گزارش بلومبرگ از ریخت‌وپاش متفاوت کشورهای حاشیه خلیج فارس

بلندپروازی سلاطین عرب در مسیر کره جنوبی

کدخبر: ۵۹۵۶۴۹
اقتصادنیوز: کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس، به‌جای استفاده از صندوق‌های ثروت ملی این کشورها، درحال نهایی کردن قراردادهای بین‌المللی بیشتری از طریق شرکت‌های تحت حمایت دولت هستند.
بلندپروازی سلاطین عرب در مسیر کره جنوبی

به گزارش اقتصادنیوز ، در کنار میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری‌های مربوط به خاندان سلطنتی این کشورها، شرکت‌های دولتی امارات متحده عربی و عربستان سعودی که بسیاری از آن‌ها از‌سوی صندوق‌های ثروت ملی این کشورها حمایت می‌شوند، در قراردادهای بسیار بزرگی به ارزش دست‌کم 50 میلیارد دلار حضور یافته‌اند. این قراردادها در بخش‌های مختلفی نهایی شده‌اند؛ از بخش مخابرات گرفته تا انرژی‌ها تجدیدپذیر و صنعت بازی‌های ویدئویی.

آنطور که اکوایران به نقل از بلومبرگ گزارش داده است، به‌احتمال زیاد روند ریخت‌وپاش‌ مربوط به سرمایه‌گذاری‌های جهانی خاندان‌های سلطنتیِ این کشورها ادامه خواهد یافت، اما انتظار می‌رود اکثر قراردادهای استراتژیک از طریق بزرگترین شرکت‌های منطقه مانند شرکت «انرژی آتی ابوظبی» که با نام «مصدر» نیز شناخته می‌شود، شرکت «مخابرات امارات متحده عربی» و شرکت «معادن عربستان سعودی» انجام شود.

این تغییر رویه در قراردادها، نشان می‌دهد کشورهای حاشیه خلیج فارس چگونه در حال محقق کردن جاه‌طلبی‌های بزرگ خود در سطح بین‌المللی هستند؛ درواقع این کشورها در تنگنای فرصت‌های محدود گسترش شرکت‌ها در داخل مرزهای خود، درحال ایجاد شرکت‌های مطرح جهانی هستند.

این تلاش‌ها با برنامه‌های بزرگتری برای جذب سرمایه و فناوری و همچنین ایجاد صنایع جدید و ارتقای قابلیت‌های تولید همراه می‌شود. این استراتژی مشابه مسیر حرکت کشورهایی نظیر کره جنوبی است که توانسته شرکت‌هایی مانند «سامسونگ» را به بِرندی مطرح و شناخته‌شده در سطح جهان تبدیل کند.

به عبارت دیگر، شرکت‌های حاضر در خاورمیانه بخصوص در عربستان سعودی و امارات متحده عربی از سوی دولت‌های خود اجازه یافته‌اند که به مناسبات بین‌المللی وارد شوند و از این طریق، فعالیت خود را با تحول روبه‌رو کنند.

طی یک سال گذشته، بسیاری از معامله‌گران جهان بر صندوق‌های ثروت ملی حوزه خلیج فارس متمرکز شده‌اند که در مجموع، دست‌کم سه هزار میلیارد دلار دارایی را در حوزه خلیج فارس در اختیار دارند. نهایی شدن قراردادها و معاملات بزرگ در خاورمیانه در سال گذشته 39 درصد افزایش یافت؛ این درحالیست که معاملات مربوط به «ادغام‌ها و اکتساب‌ها» با کاهش 12 درصدی در سطح جهانی روبه‌رو شد. بانکداران وال استریت نیز در حال تلاش بیشتر برای برقراری ارتباط با شرکت‌های برتر حوزه خلیج فارس هستند.

در ابوظبی که یک‌و‌نیم تریلیون دلار از ثروت خاندان سلطنتی را مدیریت می‌کند، گسترش شرکت‌ها در سطح بین‌‌الملل با بلندپروازی‌های خاندان آل نهیان و عزم آن‌ها برای تحقیق این هدف دنبال می‌شود.

از نمونه‌های تلاش کشورهای حوزه خلیج فارس برای گسترش و ارتقای شرکت‌های خود می‌توان به شرکت «پیور هلث» (Pure Health) واقع در امارات اشاره کرد که به تازگی یکی از بزرگترین اپراتورهای مستقل بیمارستان در انگلستان را به ارزش 1.2 میلیارد دلار خریداری کرده است. همچنین شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) به دنبال عقد قراردادهایی است تا به شکل موثرتری با شرکت «آرامکو» در عربستان رقابت کند و در عین حال بتواند عملیات مربوط به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر خود را توسعه دهد.

شرکت ادنوک همچنین در حال مذاکره با یک شرکت اتریشی است تا در صورت نهایی شدن قرارداد، این شرکت‌ها با یکدیگر ادغام شده و یک شرکت مواد شیمیایی و پلاستیک به ارزش بیش از 30 میلیارد دلار به وجود آید. شرکت‌های دولتی عربستان سعودی نیز در حوزه‌های مختلف در حال گسترش هستند. به‌طور مثال، شرکت «معادن عربستان سعودی» در جولای 2023 با همراهی صندوق سرمایه‌گذاری عمومی این کشور، یک سهام در واحد فلزات اساسی شرکت چندملیتی «والی اس.ای.» (Vale SA) خریداری کرد تا ثروت عظیم خود را در صنعت معدن در سطح جهان به کار گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۹ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید