سالی 58 میلیارد دلار در جاده‌ها می‌سوزد/ تهرانی‌ها چقدر بنزین مصرف می‌کنند؟

کدخبر: ۵۹۱۷۰۵
اقتصادنیوز: بنابر اعلام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با احتساب قیمت هر لیتر سوخت مایع 80 سنت، سالانه نزدیک به 58 میلیارد دلار سوخت‌سوزی در حوزه حمل و نقل کشور اتفاق می‌افتد.
سالی 58 میلیارد دلار در جاده‌ها می‌سوزد/ تهرانی‌ها چقدر بنزین مصرف می‌کنند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران ، جلیل سالاری امروز، 21 مرداد 1402 در نشست خبری از آغاز صادرات نخستین کاتالیست بنزین ایرانی خبر داد و گفت: حجم این محموله نزدیک 21 تن است که برای نخستین بار به یکی از پالایشگاه‌های فراسرزمینی صادر می‌شود.

وی با اشاره به صادرات 1.6 میلیون کالا به پالایشگاه ونزوئلا گفت: نخستین کمپرسور ایرانی نیز به زودی رونمایی می‌شود و مقرر است تا در یک کشور خارجی به بهره‌برداری برسد.

معاون وزیر نفت عملکرد حجمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در زمینه تولید فرآورده‌ها را 144 میلیارد لیتر در سال گذشته عنوان کرد و گفت: در بخش حمل و نقل جاده‌ای حدود 60درصد، در بخش ریلی 33 درصد و در بخش خطوط لوله 6 درصد رشد را تجربه کرده‌ایم.

سالاری میزان ذخیره‌سازی سوخت نیروگاه‌ها از ابتدای سال جاری تا کنون را 5 میلیارد لیتر اعلام کرد و گفت: حدود 90درصد مخازن فعال نیروگاه‌ها پر شده است.

وی با اشاره به مصرف افسارگسیخته سوخت در کشور گفت: مصرف بنزین در تهران به شدت افزایش یافته و به 21 میلیون لیتر در روز رسیده است، این در حالی است که مصرف بنزین تهران در کنار کل منطقه شمال، به عدد 43 میلیون لیتر در روز رسیده است.

وی افزود: مصرف بنزین در استان تهران با مجموع مصرف استان فارس، اصفهان و کرمان برابری می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مصرف سوخت مایع در کشور را به طور میانگین روزانه 180 تا 200 میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: با احتساب قیمت هر لیتر سوخت مایع 80 سنت، سالانه نزدیک به 58 میلیارد دلار سوخت‌سوزی در حوزه حمل و نقل کشور اتفاق می‌افتد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش درباره آخرین وضعیت پیشرفت طرح پالایشگاه شهید سلیمانی نیز توضیح داد: اگرچه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این پالایشگاه فقط 10 درصد سهام دارد، اما عمده فعالیت‌های مربوط به آن بر دوش این شرکت قرار گرفته است، بدین ترتیب در مردادماه سال جاری فعالیت‌های مربوط به ثبت شرکت و تشکیل هیئت‌مدیره به پایان رسید و مقرر شد این پروژه در سه فاز پیش برود، همچنین قراردادهای زیست‌محیطی و پدافند غیرعامل مربوط به این طرح منعقد شده و یک هزار و 117 هکتار زمین به آن تعلق گرفته است.

جلیل سالاری متوسط مصرف بنزین در سال گذشته را 101 میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: این رقم در سال جاری با افزایش 13 میلیون لیتر در روز، به 114 میلیون لیتر رسیده است و در برخی از روزها شاهد مصرف 142 میلیون لیتر بنزین در یک شبانه‌روز بودیم.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای افزایش استفاده از کارت‌های شخصی سوخت خبر داد و گفت: بر اساس قانون بودجه، سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی تا پایان شهریورماه سال جاری باید به 90 درصد برسد و متناسب با نیاز هر جایگاه و میزان تردد و مراجعه متقاضیان سوخت، کارت آزاد سوخت در اختیار جایگاه‌ها قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین اعلام کرد: یک کارگروه نظارت بر جایگاه‌های عرضه فعالی شده که با بازدیدهای سرزده، به جایگاه‌های سوختگیری که اعلام می‌کنند کارت سوخت ندارند، اخطار می‌دهد.

در ادامه این نشست، فرهاد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: برای نخستین بار در طول 110 سال از ساخت و بهره‌برداری از پالایشگاه آبادان، صبح امروز نخستین کشتی حمل گاز مایع (LPG) در اسکله شماره 7 این پالایشگاه پهلو گرفت و آماده بارگیری گاز مایع به مقاصد صادراتی شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید