مسکن پرند وپردیس از تورم مسکن تهران شد که هم‌‌‌اکنون نیز به دلیل از بین رفتن جاذبه‌‌‌های کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری ملکی در این شهرها، کاهش قیمت مسکن در آنها محسوس‌‌‌تر و بیشتر از تهران بوده است.

در یک سال و نیم اخیر خریدهای سرمایه‌‌‌ای در حومه تهران به شکل نامتعارف افزایش یافت. در حالی که تحت‌تاثیر ثبات ارزی و توقف افزایش ریسک‌‌‌های غیراقتصادی هر چند به شکل موقت، نوعی ایست قیمتی و معاملاتی در بازار مسکن پایتخت شکل گرفته است، این ایست و توقف در شهرهای حومه‌‌‌ای بیشتر بوده است.

چرا که نه تنها قدرت خرید در این شهرها نسبت به تهران حساس‌‌‌تر و ضعیف‌‌‌تر است بلکه خریداران سرمایه‌‌‌ای نیز این شهرها را فاقد جاذبه‌‌‌های ملاکی کوتاه‌‌‌مدت در مقطع زمانی فعلی می‌‌‌دانند.

در واقع توقف فعالیت‌‌‌ سرمایه‌گذاران ملکی که زمستان سال گذشته به دلیل رشد قابل‌توجه سطح قیمت مسکن در تهران از بودجه کافی برای خرید آپارتمان در پایتخت برخوردار نبوده و به همین دلیل به شهرهای جدید ورود کردند، در پرند و پردیس، از یکسو منجر به افزایش محسوس عرضه فایل شده است و از سوی دیگر، کاهش سطح قیمت‌ها را دامن زده است. بنابراین نه تنها زلزله ارزی که افزایش قابل‌توجه عرضه فایل در برابر کاهش حجم خریدارها، منجر به کاهش بیشتر سطح قیمت‌ها در شهرهای جدید حومه تهران شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید