نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 8 مرداد

اختصاص یک میلیارد دلار اعتبار برای فرانسه توسط ایران!

کدخبر: ۵۸۸۸۱۳
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
اختصاص یک میلیارد دلار اعتبار برای فرانسه توسط ایران!

 

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

فوری/ بازار طلا تعطیل شد​

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هشتم مرداد 1353؛ ایران یک میلیارد دلار اعتبار به فرانسه داد

امروز کسب اطلاع شد یک هیات اقتصادی عالیرتبه فرانسوی که از هفته گذشته به تهران آمده بود، مذاکرات خود را با مقامات وزارت امور اقتصادی و دارایی به پایان رسانده و این مذاکرات منجر به عقد موافقتنامه‌های بین دو کشور شده است.

براساس این موافقتنامه مالی، دولت ایران اعتباری به مبلغ یک میلیارد دلار به مدت سه سال و با بهره تجارتی در اختیار دولت فرانسه قرار داد.

این موافقتنامه به دنبال پروتکلی که روز 27 ژوئن 1974 هنگام دیدار رسمی شاهنشاه آریامهر و علیا حضرت شهبانو از فرانسه و مذاکرات رهبران دو کشوربین وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران و آقای ژان پیرفورکارد وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه در پاریس به امضا رسید، منعقد شده است.

براساس این پروتکل، ایران موافقت کرد یک میلیارد دلار به‌صورت سپرده با بهره تجارتی در اختیار بانک مرکزی فرانسه قرار دهد که این سپرده در صورت لزوم برای پرداخت قیمت تجهیزات، لوازم و خدمات موردنیاز ایران و فرانسه قابل‌استفاده خواهد بود.

تجهیزات و خدمات مزبور در زمینه‌های ایجاد یک مرکز پژوهش‌های هسته‌ای در ایران و تربیت کادر متخصص و تحویل واحدهای هسته‌ای مولدهای برق با ظرفیت 5 هزار مگاوات و کارخانجات شیرین کردن آب دریا و امکانات توسعه همکاری‌های فی‌مابین در مورد استفاده از انرژی هسته‌ای در کشتی‌های تجاری و نفتکش می‌باشد.

تهران و توافق ابوظبی و عربستان

توافق ابوظبی و عربستان در رفع اختلافات دیرینه بر سر مالکیت واحه نفت‌خیز بریمی، بسیاری از ناظران سیاسی و پایتخت‌های منطقه را غافلگیر کرد و تهران از رفع این اختلافات که یکی از کانون‌های بحران در منطقه خلیج فارس بود، استقبال می‌کند. نخستین نتیجه رفع این اختلاف که یک بار به درگیری نظامی مختصری میان ابوظبی و عربستان منجر شد این است که عربستان نزدیک به سه سال پس از اعلام موجودیت کشور امارات متحده عربی مرکب از هفت امیرنشین خلیج فارس، آن را به رسمیت خواهد شناخت.

اساسنامه شرکت ملی نفت تغییر می‌کند

در جلسه امروز مجلس شورای ملی عزت‌ا... یزدان‌پناه ماده واحده مربوط به اساسنامه شرک ملی نفت ایران را تقدیم مجلس کرد.

درباره این ماده واحده فراکسیون پارلمانی اکثریت تقاضای دوفوریت کرد که هر دو فوری تصویب شد.

دولت در پیشنهاد ماده واحده به اطلاع مجلس رسانده است که: اساسنامه قانونی شرکت ملی نفت ایران که در سال 1347 به تصویب مجلس رسیده است با توجه به وضع خاص قرارداد کنسرسیوم 1333 و مقررات قانون نفت مصوب 1336 تنظیم شده بود؛ درحالیکه در این فاصله با رهبری‌های داهیانه شاهنشاه آریامهر در سیاست‌های نفتی کشور تحولات شگرفی روی داده، قرارداد 1333 ملغی گردیده و حقوق مالکیت و اداره منابع و تاسیسات نفتی بی‌هیچ قید و شرطی به ملت ایران اعاده شده و درنتیجه قانون نفت سال 1336 و قراردادهای نفتی که در چارچوب منعقد شده بود به اقتضای شرایط مترقیانه کنونی مورد تجدیدنظر قرار گرفته است.

به همین مناسبت لازم بود که اساسنامه قانونی شرکت نیز به موازات قانون نفت و مقتضیات جدید تنقیح و تکمیل گردد.

در متن ماده واحده آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود که اساسنامه شرکت ملی نفت ایران را که به پیوست این لایحه می‌باشد پس از تصویب کمیسیون‌های مربوط مجلسین اجرا نماید.

تبصره 1 – اساسنامه مصوبه برای دو سال به عنوان آزمایش اجرا خواهد گردید و در این مدت هر گونه اصلاحاتی لازم باشد با تصویب کمیسیون‌های مزبور خواهد بود.

تبصره 2 – دولت مکلف است پس از انقضای دو سال، اساسنامه نهایی را برای تصویب مجلسین تقدیم نماید.

هشتم مرداد 1363؛ هیات‌های 7 نفره می‌توانند زمین بیشتری واگذار کنند

در جلسه هیات دولت به ریاست مهندس موسوی تصویب شد و می‌توان آن را قدمی به جلو در زمینه کشاورزی دانست، این بود که در آیین‌نامه اجرای قانون مربوط به هیات‌های هفت نفره وقتی مساله واگذاری زمین مطرح می‌شود این موضوع است که واگذاری زمین فقط به اندازه یک عرف محلی می‌تواند واگذار شود.

برای سرمایه‌گذاری بیشتر در امر کشاورزی این موضوع تغییر داده شد و هیات‌های هفت‌نفره بعد از این می‌توانند براساس توانایی‌های شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در نقاطی که زمین موات وجود دارد و یا سایر زمین‌ها که می‌توان واگذار کرد اگر بیش از نیاز همان کشاورزان محلی باشد، زمین‌ها را به وسعت بیشتر به افرادی که مایلند بر روی این زمین‌ها کار کنند با یک شرایطی واگذار کنند و ما این مساله را کمک به توسعه کشاورزی کشور می‌دانیم.

هشتم مرداد 1383؛ ارسال نخستین محموله روسیه به ایران از راهگذر شمال – جنوب

نخستین محموله راه‌آهن در چارچوب راهگذر شمال-جنوب و از طریق دریای خزر طی مراسمی با حضور میخائیل فرادکوف، نخست‌وزیر روسیه به سوی ایرن حمل شد.

در این مراسم که جمعی از مقام‌های روسی ازجمله مدیرعامل شرکت سهامی راه‌آهن محمد سعید نژاد، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سفیران برخی از کشورهای خارجی و کاردار سفارت کشورمان در مسکو حضور داشتند همچنین خط آهن جدیدالاحداث بین ایستگاه «یاندوک» و بندر اولیا افتتاح شد.

گنادی نادییف، مدیرعامل شرکت سهامی راه‌آهن روسیه در سخنانی در این مراسم بر اهمیت افتتاح این بخش از راه‌آهن تاکید و خاطرنشان کرد که با اجرای این طرح و امتیازات آن ازجمله کاهش قابل‌ملاحظه هزینه و زمان حمل کالا، محموله‌های بیشتری از مسیر راهگذر شمال-جنوب حمل خواهد شد.

با کشیدن خط آهن به طول 49 کیلومتر از بندر اولیا در ساحل دریای خزر به ایستگاه راه‌آهن «یاندوک» این بندر به شبکه سراسری راه‌آهن روسیه پیوست. ارزش این طرح 3 میلیارد روبل معادل 103 میلیون و 440 هزار دلار و از محل بودجه وزارت حمل و نقل روسیه تامین شده است.

جمهوری اسلامی ایران که به همراه روسیه و هند از موسسین راهگذر شمال-جنوب به شمار می‌رود، ریاست دوره‌ای آن را در سال‌جاری برعهده دارد.

در حال حاضر هفت کشور شامل ایران، روسیه، هند، بلاروس، قزاقستان و تاجیکستان و عمان موافقت‌نامه مربوط به این راهگذر را امضا کرده‌اند.

قیمت هر لیتر بنزین 35 تومان است

حسن سبحانی، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس هفتم قیمت تمام‌شده هر لیتر بنزین را 35 تومان ارزیابی کرد و مدعی شد دولت با عرضه بنزین به قیمت 80 تومان در پمپ بنزین‌ها نه‌تنها بابت این کالا یارانه‌ای نمی‌پردازد بلکه در هر لیتر بیش از 45 تومان نیز سود می‌کند.

وی ادامه داد: هزینه استخراج و اکتشاف هر بشکه نفت که به پالایشگاه‌ها تحویل داده می‌شود – اگر از خشکی استخراج شده باشد – حدود 2.5 دلار است و وقتی پالایش می‌شود، حداکثر قیمت تمام‌شده آن 4 دلار است. با توجه به اینکه هر بشکه نفت 159 لیتر نفت دارد و 150 لیتر فرآورده از آن حاصل می‌شود، هر لیتر کمتر از 4 سنت یعنی 35 تومان تمام می‌شود، در حالی که بنزین در پمپ بنزین 80 تومان است، یعنی 45 تومان گران‌تر از قیمت تمام‌شده برای دولت به مردم فروخته می‌شود، پس یارانه‌ای داده نمی‌شود و یارانه وجود خارجی ندارد و دست‌کم دو برابر از مردم گرفته می‌شود.

سبحانی همچنین درخصوص قیمت بنزین وارداتی گفت: قیمت‌گذاری بنزین وارداتی با دلار 870 تومان – که بسیار غیرواقعی است – صورت می‌گیرد و حتی با این دلار، بنزین وارداتی از یارانه قابل اعتنایی برخوردار نیست و بنزینی که از خلیج فارس خریده و وارد می‌شود و به ریال تبدیل می‌شود یارانه چندانی ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید