«اقتصادنیوز» معاملات این هفته بازار سهام را بررسی کرد

کاهش علائم حیاتی معاملات در سومین هفته مردادماه

کدخبر: ۵۹۱۱۷۶
اقتصادنیوز: بورس تهران در جریان معاملات سومین هفته مردادماه با کاهش شدید نوسانات شاخص‌های سهامی مواجه بود. افت نوسان شاخص‌های اصلی در کنار خبر‌های مؤثر این هفته، بیانگر کاهش شدت واکنش‌ها به تغییرات بوده است.
کاهش علائم حیاتی معاملات در سومین هفته مردادماه

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روز‌های گذشته شاهد افت علائم حیاتی معاملات بوده است. در هفته‌ سوم مرداد ماه انتشار خبر‌های حمایتی با وجود پیش بینی تحلیل‌گران درخصوص اثرگذاری بالای آن‌ها بر معاملات، نتوانست بازار سهام را حمایت کند.

کاهش واکنش سهامداران به خبر‌های انتشاری از منابع رسمی و غیر رسمی تا حدی بوده است که در معاملات روز چهارشنبه، با وجود انتشار خبر ابطال مصوبه نرخ گاز صنایع از منابع غیر رسمی، ارزش معاملات خرد کانال 4 همتی را از دست داد و شاخص‌ةای سهامی نیز ریزش داشتند.

photo_2023-08-09_18-03-02

رفتار معاملاتی خاص این روز‌ها ناشی از بی‌اعتمادی فعالان بازار سهام نسبت به سیاست‌گذاران بوده که موجب شده اخبار مثبت نیز نتواند سیگنال مثبتی به بازار سهام عرضه کند. با وجود بی‌رمقی شدید معاملات و کاهش حساسیت معاملات به اخبار اقتصادی و بنیادی، همچنان انتشار خبر‌های مثبت از سوی منابع رسمی و پوشش خبری متناسب می‌تواند روندی صعودی در معاملات ایجاد کند. تحلیل‌گران معتقدند انگیزه انتشار غیررسمی خبر‌های مثبت شوک درمانی بازار سهام است که جواب‌گو نبوده است.

روند معاملات هفتگی بازار سهام از ابتدای سال

بورس تهران از ابتدای سال جاری فراز و نشیب زیادی را طی کرده است. بازار سهام از ابتدای سال تا نیمه اردیبهشت ماه شاهد صعود شاخص کل تا تراز سقف تاریخی ثبت شده بود. از نیمه اردیبهشت ماه روند نزولی شاخص‌های آماری آغاز شد و در این میان، رفته رفته ارزش معاملات خرد کاهش یافت. ارزش معاملات خرد که در نیمه اردیبهشت ماه و با رسیدن شاخص کل به تراز‌های بالای 2 میلیون و 500 هزار واحد تا بیش از 24 همت پیش رفته بود؛ در آخرین روز معاملاتی این هفته مرز 4 همتی را نیز از دست داد.

بازار سهام 10 هفته معاملاتی اخیر را با متوسط هفتگی ارزش معاملات خرد کمتر از 10 همتی پشت سرگذاشته که می‌توان زنجیر بسته شده به معاملات را در این مدت، رکود معاملاتی دانست. از سوی دیگر روند ورود پول به صندوق‌ها درآمد ثابت و خروج جریان پول حقیقی از سهام که پس از ریزش ابتدایی شاخص کل نیز تداوم داشته است را واکنش معامله‌گران به سیاست‌گذاری‌های اقتصادی اخیر دانست.

photo_2023-08-09_18-02-06

شاخص کل بورس تهران و شاخص هم‌وزن نیز مدتی است که از روند  نزولی خارج شده‌اند و در رکود معاملاتی بدون تغییرات ترازی قابل توجهی به جلو حرکت می‌کنند. البته در نوسانات اخیر شاخص‌های سهامی پس از خروج از روند نزولی، شاخص هم‌وزن به نسبت شاخص کل تمایل بیشتری به افت تراز نشان داده است که بیانگر مسیر سهم‌های سبک بازار در این میان است.

در بین شاخص صنایع نیز می‌توان صنعت خودرو را در ابتدای هفته پیشرو همچنان لیدر جریان پول حقیقی دانشت مگر با انتشار خبر‌های جدید و رسمی در خصوص نرخ گاز صنایع، صنعت محصولات شیمیایی و صنعت فلزات اساسی ترند بازار شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید