بررسی آمار بازار مسکن

تورم 38درصدی در اجاره بهای مسکن در 5ماه اول امسال!

کدخبر: ۵۹۵۷۵۶
اقتصادنیوز: شاخص اجاره مسکن طی ۵ماه اول امسال به‌طور میانگین ۳۸درصد نسبت به ۵ماه اول سال گذشته افزایش پیدا کرده است.
تورم 38درصدی در اجاره بهای مسکن در 5ماه اول امسال!

به گزارش اقتصاد نیوز دنیای اقتصاد نوشت:این میزان رشد هزینه اجاره‌نشینی، بیش از ۲برابر «تورم تاریخی در این بازار کشوری» است و همچنین ۹/ ۱برابر «سقف مصوب دولتی» است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، ماه گذشته مسیر «تغییرات ماهانه اجاره‌‌بها» تحت تاثیر یک عامل اصلی عوض شد که خود، «پیام مشخصی» به سیاستگذار درباره «راه و بیراهه تنظیم بازار» دارد.

4xi1Sl3niXBP

 

 

تب تورمی در بازار اجاره، باز هم بالا رفت. تازه‌‌‌ترین آمارهای رسمی مربوط به تغییرات شاخص اجاره‌‌‌بهای مسکن در کشور در میانه تابستان نشان‌دهنده افزایش سرعت رشد اجاره‌‌‌بها در مردادماه نسبت به تیرماه امسال است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، شاخص اجاره‌‌‌بهای مسکن در کشور در مردادماه امسال نسبت به تیرماه، 3/ 3‌درصد رشد کرد. این میزان رشد همچنین نسبت به مردادماه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 38‌درصد گزارش شده است. این آمارها نشان می‌دهد بعد از افت خفیف تب اجاره‌‌‌بها در تیرماه، بار دیگر در مرداد، حرارت یا درجه تب در این بازار افزایش یافته است.

تیرماه، بازار اجاره شاهد کاهش خفیف سرعت رشد هزینه اجاره‌‌‌نشینی در کشور بود اما مردادماه، تغییرات شاخص اجاره‌‌‌بهای مسکن رشد یک واحد درصدی را تجربه کرد.

تورم ماهانه اجاره بر اساس شاخص اجاره‌‌‌بهای مسکن در کشور در تیرماه امسال با کاهش اندک نسبت به خرداد ماه از 6/ 2‌درصد به 4/ 2‌درصد رسید. اما در مردادماه، این میزان به 3/ 3‌درصد افزایش یافت و یک واحد‌درصد رشد کرد.

این صعود تورمی نه‌تنها در تورم ماهانه، بلکه در تورم نقطه به نقطه نیز رخ داد. تورم نقطه‌به‌نقطه اجاره مسکن نیز بر اساس تغییرات شاخص اجاره‌‌‌بها در کشور در مردادماه از 38 درصد فراتر رفت. این موضوع منجر به تغییر مجدد مسیر یا روند تورم اجاره در بازار مسکن کشور شد.

نه‌تنها تورم ماهانه 3/ 3 درصدی در بازار اجاره شهرهای کشور، نشان‌دهنده رشد محسوس اجاره‌‌‌بها تنها به فاصله یک ماه است بلکه تورم نقطه به نقطه 38 درصدی نیز، علاوه بر اینکه سطح بالایی از تورم اجاره به فاصله یک‌سال را نشان می‌دهد، از یک زاویه دیگر اهمیت بالایی دارد. از آنجا که معمولا قراردادهای اجاره مسکن در عمده موارد به صورت یکساله تنظیم می‌شود، تورم نقطه‌به‌نقطه 38 درصدی در بازار اجاره مردادماه، نشان‌دهنده آن است که قراردادهای اجاره در میانه مرداد با تورم بالایی تمدید شده است.

این در حالی است که برآوردها با استناد به آمارهای رسمی مربوط به تغییرات شاخص اجاره‌‌‌بهای مسکن در کشور نشان می‌دهد، تورم اجاره مسکن در 5 ماه اول امسال به طور متوسط به 38‌درصد رسیده است. یعنی نه‌تنها بازار اجاره مسکن کشور در مردادماه تورم نقطه‌به‌نقطه 38 درصدی را تجربه کرده است که میانگین شاخص اجاره‌‌‌بهای مسکن در 5 ماه اول سال‌جاری نیز همین میزان یعنی 38‌درصد افزایش یافته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید