سبقت متاهلان از کشاورزان

استقبال عجیب از وام ازدواج و فرزندآوری/ دولت چقدر وام ازدواج داد؟

کدخبر: ۵۸۹۸۴۱
اقتصادنیوز: بررسی آمار تسهیلات پرداختی سه ماهه نخست امسال حاکی از آن است که موارد پرداخت شده تحت عنوان وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شده تقریبا معادل با تسهیلاتی است که به بخش کشاورزی پرداخت شده است.
 استقبال عجیب از وام ازدواج و فرزندآوری/ دولت چقدر وام ازدواج داد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، آمارهای مربوط به وام‌های پرداختی به بخش خانوار به عنوان مصرف کننده نهایی در گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد، تسهیلات پرداختی به خانوارها در مقایسه با برخی بخش های اقتصادی در سطح بالاتری قرار  دارد.

وام بانکی به خانوارها با 10 هدف تعمیرات، جعاله تعمیر مسکن،  خرید مسکن  غیر نوساز،  خرید مسکن  نوساز، خرید کالای شخصی، خرید خودروی شخصی، وام ازدواج، وام فرزندآوری، وام ضروری و  ودیعه مسکن  به آنها پرداخت می‌شود که سهم قابل توجه این تسهیلات که به طور میانگین بیش از 40 درصد است با هدف خرید کالای شخصی پرداخت می‌شود. پرداخت تسهیلات به خانوارها در قالب دو وام قرض‌الحسنه ضروری و ازدواج در رتبه ی بعدی قرار دارند.

در بهار امسال میزان تسهیلات پرداختی به خانوارها روند صعودی داشته، به طوری که در فروردین معادل حدود 20 همت، در اردیبهشت حدود 47 همت و در خرداد ماه نیز حدود 70 همت وام بانکی به خانوارها پرداخت شده است. در مجموع در بهار امسال خانوارها چهار برابر بخش کشاورزی، سه برابر بخش مسکن و ساختمان و 1.6 برابر بخش بازرگانی تسهلات دریافت کردند.

پیشی گرفتن وام‌های ازدواج و فرزند آوری

بخشی از تسهیلات پرداختی به خانوارها مربوط به وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری است، این تسهیلات که در دسته تسهیلات تکلیفی قرار دارد و دولت پرداخت آن را به عهده بانک‌ها گذشته همواره مورد انتقاد فعالان بانکی قرار گرفته و آنها معتقدند که پرداخت این نوع تسهیلات فشاری مضاعف به بانک‌ها وارد می‌کند که برای پرداخت تسهیلات به دیگر بخش‌های اقتصادی با کمبود منابع مواجه شوند.

بررسی آمارها نشان می‌دهد تسهیلاتی که طی سه ماهه نخست امسال بابت ازدواج و فرزندآوری پرداخت شده تقریبا معادل با تسهیلاتی است که به بخش کشاورزی پرداخت شده است. در بهار امسال معادل 33 همت تسهیلات بانکی به بخش کشاورزی پرداخت شده و در مقابل نیز بیش از 30 همت بابت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری از سوی سیستم بانکی پرداخت شده است.

با این حال انتظار می‌رود میزان تسهیلات پرداختی به دو بخش ازدواج و فرزندآوری طی ماه‌های پیش رو افزایش پیدا کند، زیرا ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در نامه‌ای به محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی خواستار برچیده شدن صف متقاضیان وام قرض‌الحسنه ازدواج تا پایان تابستان سال جاری شده و تاکید کرد همه اختلالات ایجاد شده برای پرداخت وام‌های ازدواج مرتفع شود تا این صف در انتظار  وام ازدواج  در پایان شهریور به صفر برسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید