سرمایه‌گذاران ایرانی چشم انتظار روز شنبه/ تشویش‌ها درباره انتخابات اتاق پایان می‌یابد؟

کدخبر: ۵۸۸۴۳۱
شورای عالی نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران از سوی وزارت صمت روز شنبه نشستی را با موضوع بررسی انتخابات اخیر اتاق و حواشی مترتب بر آن برگزار می کند. اینکه روز شنبه پیش رو چه اتفاقی رخ می دهد، برای بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی حائز اهمیت است.
سرمایه‌گذاران ایرانی چشم انتظار روز شنبه/ تشویش‌ها درباره انتخابات اتاق پایان می‌یابد؟

به گزارش اقتصادنیوز، اظهار نظرهای متعدد کارشناسان در این مدت از یک سو ناظر بر اهمیت اتاق بازگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی بوده و از سوی دیگر، حاکی از انتظار فعالان بخش خصوصی برای تعیین تکلیف این موضوع است.

محمد صادق جنان صفت در یادداشتی که در اختیار اقتصادنیوز قرار داده است، درباره این موضوع نوشت: روز دوشنبه حسین سلاح ورزی و دیگر اعضای هیات رییسه دورتازه فعالیت های اتاق بازرگانی میزبان شمار قابل اعتنایی از رسانه های گوناگون بودند. این جلسه رسانه ای با تشریح برنامه های رییس اتاق بازرگانی ایران شروع شد و سپس برخی از اعضای هیات رییسه به صورت خلاصه نکاتی را درمیان گذاشتند.

نوبت به پرسش و پاسخ که رسید معلوم شد رسانه نگاران براساس طبیعت کارشان به حاشیه های رخ داده درهفته های تازه سپری شده درباره منتقدان نتایج انتخابات روز 28 خرداد گذشته  پرسش خواهند کرد. پرسش ها دودسته بودند: یک دسته از پرسش ها براین اساس استوار بود که ایجاد ابهام درنتایج انتخاباتی که دران 265 عضو هیات نمایندگان به یک کاندیدا رای داده اند ، بی ثباتی نسبی ونیز دلسردی همه اعضای اتاق ها درسراسر کشوررا فراهم کرده و کلیت بخش خصوصی را از شور وشوق انداخته است و باید درباره این وضعت فکری کرد.

اما بخش دیگری از پرسش ها همان پرسش هایی بودکه منتقدان بارها وبارها در هفته های تازه سپری شده درباره ریاست اتاق تکرارکرده و پاسخ گرفته بودند اما رسانه نگاران شاید می خواستند از زبان رییس اتاق به صورت شفاف و روشن بشنوند. حسین سلاح ورزی رییس اتاق ایران با اعتماد به نفس مناسب ونیز با صراحت و رک وراست به پرسش ها جواب داد واز جمله درباره مسایل حقوقی واینکه شورای عالی نظارت می تواند انتخابات برگزارشده را باطل کند یانه ، به نقل از حقوقدانان گفت گویا این نهاد اختیارات این کارراندارد.

به نظر می رسد بیان بدون لکنت رییس اتاق، نشان از آمادگی ذهنی اوبرای طرح چنین پرسش هایی بوده ونیز بر پایه این بود که اتهام‌های وارده به او درآن مدت بی پایه واساس بوده و هستند. 

واقعیت این است که شورای عالی نظارت روز شنبه بیشتر به موضوع طرح ابهام‌ها ونیز پاسخ تیم حقوقی می پردازد و رفتاری خارج از چارچوب رخدادهای یک ماه تازه سپری شده را نشان نخواهد داد. شورای نظارت براتاق ایران نیک می داند هرتصمیمی که بر خلاف رای اکثریت بخش خصوصی در روز28 خردادماه باشد با ناراحتی و اعتراض ودلسردی رای دهندگان روبه رو شده واز نظر بازتاب های جهانی نیز رفتاری خردمندانه به حساب نمی آید . به همین دلایل و نیز مهمتر از آن بی اساس بودن اتهام های وارد شده بر رییس اتاق ایران هرتصمیم غیر کارشتاسانه، اعتبار اتاق را نزد دیگر اتاق های بازرگانی در سراسر جهان کاهش می دهد.

سرمایه گذاران ایرانی نیز چشم به تصمیم روزشنبه گرفته اند و هربرخورد غیر کارشناسی با نتایج انتخابات روز رای گیری را علیه کلیت بخش خصوصی می پندارند. درحالی که همین الان نیز ذهنیت بخش خصوصی با تشویش روبه است تصمیم شتابزده وغیرکارشناسی شورای عالی نظارت به خروج سرمایه از ایران دامن خواهد زد و دلسردی گسترده ای پدیدار می سازد و دموکراسی را زیر پا له خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید