بررسی گزارش مرکز آمار از دخل و خرج خانوار

اختلاف طبقاتی در شهرها کم شد، در روستاها بالا رفت

کدخبر: ۵۹۲۰۴۴
اقتصادنیوز: گزارش اخیر مرکز آمار ایران، کاهش ضریب جینی در مناطق شهری را روایت می‌کند و در عین حال از افرایش نابرابری درآمدی در مناطق روستایی در سال گذشته می گوید.
اختلاف طبقاتی در شهرها کم شد، در روستاها بالا رفت

به گزارش اقتصادنیوز ، مرکز آمار ایران آخرین وضعیت دخل و خرج خانوار را اعلام کرد.  بر اساس این گزارش، متوسط درآمد خانوارهای شهری از 9 میلیون و 300 هزار تومان در سال 1400 به 133 میلیون و 900 هزار تومان در سال گذشته رسید.

طبق داده‌های این گزارش، هزینه خانوارهای شهری نیز از 7 میلیون و 700 هزار تومان در سال 1400به 11 میلیون و 430 هزار تومان در سال گذشته افزایش یافت.

به طور کلی رشد درآمد و هزینه خانوارهای شهری در سال 1401 تقریبا برابر بود و به ترتیب 48.5 و 48.3 درصد رشد کرد.

اما یکی از نکات این گزارش افزایش سهم هزینه خوراکی‌ها از کل هزینه‌های خانوار است که این رشد در سبد هزینه خانوارهای شهری و روستایی لحاظ شد.

بررسی داده‌های مرکز آمار ایران از وضعیت بودجه خانوار در سال 1401 نشان می‌دهد که سهم هزینه خوراکی‌ها از هزینه‌های خانوار برای شهرنشینان از 26.6 درصد به 27.5 درصد و در سبد هزینه خانوارهای روستایی از 39.8 درصد به 41.7 درصد افزایش پیدا کرده است.

رشد درآمد و هزینه روستائیان بیشتر از شهری‌ها

اما اتفاقی که برای روستانشیان رخ داد این بود که هر چند رشد درآمد روستائیان نسبت به رشد درآمد شهرنشینان به روایت آمار در سال گذشته بیشتر بود اما هزینه روستائیان نیز بیشتر از متوسط هزینه خانوارهای شهری رشد کرد. این رشد در تمام دهک‌ها قابل مشاهده است.

نمودار هزینه

در سال 1401 درآمد خانوارهای روستایی به طور متوسط 54.8 درصد رشد کرد و از 5 میلیون و 300 هزار تومان به 8 میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافت.

روستائیان پس‌انداز بیشتری کردند

بر اساس این گزارش، مقایسه داده‌های درآمد و هزینه خانوارهای شهری و روستایی نشان می‌دهد شرایط خانوارهای روستایی به لحاظ پس‌انداز بهتر از خانوارهای شهری بود.

نمودار پس انداز

یکی دیگر از نتایج این گزارش، افزایش اختلاف طبقاتی در بین روستائیان است. البته ضریب جینی (شاخص نابرابری درآمد و ثروت) در مناطق شهری کاهش یافت. این یعنی شکاف طبقاتی در شهرها کمتر شد.

نمودار ضریب جینی

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید