نیم‌قرن با اقتصاد ایران،12 مرداد

استخدام افرادی با سواد پایه ششم در دولت!

کدخبر: ۵۸۹۹۴۱
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
استخدام افرادی با سواد پایه ششم در دولت!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

12 مرداد 1353؛ آغاز کنفرانس رامسر برای تجدیدنظر در برنامه پنجم

شاهنشاه آریامهر در کنفرانس تجدیدنظر در هدف‌های برنامه پنجم در رامسر اعلام کردند: هدف از جلسه امروز بررسی چگونگی تغییراتی که در برنامه پنج ساله پنجم با شرایط جدیدی که در مملکت پیش آمده است می‌باشد، خودمان را باید تطبیق بدهیم و البته سعی کنیم که تا سرحد امکان هم مملکتمان را به جلو ببریم و هم برای ملت ایران رفاه و آسایش بیشتری فراهم کنیم.

البته علت این که یکسال و نیم پس از تصویب برنامه پنجم و در همین برنامه تجدیدنظر می‌کنیم برای کسانی که وقایع روزانه این مملکت را دنبال کرده باشند آسان است، ولی مروری و خلاصه‌ای از آن شاید بد نباشد.

موقعی که در تخت جمشید برنامه مطرح می‌شد کسانی که حاضر بودند یادشان هست که همیشه من طرف هدف‌های بالاتر و پروژه‌های زیادتر و مشکل‌تر را می‌گرفتم، برای اینکه در فکر و قلب من کارهایی که انجام شد، ترسیم شده بود و حفظ شده و تصمیم گرفته شده بود که ما نه فقط از لحاظ سیاسی و فنی بر ثروت اساسی مملکت ایران که منابع نفت و گاز باشد کاملا مسلط باشیم، بلکه چطور به حداکثر ممکن ولی در عین حال عادلانه و عاقلانه از این منابع درآمد کافی را به دست بیاوریم.

شاید 26 سال می‌شود گفت ثروت طبیعی ما به غارت می‌رفت و هر روز به طریق بدتری. برای اینکه قیمت یک بشکه نفت اعلام شده در خلیج فارس در 1947 مسیحی دو دلار و 17 سنت بود و د 1969 به 1.79 سنت تقلیل پیدا کرده بود، در این ضمن ممالک صنعتی دنیا کالاهای خود را بین 300 تا 400 درصد گران کرده بودند پس ببینید ما تا چه اندازه مغبون شده بودیم که از یک طرف قدرت خرید ما به این حد پایین آمده بود و از طرف دیگر فرآورده‌های صنعتی آنان را به آن نسبت گران‌تر بخریم.

اگر موقعی که کارگری که 20 درصد سود حقیقی به او می‌رسد و می‌تواند سهام کارخانه را بخرد و با ترتیباتی که می‌دهیم وام‌های مسکن ساده و آسان و ترتیب تحقیقات مجانی برای فرزندانش اگر او خود را درک نکند و کم کار بکند، من این را فساد می‌گویم.

برای اینکه ما بتوانیم این برنامه را و برنامه‌های دیگرمان را صحیح انجام بدهیم و وارد دوره تمدن بزرگ ایرن بشویم، نه فقط دولت باید فساد را از میدان بردارد بلکه مردم ایران نیز به نوبه خود مسوولیت دارند که آنها هم هر فسادی که مربوط به خودشان می‌شود از بین ببرند و این کار یک طرفه به نتیجه کافی و مطلوب نخواهد رسید:

خوب حالا که ما پس از انجام مراحل مختلف مبارزاتی که برای احقاق حقوق ایران، یعنی حقوق حقه ایران در قیمت‌گذاری صحیح نفت و گاز خود که حدس زده می‌شود درآمدهای ایران را در سال 1353 به بیش از 20 میلیارد دلار برساند، لازم است ببینیم که مسوولیت‌های دولت ایران یعنی قوه مجریه، یعنی چیزی که مختص به پادشاه ایران است در برابر این درآمد، در برابر ملت  ایران، تاریخ ایران و در مقابل مسوولیت‌های جهانی ایران چیست. اول البته مملکت ایران است و ملت ایران. ما برای آسایش و رفاه ملت ایران چه تصمیماتی گرفته‌ایم ممکن بود عده‌ای این فکر را بکنند که خوب بیایید پول را تقسیم کنید، سرانه به هر کسی این پول را بدهید. این قدرت خرید چه شکلی مصرف می‌شد. هزینه زندگی در مملکت ایران به کجا می رسید و بعد موقعی که این درآمد خدای ناخواسته کم می‌شد و یا از بین می‌رفت، آن وقت تکلیف ما چه می‌شد؟ پس می‌بایستی عاقلانه فکر کرد حداکثر این درآمد را تا جایی که نیروی انسانی ایران حتی با وارد کردن نیروی انسانی از خارج اجازه می‌داد توسعه اقتصادی ایران را دنبال و زیادتر کنیم. به کشاورزی ایران حداکثر توجه را بکنید، رشد جمعیت ایران که میزان آن از حدود 3% در سال بیشتر است و فقط کشاورزی ایران و تولیدات آن باید جوابگوی این رشد جمعیت باشد و مقدار تولیدات کشاورزی باید خیلی بیشتر باشد که جوابگوی قدرت خرید ملت ایران را بدهد. این است که فکر کردیم رشد کشاورزی ایران در برنامه تجدیدنظرشده فعلی به 7 درصد در سال، یعنی تقریبا 4% بیشتر از رشد جمعیت برسد.

برنامه بعدی ما این است که درآمد متوسط ایرانی را به حدی خواهیم رساند که درآمد سرانه ایران تقویت شود. اگر تا آخر این برنامه درآمدها که در آخر سال 52 به حدود 910 تا 92دلار رسیده بود و اگر فرض کنیم که تصویب بکنیم که مابقی این برنامه پنج ساله با یک رشد اقتصادی حدود 26-25 درصد به قیمت ثابت که در دنیا بی‌نظیر است، یعنی دو برابر بالاترین رقم‌هایی که هر مملکت دیگری در دنیا به آن رسیده است، حساب بکنید که درآمد سرانه ایران در اخر برنامه پنج ساله چقدر خواهد شد. این شاید در حدود 1700 دلار خواهد شد به قیمت ثابت و به قیمت جاری 2100دلار بیشتر می‌شود و در برنامه ششم حداقل حقوق را ما مطابق ثروت ملی ایران و درآمد مملکت و برحسب عدالت و احتیاجات معین خواهیم کرد و تعجب نکنید که تا آخر برنامه ششم درآمد ما نزدیک می‌شود به درآمد بالاترین ممالک اروپایی امروز و در آخر برنامه هفتم مسلما از درآمد ممالک اروپایی امروز بالاتر خواهیم رفت. وقتی که ما می‌بینیم مصلحت ایران در این است که به ممالک در حال رشد یا آنهایی که زیاد ثروت ندارند و یا حتی به ممالک خیلی پیشرفته ولی گرفتار اگر ما کمک نکنیم ممکن است یک وضعیت بدی پیش بیاید برای یک نوع بیمه در مقابل احتمالا بد بین‌المللی ما سیاست کمک به ممالک خارج را پیش گرفتیم و این کمک ما بر دو نوع است.

یکی دوستان خودمان که احتیاج دارند، دیگر ممالک صنعتی که اگر مضمحل و منفجر شوند، دودش مسلما به چشم ما و سایرین خواهد رفت. وارد جزئیاتش نمی شوم، ولی همه کم و بیش از آن اطلاع دارید که ایران به سهم خودش شاید بیش از هر مملکتی در دنیای امروز به ممالک دیگر کمک کرده است و البته آیا کمک یک چیزی است که ما پول خود را دور ریخته‌ایم و مجانی است؟ خیر. منفعت خودمان را خواهیم کرد.

12 مرداد 1373؛ خصوصی کردن بخش‌های مختلف بدون نظارت عالیه دولت عملی نیست

دکتر حسن حبیبی، معاون اول رئیس‌جمهوری در مورد عملکرد درخشان بازسازی مناطق زلزله‌زده و خصوصی کردن بخش‌های مختلف مطالبی عنوان کرد و گفت: خصوصی کردن نیاز به نظارت عالیه دولت دارد و مدیریت ما باید یک مدیریت فعال با تلقی مدیریت بازرگانی با مفهوم امروز و کامپیوتری تمام وقت باشد.

ظرف چهار سال سرمایه‌گذاران در برنامه اول، بیشترین اهداف پیش‌بینی شده تحقق یافت و رونق اقتصادی قابل‌توجهی نصیب کشور شد.

وی افزود: در مجموع برنامه اول توسعه اقتصادی کشور به اهداف خود دست یافت و حتی در مواردی از اهداف خود پیشی گرفتیم که این موفقیت در مقایسه با وضعیت اقتصادی کشور در سال 67 و ابتدای سال 68 چشمگیر بود.

حبیبی با بیان اینکه در برنامه اول رشد اقتصادی بالایی بین 10 درصد تا 22 درصد داشتیم، گفت: این رونق اقتصادی نتیجه یک سرمایه‌گذاری وسیع و باارزشی بود و در بخش‌های مختلف مانند آبرسانی، برق‌رسانی و بعضی رشته‌های صنایع سبک و سنگین و حتی کشاورزی آثار این تحول محسوس بود.

12 مرداد 1383؛ توافق تاریخی برای آزادسازی اقتصادی در ژنو

مذاکرات ژنو درباره آزادسازی تجارت با دو روز تاخیر، دیروز به نتیجه رسید و کشورهای صنعتی و در حال توسعه پذیرفتند که برای فعالیت‌های تجاری در جهان فضایی تازه ایجاد کنند.

کشورهای ثروتمند جهان که بر پایه توافق ژنو ناچارند برخی یارانه‌های کشاورزی را لغو کنند و پیش‌بینی می‌شود با مخالفت‌های داخلی روبه‌رو شوند از نتایج اجلاس ژنو ابراز خرسندی کردند.

کشورهای تهیدست و در حال توسعه هم از این اتفاق شادمان شدند. پریروز و در حالی که مذاکرات به بن بست نزدیک می‌شد، ایالات متحده اعلام کرد: پرداخت یارانه 3.5 میلیارد دلاری به پنبه‌کاران خود را متوقف خواهد کرد.

بی‌بی‌سی این تصمیم آمریکا را «بزرگ و تحول‌ساز» ارزیابی کرد و از گشایش در مذاکرات خبر داد.

تولید پژو 405 و پراید باید متوقف شود

به دلیل اینکه پژو 405 از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و در حال حاضر در هیچ کشورزی تولید نمی‌شود، این خودرو باید از خط تولید خارج شود.

اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن گفت: پس از توقف تولید پیکان، خودروی پراید نیز باید از رده تولید خارج شود.

وی با بیان اینکه وزارت صنایع و معادن به هر کسی که شایستگی تولید خودروی باکیفیت را دارد، مجوز تولید خواهد داد، گفت: با کسی که بتواند در چارچوب سیاست‌های ما خودرو تولید کند و حرفی برای گفتن داشته باشد، مخالفتی نداریم.

جهانگیری افزود: بخشی از مردم که درآمد پایینی دارند صاحب خودرو نیستند و اگر کسی خودروی چهار، پنج میلیون تومانی تولید کند، می تواند بازار خوبی داشته باشد.

12 مرداد 1393؛ استخدام افرادی با سواد پایه ششم در دولت

سال گذشته بود که برای اولین بار موضوع استخدام‌های غیرقانونی و بی‌ضابطه محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران در دولت مطرح شد؛ موضوعی که منجر به گشوده شدن پرونده تخلف دیگری برای رئیس دولت‌های نهم و دهم شد.

محمود عسکری آزاد، جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهوری در یک برنامه خبری از این تخلفات پرده‌برداری و اعلام کرد: «استخدام نیروهای شرکت‌های خصوصی در دولت اغلب بدون مجوز بوده و با مصوبه هیات وزیران نجام شده که بعدها نیز مورد انتقاد قرار گرفته و لغو شده‌اند.»

به گفته عسکری آزاد، در استخدام‌های انجام‌شده اغلب شرایط احراز قانونی نیز رعای نشده؛ به‌گونه‌ای که طبق قانون مدیریت خدمات کشوری باید حداقل مدرک برای استخدام در دولت لیسانس باشد، اما شاهدیم که حتی افرادی با سواد پایه ششم یا بی‌سواد نیز در میان نیروهای دولتی وجود دارند.

وی در گفت‌و‌گو با هفته‌نامه «تجارت فردا» اعلام کرد که مطابق برآوردهایی که انجام داده‌اند، از 650 هزار نفری که استخدام شده‌اند، بیش از 400 هزار نفرشان بدون امتحان استخدامی و آگهی و فضای رقابتی به خدمات دولت درآمده‌اند و خیلی از اینها حتی شرایط ظاهری مدارک تحصیلی هم ندارند. او همچنین از بار مالی که این استخدام‌ها بر دوش دولت تا 58 سال می‌گذارد،‌ سخن گفت. این موضوع البته ازسوی دولتمردان سابق بی‌پاسخ نماند.

لطف‌ا... فروزنده، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی دولت محمود احمدی‌نژاد کسی بود که در گفت‌و‌گو با تسنیم نسبت به اعلام استخدام های غیرقانونی در دولت احمدی نژاد واکنش نشان داد و پس از آن با اشاره به درخواست برخی نمایندگان برای حضور وی در مجلس به‌منظور پاسخگویی به آنان درباره تخلفات استخدامی و اداری گفت: گزارشی 8 ساله در این رابطه وجود دارد که در اختیار نمایندگان قرار خواهیم داد.

او همچنین استخدام‌های غیرقانونی در دولت گذشته را دروغ محض خواند و اعلام کرد که دولت یازدهم باید اسنادش را ارائه کند.

عسکری آزاد ادامه داد: تعداد مجوزهای صادره برای استخدام در طول 8 سال گذشته با احتساب طرح مهرآفرین بیش از یک میلیون و پنجاه هزار نفر است که این خود معادل یک دولت بزرگ است. خوشبختانه با شروع دولت یازدهم بخش زیادی از 390 هزار مجوز طرح مهرآفرین به اجرا درنیامده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید