کاهش صفوف فروش و عرضه سهام

زور‌آزمایی سیگنال‌های مثبت در برابر فضای رکودی/ پیش بینی بازار سهام امروز 4 شهریور

کدخبر: ۵۹۴۱۱۰
اقتصادنیوز: بورس تهران روز چهارشنبه هفته پیش را با رشد شاخص‌های آماری تا انتهای معاملات پشت سر گذاشت. تداوم رکود معاملاتی و کاهش مالکیت حقیقی با وجود رشد شاخص‌‌های آماری نشان دهنده نیاز مبرم بازار سهام به سیگنال‌های مثبت قدرتمند، برای تغییر روند نزولی این روز‌ها دارد.
زور‌آزمایی سیگنال‌های مثبت در برابر فضای رکودی/ پیش بینی بازار سهام امروز 4 شهریور

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد رشد تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت افزایش تراز شاخص کل بود. بازدهی بهتر شاخص هم‌وزن به نسبت شاخص کل در روز چهارشنبه که شاخص‌های سهامی رشد اندکی را نیز تجربه می‌کردند با وجود بازدهی ضعیف‌تر شاخص هم‌وزن در روز‌های قبل از آن به ثبت رسیده است. در معاملات روز چهار‌شنبه شاخص کل بورس تهران 43 صدم درصد و شاخص هم‌وزن 70 صدم درصد رشد تراز داشتند.

دیروز شاخص‌های فرابورسی تماماً سبز پوش بودند. شکاف بین بازدهی شاخص کل و شاخص هم‌وزن که در روز‌های معاملاتی قبل از سه‌شنبه کاهش یافته بود؛ روز سه‌شنبه و چهارشنبه افزایش زیادی داشت. در بین شاخص‌های اصلی فرابورس ایران، شاخص بازار اول فرابورس با ثبت 1.22 درصد رشد تراز در معاملات چهارشنبه، بیشترین بازدهی را به ثبت رساند.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت استخراج کانه‌های فلزی با 14.9 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت فرآورده‌های نفتی با 9 میلیارد تومان و صنعت قند و شکر با 5.7 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 40.7 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت محصولات شیمیایی با 33 میلیارد تومان و صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با 21.9 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

ارزش معاملات خرد بازار سهام، دیروز را نیز در سطح 3 همتی پشت سرگذاشت. در این روز‌ها این‌طور به نظر می‌رسد که ارزش معاملات خرد در کانال 3 همتی تثبیت شده است. همچنان اصلی‌ترین روش شناسایی تغییر روند شاخص‌های سهامی تغییرات ارزش معاملات خرد است که با شروع روندی جدید، رشد قابل توجهی خواهد داشت.

خروج جریان پول حقیقی از سهام در معاملات روز چهارشنبه به چهاردهمین روز معاملاتی پی‌ در ‌پی رسید. با وجود کاهش شدید جریان پول حقیقی به وسیله افت ارزش معاملات خرد در روز انتهایی هفته قبل، این هفته شدت کاهش مالکیت حقیقی بازار افزایش یافته بود و در روز سه‌شنبه با ثبت 701 میلیارد تومان به بالاترین سطح هفته قبل رسیده است. روز چهارشنبه نیز خروج جریان پول حقیقی با شدت کمتری تداوم داشت. روز چهارشنبه ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت با بیش از 100 درصد افزایش به 399 میلیارد تومان رسید.

روز سه‌شنبه هفته گذشته ارزش صف‌های خرید سهامی با 30 درصد افزایش به 91 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های خرید سهام در معاملات چهارشنبه با 100 درصد رشد، 182 میلیارد تومان بود. از سوی دیگر نیز ارزش صفوف فروش سهام که مدتی است در سطح 600 میلیارد تومانی قرار دارد؛ برای روز چهارشنبه ‌تا 500 میلیارد تومان کاهش یافت.

یکی دیگر از تغییرات داده‌ای معاملات دیروز تغییرات سهم نماد‌های مثبت و منفی از نماد‌های قابل معامله بازار سهام بود. روز دوشنبه با رشد اندک شاخص‌های سهامی، 34 درصد بیازار مثبت بودند و 66 درصد مابقی قرمز پوش شدند. روز سه‌شنبه اما با افت تراز شاخص‌های سهامی سهم نماد‌های منفی از بازار به 85 درصد رسید. با این حال رشد شاخص‌های سهامی روز چهارشنبه، سهم نماد‌های منفی را تا 25 درصد کاهش داد و 75 درصد نماد‌ها سبزپوش بودند.

متوسط سرانه خرید و فروش هر کد حقیقی که در روز سه‌شنبه به بیشترین میزان شکاف چند روز اخیر رسیده بود؛ مطابق پیش‌بینی‌ها در معاملات چهارشنبه هم‌گرایی شدیدی را تجربه کردند. روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی رشد داشت و از 20 میلیون تومان به سطح 21.9 میلیون تومان رسید و سرانه فروش هر کد حقیقی نیز با افت 2.8 میلیون تومانی به سطح 24.7 میلیون تومان بازگشت.

پیش بینی بورس شنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ بازار سهام در اولین هفته معاملاتی شهریور ماه با سیگنال‌های مثبتی به استقبال تبادل سهام می‌رود. از خبر‌های مثبت قبل از شروع هفته جاری می‌توان به عضویت ایران در بریکس، جلسه تعیین و تکلیف تغییرات نرخ خوراک صنایع و بسته حمایتی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه نام‌ برد. از سوی دیگر احتمال افت قیمت دلار در بازار آزاد می‌‌تواند منفی‌ترین سیگنال بازار سهام به شمار رود.

مسئله قابل توجه برای پرهیز از رفتار هیجانی در معاملات سهامی امروز را می‌‌توان حال خراب این روز‌های بازار سهام عنوان کرد. معامله‌گران باید دقت داشته باشند که تغییر روند شاخص‌های آماری و شروع مسیر صعودی شاخص کل نیازمند کاهش رکود معاملاتی این روز‌های بازار است. احتمال اینکه تحلیل‌های یک‌طرفه موجب اسیر شدن در رکود معاملاتی بازار سهام توسط معامله‌گران هیجانی به شدت بالا رفته است. به همین دلیل توصیه می‌شود تا افزایش چند پله‌ای ارزش معاملات خرد، معامله‌گران بااحتیاط بالایی عمل کنند.  

با این منوال پیش بینی می‌شود که بورس تهران معاملات امروز را با افزایش ارزش معاملات خرد تا سطح 4 همتی به پایان برساند. خروج جریان پول حقیقی احتمالاً متوقف شود و ارزش صفوف خرید که در روز چهارشنبه کمتر از 200 میلیارد تومان بود؛ افزایش خواهد داشت و ارزش صفوف فروش نیز تا سطح 400 میلیارد تومانی کاهش داشته باشد.

در میان شاخص‌های اصلی بازار سهام نیز احتمالاً روند نیمه اول معاملات با رشد تراز قوی‌تر شاخص هم‌وزن همراه خواهد بود و در انتهای نیمه دوم از شیب صعودی شاخص‌های اصلی کاسته خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید