با عرضه ۵۰ میلیارد دلار سهام آرامکو؛

عرضه بزرگترین سهام تاریخ

کدخبر: ۵۹۵۶۲۰
اقتصادنیوز: شرکت آرامکوی سعودی در حال بررسی فروش ۵۰ میلیارد دلار سهام است. اگر این کشور، این فروش سهام را انجام دهد، بزرگترین فروش سهام در تاریخ خواهد بود.
عرضه بزرگترین سهام تاریخ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از مقامات سعودی و سایر منابع آگاه نوشت: شرکت آرامکوی سعودی در حال بررسی فروش ۵۰ میلیارد دلار سهام است. اگر این کشور، این فروش سهام را انجام دهد، بزرگترین فروش سهام در تاریخ خواهد بود.

فروش سهام در بازار سهام عربستان سعودی (تداول) میزبانی خواهد شد. آرامکو پس از دریافت مشاوره‌های چند ماهه، به این تصمیم رسید تا از چالش‌های قانونی احتمالی که ممکن است با عرضه در یک بورس خارجی ایجاد شود، مصون بماند.

به گفته چند منبع آگاه، عربستان سعودی ممکن است پیش از پایان سال میلادی جاری، میزبان این فروش شود اما تصمیم نهایی درباره عرضه، هنوز گرفته نشده است.

برای اولین بار نیست که غول نفتی آرامکو تصمیم می‌گیرد سهام خود را در بورس عرضه کند اما بعدا، از عرضه منصرف می‌شود یا حداقل میزان عرضه خود را از برنامه‌های بلندپروازانه‌ای که داشته است، کمتر می‌کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، سال‌ها قبل، شهرت خود را روی عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو در بازار سهام نیویورک، گرو گذاشت اما بدبینی نسبت به ارزش واقعی سهام این شرکت و ریسک‌های مربوط به حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، قانون عدالت علیه حامیان تروریسم و عدم تمایل عربستان سعودی برای شفافیت در خصوص تولید، صادرات، ذخایر و ظرفیت آرامکو، مانع از آن شد که این شرکت برنامه مذکور را دنبال کرد و در عوض، در ۱۱ دسامبر سال ۲۰۱۹، عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو در بازار تداول انجام شد و مبادله ۱.۵ درصد از سهام این شرکت آغاز شد که کمتر از پنج درصد وعده داده شده از سوی محمد بن سلمان بود اما همچنان عرضه اولیه بزرگی بود که ۲۵.۶ میلیارد دلار فروش داشت و برای این کشور رکوردی بر جای گذاشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید