گوشت گوسفندی از سفره مردم دورتر شد

یک‌تازی گوشت قرمز در جدول نرخ تورم موادخوراکی تیرماه!

کدخبر: ۵۹۲۱۰۱
اقتصادنیوز: بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران از شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار در تیر 1402، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور نسبت به ماه قبل 2 درصد افزایش یافته و نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز 39.4 درصد بیشتر شده است. در این میان سهم تورم گروه خوراکی و آشامیدنی در تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه بالاتر بوده است.
یک‌تازی گوشت قرمز در  جدول نرخ تورم موادخوراکی تیرماه!

به گزارش اقتصادنیوز اطلاعات مرکز آمار از 53 قلم کالای خوراکی نشان می‌دهد، کنسرو تن ماهی با رشد 13 درصد بیشترین تورم ماهانه را در میان اقلام خوراکی داشته است. از طرف دیگر اما هندوانه با افتی 24 درصدی بیشترین افت قیمت را رقم زده است. بررسی سالانه کالاها نشان می‌دهد در یک سال منتهی به تیر 1402 بیشترین رشد قیمت در گوشت گوسفند رقم خورده است.

در تورم نقطه به نقطه تیر امسال گوشت گوسفند با نرخ 115 درصد یکه­‌تاز عرصه خوراکی­‌هاست و پس از آن پسته با نرخ 96 درصد قرار دارد. در مقابل اما شاهد کاهش رشد قیمتی در روغن نباتی جامد به میزان منفی 10 درصد هستیم.

قیمت خوراکی

کاهش محبوبیت میوه و صیفی‌جات در تیر 1402

طبق بررسی‌ها به طورکلی روند رشد قیمتی میوه­‌ها در تیرماه 1402 مسیر کاهشی را نسبت به خرداد امسال طی کرده است. پرچم­دار این کاهش قیمت، هندوانه با رشدی منفی 24 درصدی و پس از آن هلو با رشدی منفی 22 درصدی است. در ادامه اگر قیمت میوه­‌ها را با تیرماه 1401 مقایسه کنیم متوجه می‌­شویم که برخی از میوه‌­ها تورمی بیش از 50 درصد را تجربه کرده­‌اند.

به عنوان مثال موز با اینکه نسبت به ماه پیش منفی 8 درصد کاهش قیمتی داشته اما اگر نسبت به ماه مشابه در سال پیشین مقایسه کنیم متوجه رشدی نزدیک به 87 درصد می‌­شویم. این موضوع در مورد پسته هم صدق می‌کند، چراکه قیمت آن نسبت به ماه پیش رشد تقریبا 2 درصدی داشته اما نسبت به تیرماه پارسال 96 درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است.

حذف گوشت گوسفند از سفره دهک­‌های پایین جامعه؟

گوشت گوسفند در رتبه اول، کنسرو ماهی تن در رتبه چهارم و پس از آن گوشت گاو در رتبه پنجم بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه در میان خوراکی­‌ها قرار دارند که به گفته برخی فعالان این صنف، علت آن فاصله زیاد تولید تا مصرف است و ظاهرا واسطه‌ها باعث تنش در بازار و رشد قیمت‌ها می‌شوند.
 

تورم نقطه به نقطه به این مفهوم است که شاخص کل قیمت مصرف­‌کننده در خانوارهای کشور با موقعیت مشابه خود در سال گذشته چه تغییری کرده است. بدین ترتیب باوجود رشد 115 درصدی گوشت گوسفند نسبت به تیرماه 1401، حذف شدن آن از سبد مصرفی دهک­های پایین جامعه امری قابل حدس است. باتوجه به اهمیت تامین نیاز پروتئینی، اتخاذ سیاستی در راستای تأمین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به‌ویژه خانوارهای کم برخوردار بسیار ضروری است.

قیمت خوراکی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید