نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 5 شهریور

ایران و بانک جهانی هزار طرح مشترک در 4 استان اجرا می‌کنند

کدخبر: ۵۹۴۴۹۰
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
ایران و بانک جهانی هزار طرح مشترک در 4 استان اجرا می‌کنند

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

پنجم شهریور 1353؛ جست‌وجوی آب برای تهران در نقاط مختلف آغاز شد

کارشناسان برای تغییر مسیر بعضی از رودخانه‌ها به طرف تهران، مطالعه می‌کنند. وزارت نیرو مقدمات تهیه یک طرح جامع آب را برای تهران فراهم می‌کند و کارشناسان آب از قزوین تا گرمسار و حتی استان مازندران را زیرپا می‌گذارند تا از هر کجا ممکن است آب بیشتری به تهران منتقل کنند.

در طرح جامع آب تهران به دقت وضعیت آب‌های سطح الارضی بارندگی‌های سالانه که اطلاعات آن کم و بیش تهیه شده است و موجودی آب‌های تحت‌الارضی منابع آهکی مورد مطالعه و بررسی قرار خواهند گرفت.

کارشناسان وزارت نیرو از رودخانه «فررود» در قزوین تا «حیله رود» گرمسار و امکانات انتقال آب‌های این منطقه را به تهران مطالعه خواهند کرد.

در استان مازندران وضع رودخانه‌هایی مانند رودخانه چالوس و حتی در منطقه‌ای مانند شاهرود، وضع رودخانه شاهرود دقیقا مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند برای انتقال آب رودخانه‌های شاهرود و حتی رودخانه چالوس به رودخانه کرج راه‌هایی وجود داشته باشد و در صورت لزوم با حفر کانال و یا آب‌هایی سطحی آب این رودخانه‌ها به تهران منتقل شود.

پنجم شهریور 1363؛ بخشنامه مهندس موسوی برای ایجاد اطمینان جهت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

در پی رهنمودهای مهم امام امت در دیدار هیات دولت با ایشان از سوی آقای مهندس میرحسین موسوی، نخست‌وزیر بخشنامه‌ای خطاب به کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور صادر شد. متن بخشنامه به این شرح است:

باتوجه به رهنمودهایی که در سخنان محبت‌آمیز مقام معظم رهبری در ملاقات امروز (دیروز) به هیات دولت داده شد و از آنجا که دولت خدمتگزار مقلد امام است و لازم است با تمام توان به عنوان قطره‌ای کوچک از اقیانوس عظیم ملت عظیم‌الشان ایران چشم به دستورات رهبری پیامبرگونه انقلاب داشته باشند، لذا تذکرات ذیل به کلیه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود. لازم است در خط مشی و برنامه‌های جاری و آتی خود مورد توجه دقیق قرار دهند.

1- مسوولین دستگاه‌ها به صورت دقیق و منظم، اما به دور از غلو و اغراق فعالیت‌های خود را در معرض افکار مردم قرار دهند و از اینکه آنها را متهم به ریاکاری نمایند نهراسند و مطمئن باشند که اخبار کارهای انجام شده مردم مومن کشورمان را خوشحال و دشمنان جمهوری اسلامی را مایوس خواهد ساخت.

2- روند ایجاد اطمینان جهت سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در چارچوب ضوابط اسلامی تسریع گردد و از تغییرات پی در پی و کوتاه‌مدت در ضوابط حاکم که منجر به کاهش اطمینان در سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود، اکیدا پرهیز شود.

3- تدابیر لازم برای تجهیز نقدینگی بخش خصوصی در جهت انجام فعالیت‌های انتفاعی، تولیدی و عمرانی اتخاذ گردد.

4- مسوولین دستگاه‌ها تاکیدات مکرر حضرت امام در مورد محرومین را نصب‌العین خود قرار داده و هر چه بیشتر موجبات رفاه حال آنان را در موارد مختلف، توزیع کالا و مصرف فراهم آورند.

پنجم شهریور 1373؛ آغاز عملیات اجرایی پروژه بزرگ انتقال آب زاینده رود به یزد

با حضور آقای حبیبی، معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران عملیات اجرایی طرح انتقال آب از زاینده‌رود به یزد که یکی از طرح‌های عظیم پس از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، آغاز شد.

با اجرای این طرح سالانه 78 میلیون مترمکعب آب از محل آبگیر سد «چم آسمان» واقع در 55 کیلومتری جنوب غربی اصفهان به یزد منتقل می‌شود.

میزان آب‌دهی این طرح سه مترمکعب آب در ثانیه و طول مسیر انتقال 335 کیلومتر با لوله‌های فولادی اسپیرال خواهد بود.

براساس این گزارش, هزینه اجرای این طرح که بیش از 95 درصد نیازهای اجرایی آن در داخل تامین می‌شود در طول برنامه پنجساله دوم بیش از 30 میلیارد ریال اعلام شده که حدود 50 میلیارد ریال آن توسط مردم استان تامین خواهد شد.

پنجم شهریور 1383؛ ایران و بانک‌ جهانی یک هزار طرح مشترک در 4 استان کشور اجرا می‌کنند

معاون امور اجتماعی و شوراهای وزارت کشور گفت: یک هزار طرح مشترک ایران و بانک جهانی در استان‌های تهران، همدان، خراسان و خوزستان اجرا می‌شود.

اشرف بروجردی افزود: این طرح با اعتبار 150 مییون دلاری بانک جهانی و 50 میلیون دلار اعتبار از سوی جمهوری اسلامی ایران به منظور بهبود وضعیت روستاهای کشور در مدت پنج سال اجرا خواهد شد.

وی یادآور شد که دولت در سال جاری برای اجرای این طرح سه میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار اختصاص داده است.

ترخیص خودروهای وارداتی آغاز شد

تعرفه واردات 130 درصدی خودرو روز گذشته به گمرک کشور ابلاغ شده و واردات خودرو آغاز شده است.

دکتر کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران گفت: از دو روز گذشته تاکنون سه خودرو با پرداخت تعرفه گمرکی ترخیص شده‌اند و از این پس واردات خودرو با پرداخت این تعرفه بلامانع است. وی افزود: از دو روز گذشته تاکنون سه خودرو با پرداخت تعرفه گمرکی ترخیص شده‌اند. وی ادامه داد: نرخ تعرفه واردات خودرو تصاعدی خواهد بود به این معنی که به لحاظ حجم و قدرت موتور افزایش می‌یابد.

تایید خصوصی‌سازی و دولت کوچک

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای دولت، کوچک کردن دولت و خصوصی‌سازی را تایید کردند اما خاطرنشان ساختند: نوآوری نظام جمهوری اسلامی است که در همه زمینه‌ها توسعه و عدالت را در کنار یکدیگر دنبال می‌کند و این سیاست اصلی باید در همه برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مورد توجه کامل قرار داشته باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ثبات سیاست‌های کلی را زمینه‌ساز استمرار حرکت رو به جلوی کشور خواندند و افزودند: با گذشت زمان نیروهای پرنشاط و مبتکر با تلاش و تحرک و دیدگاه‌های جدید خود، ایران را به سمت رونق و پیشرفت بیشتر حرکت خواهند کرد اما همه این فعالیت‌ها فقط در چارچوب ایشان با تاکید بر ضرورت پرهیز از زیرسوال بردن خدمات دولت افزودند: نقد و بررسی ایرادی ندارد و کمبودها قابل انکار نیست اما مطبوعات و تریبون‌های دیگر نباید با بی‌انصافی خدمات و تلاش‌های ارزنده دولت را زیرسوال ببرند.

پنجم شهریور 1393؛ هماهنگ‌ترین تیم اقتصادی را داریم / رئیس‌جمهور شخصا اقتصاد را اداره می‌کند

مسعود نیلی، مشاور ارشد اقتصادی رئیس گفت: با تشکیل دولت، یکی از مسائلی که برای آقای رئیس‌جمهور اولویت زیادی داشت. مسائل اقتصادی بود: شاید بخشی از توجه به این موضوع را بتوان به مشکلات و دشواری‌های خیلی زیاد در حوزه اقتصاد در مقطع شروع به کار دولت نسبت داد.

ایشان قبل از مراسم تحلیف هم جلساتی برای شناخت مشکلات اقتصادی کشور برگزار می‌کردند. اما بعد از تشکیل دولت، به طور ثابت در هر هفته دو جلسه و هر جلسه بین سه تا چهار ساعت از سوی رئیس‌جمهور تشکیل شد.

در این جلسات، ایشان معاون اول رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی دولت (وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس دفتر رئیس‌جمهور) و مشاوران حضور دارند.

نیلی افزود: ستاد هماهنگی اقتصادی همان‌طور که از اسمش پیداست، مسائل اقتصادی را بررسی می‌کند. اما از آنجایی که در دولت‌های قبل که یکی از ضعف‌های عمده، ناهماهنگی دستگاه‌های اقتصادی دولت بوده، این ستاد، هماهنگی را در عنوان خود قرار داده تا هماهنگ‌کننده تیم اقتصادی دولت نیز باشد.

بنابراین، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت هم در سطح رویکردهایی که شخص رئیس جمهور یا معاون اول به مسائل دارند و هم در سطح لایه سه دستگاه اصلی سیاست‌گذار اقتصادی، نقش خیلی موثری در هماهنگی و جهت دادن ایفا کرده است.

مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور اعلام کرد: من با اطمینان می‌گویم در حوزه موضوعات اقتصاد خرد که حوزه‌های بخشی است شاید نظرات متفاوت وجود داشته باشد اما در مسائل کلان هم‌اکنون در تیم اقتصادی دولت اختلاف‌نظری وجود ندارد.

اصلاح بازار انرژی در فاز سوم هدفمندی

سمینار هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح بازار انرژی عصر روز دوشنبه با حضور جمعی از تصمیم‌گیران، دانشگاهیان و قانونگذارن در موسسه آموزش و پژوهش در مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار شد.

مسعود نیلی با اشاره به سناریوهای تعیین قیمت انرژی در فاز بعدی هدفمندی افزود: صاحب‌نظرانی که در این سمینار حضور یافته‌اند، سه راهبرد را برای چگونگی محاسبه قیمت انرژی ارائه داده‌اند. نخست اینکه اصلاح قیمت‌ها به صورت دفعی باشد و ما به یکباره قیمت‌ها را به سطح خوب خلیج‌فارس برسانیم و مدل‌ سال 89 را اجراکنیم و روی این متمرکز شویم که اثر این اصلاح قیمت دفعی بر سطح رفاهی مردم تدریجی باشد. اگر قیمت انرژی به صورت دفعی اصلاح شود و در گام نخست دولت به دنبال آزادسازی صد درصدی آن باشد، قیمت ارز موضوعیت پیدا می‌کند و قیمت این حامل انرژی نسبت به قیمت تغییرات ارز متناسب خواهد بود.

وی تاکید کرد: راهبرد بعدی این است که باتوجه به تغییرات تورم ماهانه، قیمت انرژی را در ابتدای هر ماه اعلام کرده و در عرض چند ماه قیمت‌ها را واقعی کنیم.

راهبرد سوم هم اینکه مانند ابتدای امسال قیمت را درصدی افزایش دهیم و آن را به صورت تدریجی به سطح قیمت‌های جهانی برسانیم.

وی با اشاره به انتقادات صورت گرفته به اصلاح تدریجی قیمت انرژی و روش اجرای فاز دوم هدفمندی افزود: ایرادی که به اصلاح قیمت تدریجی حال‌های انرژی گرفته می‌شود، لزوما وارد نیست. اینکه می‌گویند افزایش تدریجی قیمت حامل‌ها منجر به تغییر رفتار نمی‌شود، نتیجه‌گیری صحیحی نیست. اصلاح تدریجی قیمت‌ها قاعدتا به تغییر رفتار منجر خواهد شد اگر تعهد به استمرار آن وجود داشته باشد.

«برگشت کاربری» زمین‌های دولتی

شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، در جریان بازنگری مصوبه هشت بندی دولت قبل که به تغییر ضوابط ساخت و ساز در چهار پهنه طرح تفصیلی پرداخته بود، در راستای یکسان‌سازی سقف جمعیت‌پذیری طرح تفصیلی و جامع و جلوگیری از بارگذاری اضافه جمعیتی ناشی از این مصوبه دو بند از مصوبه را حذف و سایر بندهای مصوبه را مورد تعدیل و اصلاح قرار داد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: براساس تصمیم شورای عالی شهرسازی و مدیران شهری کاربردی زمین‌های دولتی که در قالب این مصوبه به کاربری مسکونی و خدماتی تغییر پیدا کرده بود، ابطال شد.

علاوه بر این ساخت و ساز در باغات به هم پیوسته شه که براساس این مصوبه با 30 درصد سطح اشتغال و 4 طبقه تراکم مجاز شناخته شده بود، لغو شد.

علیرضا نادری، معاون شهردار تهران ادامه داد: براساس بند اول این مصوبه تمامی پهنه‌های R111 به R112 (دو طبقه به سه طبقه) تبدیل می‌شدند اما با اصلاحات صورت گرفته این مصوبه فقط شامل زمین‌هایی خواهد شد که اندازه قطعه حداقل 150 مترمربع و عرض گذر آنها 8 متر باشد. براساس بند دو این مصوبه تمامی پهنه‌های R112 و R121 به R122 (تمامی املاک سه و چهار طبقه به پنج طبقه) تبدیل می‌شدند اما با بازبینی این بند، این امکان در شمال محور انقلاب به قطعات بیش از 250 مترمربع با عرض گذر 12 متر و در جنوب محوصر انقلاب به قطعاتی با 200 مترمربع مساحت و 10 متر عرض گذر واگذار می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید