بررسی معاملات این هفته بازار سهام

واکنش‌ها به سطح حمایتی جدید/ اسارت معاملات در رکود به پایان می‌رسد؟

کدخبر: ۵۹۵۱۶۵
اقتصادنیوز: بورس تهران در جریان معاملات اولین هفته شهریور ماه با افزایش تراز شاخص‌های سهامی مواجه شد اما ارزش معاملات خرد، همچنان از بند رکود رها نشده و روند صعودی شاخص‌ها به کندی پیش می‌رود.
واکنش‌ها به سطح حمایتی جدید/ اسارت معاملات در رکود به پایان می‌رسد؟

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام هفته اول شهریور ماه با تغییر روند شاخص‌های سهامی و تغییر برآیند جریان پول حقیقی همراه بود. در انتهای هفته آخر مرداد ماه، خبر‌های حمایتی و سیگنال‌های مثبتی به بازار سهام القا شد. خبر درمانی بازار سهام موجب شد تا شرایط رکودی وخیم معاملات اندکی تغییر یابد و طلسم چهارده روزه خروج پول حقیقی از معاملات شکسته شود اما شوک مثبت خبر‌ها به معاملات طی سه روز تخلیه شد.

عدم رشد ارزش معاملات خرد تا سطوح بالای 8 همت و تثبیت آن در مدار 6 همتی با پایان یافتن معاملات روز چهارشنبه باعث شد تا شاخص‌های اصلی بازار سهام، همچون شاخص کل بورس تهران، روند صعودی ضعیفی را در این هفته تجربه کنند. در انتهای هفته گذشته تحلیل‌گران بر این باور بودند که اصلاح نرخ خوراک به عنوان اصلی‌ترین عامل ریزش بازار سهام در اردیبهشت ماه امسال بود؛ موجب شروع یک روند صعودی شود. با این حال، معاملات سهامی این هفته نشان داد که اعتماد فعالان بازار سهام به سیاست‌گذاری‌ها جلب نشده و همچنان زیان به بار آمده از طریق مصوبه اردیبهشت ماه موجب ترس از معامله می‌شود.

بورس تهران در روز ابتدای این هفته شاهد ورود پول حقیقی به سهام و خروج از صندوق‌های درآمد ثابت بود که در روز یکشنبه نیز تکرار شد. ارزش معاملات خرد نیز روز که چهارشنبه یکم شهریور ماه در تراز 3 همتی قرار داشت؛ تا روز یکشنبه به سطح 7 همتی رسید. روز دوشنبه و سه‌شنبه این هفته برایند جریان پول حقیقی از سهام منفی شد و تراز ارزش معاملات خرد تا به سطح 6 همتی بازگشت و این معیار در روز چهارشنبه در این سطح تثبیت شد. تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته قبل یک میلیون و 946 هزار واحد بسته شد و در روز انتهایی این هفته با گذر از سطح 2 میلیون و 100 هزار واحدی، بازدهی 8.12 درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز در این هفته 6.4 درصد رشد تراز یافت. 

نمودار اقتصادنیوز

شرایط بازار سهام؛ قبل از آغاز دومین هفته معاملاتی شهریورماه

بورس تهران هفته دوم شهریور ماه را با سطح حمایتی 2 میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل و سطح حمایتی 710 هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. در صورتی که روز شنبه 11 شهریورماه، شاخص‌های سهامی با افت تراز مواجه شوند؛ هفته دوم شهریور ماه از رشد تراز قابل توجه شاخص‌های سهامی محروم می‌شود اما با ثبت رشد تراز در روز ابتدایی، احتمال گذر از سطح 2 میلیون و 200 هزار واحدی شاخص کل و تراز 730 هزار واحدی هم‌وزن افزایش می‌یابد.

در هفته اول معاملاتی شهریور ماه شاهد روند صعودی و رکودی شاخص های اصلی بودیم که معمولاً این پدیده نادر است. بازار سهام در روند‌های اخیر با شروع روند صعودی، پس از رکود معاملاتی سنگین، به سرعت در صفوف خرید سهام قفل می‌شد و ارزش معاملات خرد رشد می‌کرد.

با این تفاسیر، همچنان اصلی‌ترین سیگنال برای تشخیص آغاز روند صعودی قدرتمند شاخص‌های سهامی جهش ارزش معاملات خرد است. بورس تهران با توجه به یک‌طرفه بودن معاملات، به سرعت درگیر رونق و رکود شده و در صفوف خرید و فروش قفل می‌شود. به همین دلیل نیز روند‌های شاخص‌های اصلی با شیب بالایی مواجه می‌شوند و رشد‌های 40 درصدی شاخص‌ها طی دو ماه اتفاق می‌افتد و در یک ماه شاهد اصلاحی سنگین می‌شویم. تا زمانی که ارزش معاملات خرد از سطح 8 همتی فراتر نرود؛ امکان تجربه بازاری سودمند وجود ندارد و در صورت تداوم روند صعودی، رشد شاخص‌های سهامی با نوسانات منفی و مثبت ضعیف و برآیند مثبت اندک همراه خواهد بود.

نمودار اقتصادنیوز2

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید