راز کاهش چشمگیر دلارهای ایران در کره جنوبی

چگونه یک میلیارد دلار غیب شد؟/ زخم «دلارزدایی» بر پیکر منابع ارزی ایران

کدخبر: ۵۹۱۸۹۷
اقتصادنیوز: کره جنوبی پس از حدود 5 سال، قرار است هزینه محصولات پتروشیمی و نفتی ایران را بپردازد؛ اما نکته‌ای قابل تامل در این بین وجود دارد: ارزش بدهی این کشور به ایران از 7 میلیارد دلار به 6 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. پرسش اینجاست که چطور 1 میلیارد دلار از این بدهی غیب شده است؟
چگونه یک میلیارد دلار غیب شد؟/ زخم «دلارزدایی» بر پیکر منابع ارزی ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، بیش از 5 سال پیش، زمانی‌که هنوز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، توافق برجام را فسخ نکرده بود، کره جنوبی طبق روال همیشگی، محصولات پتروشیمی و نفتی را از ایران خریداری کرد. به محض اینکه رسانه‌ها از اقدام ترامپ و تحریم جدید ایران خبر دادند، هزینه محصولات نفتی و پتروشیمی ایران که کره جنوبی خریداری کرده بود، در بانک‌های کره‌ای فریز شد.

آن زمان، در ادبیات رسمی رسانه‌ها، گفته می‌شد که رقم این بدهی، 7 میلیارد دلار است؛ اما حالا رسانه‌ها می‌گویند رقمی که قرار است که به عنوان بدهی به ایران پرداخت شود حدود 6 میلیارد دلار است. پرسش اینجاست که چطور این اتفاق رخ داده و رقم بدهی کاهش پیدا کرده است؟

*دلارزدایی 1 میلیارد را غیب کرد!

ماجرا از این قرار است که در ایران، دسترسی به دلار به شکل ساده، فراهم نیست. به همین دلیل بسیاری از معاملات از مسیر سایر ارزها صورت می‌گیرد. در مورد معامله نفتی و پتروشیمی با کره جنوبی هم همین اتفاق رخ داده و معامله از طریق «وون» که ارز رایج کره جنوبی محسوب می‌شود، رخ داده است. اتفاق اصلی این بوده که ارزش وون در مقابل دلار، طی سال‌های گذشته، کاهش پیدا کرده است.

در سال 2018 هر دلار معادل یک هزار و 113 وون بوده؛ اما حالا در سال 2023 هر دلار معادل یک هزار و 330 وون است. این یعنی 7 میلیارد دلار بدهی به دلیل کاهش ارز وونِ کره جنوبی به حدود 5 میلیارد و 800 میلیون دلار تبدیل شده است. حتی اگر 2 الی 3 درصد سود به دلیل نگه داشته شدن این پول طی 5 سال گذشته به آن تعلق بگیرد، باز هم رقم بدهی به حدود 6 میلیارد دلار می‌رسد که فاصله زیادی با 7 میلیارد دلاری دارد که در ابتدا گفته می‌شد. به این ترتیب، می‌توان گفت دلارزدایی باعث شده، 7 میلیارد دلار ایرانی‌ها آب برود و به 6 میلیارد دلار تبدیل شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید