دولت سیردهم رشد تورم را هم دستاورد می داند

کدخبر: ۵۹۴۵۶۶
اقتصادنیوز: صولت مرتضوی، ‌وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اظهارنظری عجیب و غریب عنوان کرده که «کارگران خودشان دست به چانه‌زنی با کارفرماها بزنند تا دستمزد بیشتری بگیرند!»
 دولت سیردهم رشد تورم را هم دستاورد می داند

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه اعتماد در این باره نوشت:ناصر چمنی، فعال کارگری و نماینده سابق کارگران در جلسه شورای عالی کار در این باره  گفت: اینکه چرا دستمزدها با تورم موجود همخوانی ندارد، سوالی است که پاسخ آن را باید دولتمردان بدهند، اما بزرگ‌ترین دغدغه کارگران اصلاح دستمزدهاست و به همین منظور هم نمایندگان کارگری هم درخواست ترمیم دستمزدها را به شورای عالی کار دادند، اما دولت از پذیرش آن امتناع کرد.

چمنی تصریح کرد: در همسایگی ما کشورهایی هستند که فاقد منابع نفت و گاز هم هستند و بزرگ‌ترین درآمدشان از صنعت توریست است، مثل کشور ترکیه اما دولت این کشور نسبت به میزان تورمی که در سال رخ می‌دهد چندین بار در سال دستمزدها را ترمیم می‌کند، این در حالی است که در ایران دستمزدها تنها یک‌بار در سال افزایش پیدا می‌کند و ماده 31 قانون کار را به راحتی در روز زیر پای‌شان می‌گذارند.

 

چرا هیچ کدام از شعارهای پیش از انتخابات عملی نشد؟

این فعال کارگری با بیان اینکه میزان تورمی که از سوی نهادهای دولتی اعلام می‌شود کمتر از تورم موجود در کشور است، گفت: در صورتی هم که بخواهیم میزان تورم اعلامی از سوی دولت را بپذیریم چرا باید با وجود تورم 47.5 درصدی دستمزدها 27 درصد افزایش پیدا کند؟ دولت سیزدهم و رییس‌جمهور باید پاسخ دهد که چرا جامعه باید اینقدر فقیر شده باشد؟

چمنی خاطرنشان کرد: این دولت برخلاف شعارهایی که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد رفاه اجتماعی و جامعه کارگری و ... می‌داد نه تنها هیچ کدام را عملیاتی نکرد، بلکه اوضاع اقتصادی بدتر از قبل هم شد و دیدیم زمانی که زورشان به دانه درشت‌هایی که دلارهای کلان را برای واردات کالاهای اساسی گرفته بودند، نرسید جراحی اقتصادی را مطرح کردند و با اجرای آن باعث این میزان تورم بالا در بخش خوراکی‌ها شدند.

آیا افزایش تورم را هم دستاورد دولت به شمار می‌آورند؟

این فعال حوزه کارگری ادامه داد: امروز جامعه کارگری در بدترین شرایط ممکن زندگی خود را می‌گذراند و متاسفانه 50 درصد جامعه که قشر کارگر هستند کم‌کم به سوء‌تغذیه و بیماری‌های مختلف دچار می‌شوند و دیگر مانند گذشته کالری و پروتئین لازم را دریافت نمی‌کنند. سوال این است که مگر می‌شود دولتمردان از قیمت گوشت و مرغ و اجاره‌بهای مسکن بی‌اطلاع باشند؟

چمنی ادامه داد: اینکه مجموع افزایش دستمزد امسال و سال گذشته را 87 درصد اعلام و آن را دستاورد دولت می‌دانند اصلا درست نیست، چراکه این اقدام دستاورد دولت محسوب نمی‌شود و تنها قانون اجرا شده است و آقایان نباید اعداد را جمع ببندند و مجموع آن را اعلام کنند، ضمن آنکه اگر دستمزدها سال گذشته 57 درصد رشد داشت به این دلیل بود که دولت قصد داشت ارز ترجیحی را حذف کند.

او افزود: در 8 سال گذشته هم غیر از دو سال همواره میزان تورم بیشتر از دستمزدها بوده اما در آن دو سالی هم که رشد دستمزدها بیشتر از تورم بود، دولت روحانی آن را دستاورد خود اعلام نکرد و سوال این است که رشد تورم را هم دستاورد دولت به شمار می‌آورند یا خیر.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید