بورس سبز می شود؟/ پیش بینی بازار سهام 9 مرداد 1402

کدخبر: ۵۸۹۳۰۴
معاملات دیروز بورس تهران با روند نزولی شاخص کل آغاز شد و تا پایان به نزول ادامه داد. بدین ترتیب شاخص کل قرمز شد و شاخص هم وزن نیز بیش از 13 هزار واحد افت کرد که بیشترین نزول هر دو شاخص در مرداد ماه بود.
بورس سبز می شود؟/ پیش بینی بازار سهام 9 مرداد 1402

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز یکشنبه شاخص‌های‌  بازار سهام  ریزش سنگینی کردند. برای  پیش بینی  بورس  امروز  –دوشنبه 9 مرداد- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز یکشنبه شاخص کل 29 هزار و 80 واحد افت کرد و شاخص کل هم‌وزن 13 هزار و 781 واحد افت کرد. همچنین  شاخص کل  فرابورس  468 واحد پایین آمد و  شاخص هم وزن  فرابورس کاهش 3 هزار و 490 واحدی داشت. 

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 124 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 561 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 18 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 82 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت بیمه ملت (ملت)، شرکت سرمایه گذاری کشاورزی  کوثر  (زکوثر) و شرکت شهد (قشهد) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در  فرابورس  نیز شرکت عطرین نخ قم (نطرین)، شرکت توکا رنگ  فولاد  سپاهان (شتوکا) و شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان (فگستر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای کرماشا (شرکت پتروشیمی کرمانشاه)، ختوقا (شرکت قطعات اتومبیل ایران) و فروس (شرکت فروسیلیس ایران) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت قند شیروان (قشیر)، شرکت  سرمایه گذاری مسکن  شمالغرب (ثغرب) و شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار (کمرجان) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، 58 نماد صف خرید داشتند و 146 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 43 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 201 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 76 درصدی به 528 میلیارد تومان رسید. 

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز 

معاملات دیروز  بورس تهران با روند نزولی شاخص کل آغاز شد و تا پایان به نزول ادامه داد. بدین ترتیب شاخص کل قرمز شد و شاخص هم وزن نیز بیش از 13 هزار واحد افت کرد که بیشترین نزول هر دو شاخص در مرداد ماه بود. در پایان، تعداد نمادهای قرمزپوش بازار نیز بیشتر بود و 82 درصد نمادها قرمزپوش بودند. 

نمادهای فارس، شپنا، شبندر، وبملت، فولاد،  حکشتی  و شستا بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. 

دیروز سرانه فروش بیشتر از سرانه خرید حقیقی بود. سرانه خرید هر کد معاملاتی حقیقی 22 میلیون و 700 هزار تومان و سرانه فروش 31 میلیون و 500 هزار تومان بود. 

اما برای چهارمین روز متوالی تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و هزار و 69 میلیارد تومان از بازار خارج شد. نمادهای وبملت، فولاد، گلدیرا، خساپا، فملی، حکشتی، وکغدیر، پی پاد، شستا و وآیند بیشترین خروج سرمایه را داشتند. در مقابل نمادهای خکمک، والماس، شتوکا، قشهد و ثبهساز بیشترین  ورود پول حقیقی  را ثبت کردند. 

تمامی فاکتورهای عملکردی بازار رو به سوی نزول داشتند. گروه‌ها و نمادهای بزرگ با افت قیمت و خروج  پول حقیقی  مواجه بودند و نمادهای کوچک و متوسط ورود پول و رشد قیمت داشتند. 

گروه‌های بانک‌ها و مؤسسات اعتباری،  فلزات اساسی  و  خودرو  و ساخت قطعات بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. بیشترین ورود پول نیز به گروه‌های استخراج زغال سنگ و منسوجات بود. 

به نظر می‌رسد بخشی از معامله گران و سهامداران خرد به نمادهای کوچک و متوسط و عملکرد آنها توجه دارند. توجه معامله گران به گزارش‌های مالی وعملیات شرکت‌ها اتفاق مثبتی است. کارشناسان همواره تأکید دارند که معامله گران به عملکرد شرکت‌ها و وضعیت مالی آنها توجه کنند و از معامله گری بر مبنای اخبار و شایعات حذر کنند. بنابراین با وجود ریسک‌های سیستماتیک فراوان بازار سرمایه و وضعیت تورمی اقتصاد ایران که پیش بینی پذیری اقتصاد را کاهش داده است و سرمایه گذاری با افق کوتاه مدت را افزایش داده، توجه معامله گران به عملکرد شرکت‌ها اتفاق مثبتی است. 

پیش بینی بورس

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید