گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد؛

تب بالای تورم در چله تابستان 1402/ چهار استان در وضعیت سخت

کدخبر: ۵۹۴۶۵۰
اقتصادنیوز: تورم ماهانه مرداد در کشور افزایش یافته، به طوری که این نرخ در چهار استان به بیش از 3 درصد رسیده است. این در حالی است که در تیر، تورم ماهانه همه استان‌ها کمتر از 3 درصد به ثبت رسیده بود.
تب بالای تورم در چله تابستان 1402/ چهار استان در وضعیت سخت

به گزارش اقتصادنیوز ، مرکز آمار ایران بالاخره بعد از پنج روز تأخیر گزارش مربوط به تورم مرداد 1402 را منتشر کرد؛ آماری که در روزهای اخیر نه‌تنها در وبسایت این مرکز منتشر نشده بود و در نهایت با تأخیری بی‌سابقه همراه شد، بلکه در رویه‌ای سؤال‌برانگیز، دو روز قبل به طور اختصاصی در یک رسانه اصولگرای حامی دولت منتشر شد.

آنطور که اکوایران گزارش داده است، در بررسی داده‌های مرکز آمار ایران، به نظر می‌رسد ثباتی که تصور می‌شد در خرداد و تیر به  شاخص تورم  ماهانه بازگشته، دوام چندانی نداشته و این شاخص با سرعت بیشتری نسبت به قبل در مرداد امسال افزایش یافته است؛ به طوری که  تورم ماهانه  کل کشور در مرداد 1402 معادل 2.4 درصد شناسایی شده است.

تورم ماهانه  نشان می‌دهد قیمت یک سبد مشخص از کالا و خدمات در یک ماه چقدر نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.

از میان استان‌های کشور، 16 استان تورم ماهانه‌ای را در مرداد سال جاری تجربه کرده‌اند که از میانگین کشوری بالاتر است اما این نرخ برای استان‌های کرمان، کرمانشاه، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد به بیش از 3 درصد رسیده است. این اتفاق در حالی رخ داده که در تیر  تورم ماهانه  هیچ استانی به 3 درصد نرسیده بود. 

تب بالای تورم

نرخ تورم ماهانه نشان می‌دهد که قیمت یک سبد یکسان از کالا و خدمات در هر ماه چقدر نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. به نظر می‌رسد دمای قیمت سبد مصرفی مردم در استان‌های کشور همسو با گرمای طاقت‌فرسای مرداد امسال بالا رفته و تورم ماهانه کل کشور را به 2.4 درصد رسانده است.

این در حالی است که  تورم ماهانه  برای دو ماه خرداد و تیر امسال معادل 2 درصد ثبت شده که نشان می‌دهد در نیمه تابستان امسال سرعت افزایش قیمت‌ها بیشتر شده است.

تورم

کورس تورمی بین چهار استان در مرداد امسال

از میان 31 استان کشور، 16 استان تورمی بیش از میانگین کشوری را تجربه کرده‌اند و تورم ماهانه سه استان بیش از 3 درصد برآورد شده است. برای مثال، بالاترین نرخ تورم ماهانه به نام استان‌های کرمان و کرمانشاه ثبت شده که معادل 3.5 درصد است. این نرخ برای استان کرمانشاه در تیرماه برابر با یک درصد بود و نشان می‌دهد که در این استان، نرخ تورم ماهانه مرداد نسبت به تیر 2.5 واحد درصد افزایش یافته است.

دومین تورم بالای ثبت‌شده در مرداد 1402 در میان استان‌های کشور مربوط به اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد است که نرخی معادل 3.4 درصد را ثبت کرده‌اند. استان اصفهان در تیرماه نیز بالاترین تورم ماهانه را میان استان‌ها داشت.

برابری تورم ماهانه تهرانی‌ها با میانگین کشوری

خانوارهای ساکن در استان‌های یزد و کردستان در مرداد امسال 3 درصد بیشتر از تیر برای خرید اقلام یکسان متحمل هزینه شده‌اند. تورم ماهانه پایتخت‌نشینان نیز در مرداد امسال به التهاب افتاده و از 1.8 درصد در تیر به 2.4 درصد در مرداد رسیده است. به عبارت دیگر، تهرانی‌ها در مرداد امسال 2.4 درصد بیشتر از تیر برای خرید یک سبد یکسان از کالا و خدمات هزینه کرده‌اند.

تورم ماهانه شش استان همدان، قزوین، گلستان، زنجان، قم و سیستان و بلوچستان در مرداد کمتر از 2 درصد ثبت شده و هرمزگان تنها استانی است که با ثبت رقم 0.6 درصد، تورمی کمتر از یک درصد را تجربه کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید