سرنوشت برنج‌های رسوب‌کرده به کجا رسید؟

قیمت برنج ایرانی مشخص شد

کدخبر: ۵۹۲۶۲۴
رسوب بیش از 500 هزار تن برنج ایرانی در شمال کشور در شرایطی صورت گرفت که سال گذشته بازار رشد عجیب قیمت برنج را تجربه کرد، رشدی که موجب شد تا شاهد کمرنگ شدن سهم برنج ایرانی در سفره‌های کشور باشیم.
قیمت برنج ایرانی مشخص شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، اوایل خردادماه بود که انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران از رسوب این کالای اساسی در شمال کشور خبر داد. مشکلی که وزارت جهاد برای عبور از آن اعلام کرد که تدابیری برای خرید برنج داخلی صورت گرفته است.‌ حال با گذشت دوماه از خبر ایستایی برنج در استان‌های شمالی کشور مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران از خرید 130 هزار تن برنج پرمحصول در این استان خبر داد.

 رسوب بیش از 500 هزار تن برنج ایرانی در شمال کشور در شرایطی صورت گرفت که سال گذشته بازار رشد عجیب قیمت برنج را تجربه کرد، رشدی که موجب شد تا شاهد کمرنگ شدن سهم برنج ایرانی در سفره‌های کشور باشیم. برای رفع این مشکل در سال جاری و با توجه به شرایط به وجود آمده ، وزارت جهادکشاورزی در کنار خرید برنج مازاد کشاورزان، ممنوعیت واردات برنج را نیز اجرایی کرد. بطوری که در حال حاضر شاهد ایستایی 65 هزار تن برنج در گمرکات کشور هستیم که امکان ترخیص آنها تا آخر آبان ماه وجود ندارد. (براساس قانون از شب ٣١ تیر تا آخر آبان ماه با هدف حمایت از تولید داخل امکان ترخیص برنج وجود ندارد و با این شرایط برنج‌هایی که پس از این تاریخ در گمرک اظهار می‌شوند تا پایان آبان‌ماه امکان ترخیص نخواهند داشت) این قانون سال گذشته به منظور کنترل بازار اجرایی نشد که این امر موجب شد تا بازار با انباشت برنج‌های داخلی مواجه شود.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران در راستای سیاست‌های حمایتی دولت از کشاورزان و با گذشت یک هفته از آغاز خرید برنج در استان مازندران، تاکنون ۱۳۲ تن برنج شیرودی از شالیکاران مازندرانی خریداری شده و  تاکنون قرارداد تحویل ۶ هزار و ۲۰۰ تن برنج پرمحصول با شالیکوبی‌ها و تشکل‌های صنفی استان امضا شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران با اشاره به خرید انواع برنج پرمحصول در این طرح افزود: نرخ جدید خرید انواع برنج براساس حداکثر ۸ درصد شکستگی از قرار هر کیلوگرم برای برنج‌های ندا ۳۵هزار و ۳۰۰ تومان و شیرودی ۴۰هزار و ۵۰۰تومان و فجر ۴۶هزار و ۶۵۰تومان در بسته‌بندی‌های ۱۰کیلویی تعیین شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید